E

Ewa

Jag har en hund som fäller onormalt mycket hår, inte fläckvis utan jämt över hela kroppen, som om han fällde vinterpäls än, han har alltså inte slutat fälla sen i våras. Jag kan inte svära men är relativt säker på att han inte har någon brist, maten är bra och varierad. Någon som har någon ide om varför det kan vara så?
Det börjar gå mig på nerverna med hårtussar överallt mitt i Juni....
 
Min fäller också enorma mängder hår nu. Hon är en shäferkorsning och det är den ulliga underpäsen som lossnar! Hennes "valp" fällde i våras men då var det inte ullpälsen.
 
Nej inte ännu, men som sagt, med den kost han har skulle det var mycket märkligt om han har någon brist i systemet, han är VÄL omhändertagen på den punkten.
 
Ullen fällde han i våras redan, han har tjock och "sträv" päls naturligt, när han sätter vinterpälsen sätter han i princip bara ull, det han tappar nu är "blandat" från alla lager i pälsen...
 
min labbe fäller nästan hela tiden, mer eller mindre. hos oss är vi aldrig fria från hårtussar.

vissa hundar behöver mer b-vitamin än andra, mina båda hundar äter samma foder, men labben får extra b-vitaminer för han har så dålig klokvalitet, och det verkar hjälpa. ingen bruten klo på ett par månader.
 
Jag ger mina Hemovital om de börjar fälla onormalt. Det ger jag även till de av hundarna som skall ställas, allt för att vara säker på att pälskvalitén är så bra som möjligt.
 
Jag har samma problem som dig, med min GD. Hon får Viacutan Plus varje dag nu för att komma åt problemet inifrån.
Det funkade förra gången hon fick såhär, och jag hoppas på att det ska funka nu också :) Dessutom tycker hon att det är gott, och även om dom inte fäller etc så gör det underverk med pälsen!

Det är fettsyror, bland annat, som är väldigt viktiga för hunden och som inte alltid kan tillgodogöras på andra sätt. Ganska dyr, men SÅ bra.
 
Jag tror att det har något med vädret att göra.
Jag har märkt att min tappar hår och alla mina bekantas hundar tappar också päls det blir som en fäll över golven.
Jag minns en sommar tidigare då samma sak hände och då fick jag höra av en veterinär att det var väderbetingat, det konstiga vädret hade inte gett de "signaler" som behövts.
 
Min hund(Welsh Corgi Cardigan) fäller också rejält med hår. Men det är mest underullen som lossnar, men även lite av den sträva pälsen också.
Jag har borstat av henne så mycket hår att hon borde vara skallig vid det här laget! :D
Kanske skulle man testa B-vitamin ändå..?
Vet någon var man kan köpa det och i vilken form ges det?
 
Var köper ni dom här medlen?

Ja kanske har med vädret att göra, här uppe är sommaren riktigt sen, segdraget och allt växer sakta...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 105
Senast: Iamia
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 129
Senast: linnsan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 356
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 746

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp