Fundersam och rådvill

SaraMara

Trådstartare
Battis är ofräsch - igen. Tror dock inte det är någon fara på taket den här gången (har inte ens gråtit ;) :o) - men han vart oren i gången i vänster varv efter ganska hård ridning i två dagar. När jag så red ett pass i alldeles för mjukt och tungt underlag (nyharvat ridhus där de harvade väldigt djupt) började han nicka kraftigt och liksom "slänga" med höger framben. Avbröt givetvis, kylde benet och lindade sedan.

På morgonen tittade vi på honom (tränaren och jag) i trav på rakt spår på hårt underlag - då syntes ingenting. Sadlade därför för att känna och titta på honom på böjt spår. Och mycket riktigt, en lätt orenhet fanns kvar på kort tygel i vänster varv i trav. Dock långt ifrån så illa som på kvällen (nu nickade han inte med huvudet alls).

Han är inte varm, inte svullen, ömmar inte vid palpation - men har en rörelsestörning. Han lyfter höger framben högre än vänster - i vissa steg. Han går alltså rent tre-fyra steg för att sedan rycka till och lyfta knät högre ett steg - osv. Syns inte särskilt tydligt alls - men efter mycket funderande och ett litet rådslag kom vi fram till att det är så han rör sig. Tränaren satt också upp och kände på honom (så att det inte är jag som stör honom) - och nog finns det en orenhet om än marginell.

Vad sjutton kan det vara?

Tränarna tyckte jag skulle leda honom idag i rask skritt i 30 minuter, och sedan skritta uppsuttet i tre dagar till - gärna böja igenom honom i sidorna ifall det är en överansträngning och stelhet.

Skall sedan upp till en tredje tränare på fredag eventuellt (om jag får en tid) - och då får han hjälpa mig att titta och känna innan jag ringer klinik för ny utredning.

Vad tror ni? Är jag för positiv som vågar hoppas på en lättare överansträngning? :confused: :( Vad kan det vara?

Kan symptom på en ny ledinflammation komma SÅ plötsligt?
 
Kolla om inte erat problem kommer bakifrån, alltså från något av bakbenen. Med tanke på orenhet i höger fram, skulle jag säga vänster bak pga att hästen har en diagonal överföring. Det låter som om orenheten på frambenet består av en överansträngsning, och häri finns ofta en orsak.
 
Han har haft problem med låsningar i ländryggen tidigare - kan det påverka? Då har han visserligen visat detta genom ömhet i ryggen - men nu har han varit helt fräsch i ryggen lääänge (*tar i trä*) och musklat sig riktigt trevligt... :confused:

Equiterapeut är "utkommenderad" dock - hoppas på en snar tid! :) Tusen tack för tipsen! :bow:
 
Kan det inte vara en liten sträckning då?

Min häst sträckte sig ganska rejält för några veckor sedan (jag såg när det hände) och han var halt några dagar. Jag trodde att det hade gått över, kände ingen orenhet, men hästen var ovillig att röra sig, jag upplevde honom som om han hade tråkigt.

Vid väderomslag och täckesbyte från tjock till tunnare blev han väldigt halt, han kunde knappt gå. :cry: Han fick stå en vecka, visade då hälta på böjt spår men inget rakt fram vare sig i skritt eller trav. Jag började leda honom ute och tog ut massör, som konstaterade en kraftigt spänd högersida, som jag upplever även när jag rider, men det blir konstant bättre.

Det jag ville säga egentligen är att sträckningar kan visa sig på de mest konstiga sätt och jag tror att om man låter hästen stå utan att få röra sig så stelnar hela hästen till och det verkar som om hältan aldrig blir bättre.

Jag såg alltså ingen bättring på min häst förrän jag började rida honom, efter rimlig "läktid" vill säga. :smirk:

mvh Jessica
 
Equiterapeut kom ut idag på eftermiddagen och kände över honom. Kände noga igenom benen, klämde, drog, böjde, sträckte, jämförde osv. Ingen som helst reaktion hur han än höll benet - förrän han höll frambenet rätt ut. Då började Battis darra mitt fram på bringan lite en kort sekund, och när vi höjde blicken och kikade på bogen så mycket riktigt - där vart han stel och lite öm. Precis till höger om bröstbenet (kallas det så? benet mitt fram på bringan? :confused:) hade han en spänd "muskelknöl".

Så det blev till att sätta en akupunkturnål där och en nål en bit upp på bogen (förutom de två klassiska nålarna för njurarna på ryggen och de två i haserna bak).

Antagligen har Battis sträckt sig när han tagit i för att lyfta benen högt i den tunga sanden (han tog ju verkligen i allt han kunde och lyfte benen HÖGT :love:) eftersom denna muskel tydligen är en av de "lyftande" i det läget.

Fick order om skrittmotion i två dagar för att sedan försöka känna på honom lite försiktigt på fredag (ihop med tränaren förhoppningsvis). Härligt att det inte var värre. *andas ut* :)

Och till lilla fröken "ser allt" - du hade rätt igen - som vanligt! ; :love:
 
Härligt att det inte var något "farligt"!!!
Hälsa din vackra springare imorgon med en bamsekram, ge honom en morot från skåneland också ;) :D
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 586
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 074
Senast: Josofinito
·
Hästvård Köpte nyligen en häst. Den var nyligen röntgad (typ 4-5 dagar innan jag provridit den), tyckte om den, den besiktades och gick igenom...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 534
Senast: unoannis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp