Bukefalos 28 år!

Fundersam....

Demon

Trådstartare
Jag har en bc-blandning, en tik på ett år. Hon har börjat uppföra sig lite konstigt nu på senare tid. Hon kan helt plötsligt börja idiotskäll och resa ragg mot min pappa, och grannen, hon är ute med dom hela dagarna på gården. Även mot en domkraft som låg brevid stallet fick häromdagen en rejäl utskällning. Jag blir lite orolig för att en av hennes syskon tog borts häromdagen av den anledningen att den hunden hade bitit dottern i familjen tre gånger. Den tiken hade med börjat skälla ut folk och saker. Jag vet dock inte vad som hade hänt dom gånger hon bet dotterna.

Men min hund, Fanta, har aldrig visat aggresivitet, men hon kan däremot va osäker när hon träffar nya människor, men dom hon har skällt och rest ragg emot träffar hon ju jämt dagligen.
Det kan va tex när hon är med pappa ute på gården och att han sen går in i vedboden och sen kommer ut igen så blir hon helknäpp och skäller så där. Jag blir lite bekymrad när hon håller på såhär, vet inte vad jag ska göra. :confused:
 
Sv: Fundersam....

Vad är det för andra raser i henne?
 
Sv: Fundersam....

Det låter som hon är osäker.
Ta kontakt med en hundtränare som kan hjälpa dig.
 
Sv: Fundersam....

Det är ungefär 12,5 % finsk lapphund, 12,5 " Newfoundland och 75% bc i hennes pappa. Och mamma är ren bc. En vän till mej har mamma och min klasskompis äger pappa, och vad vet så har ingen av dom visat aggresivitet mot nån.

Jo jag har redan pratat med en tränare som vi hade i valpkursen.
 
Sv: Fundersam....

Låter som att hunden kommit in i den typiska spökåldern. Då kan de bete sig väldigt konstigt typ bli rädda för en pinne ena dagen och arga på en mössa nästa. Männiksor som de umgåtts med hela livet blir plötsligt helt okända, men en timme senare har hunden kommit på vilka de var.

En kompis hund är i den perioden nu och han har stora problem med att bestämma sig för om han är vuxen eller valp. I ena stunden är han stora pojken som ska resa ragg och bossa runt alla och i nästa är han en liten, ynklig valp som behöver skyddas.

Spökperioden går över allteftersom hunden mognar. Det man som förare kan göra för att vägleda sin hund och också se till att den uppför sig är att vara extra konsekvent och bestämd. Låter man auktoritet genomsyra allt man gör så både stärker man upp sin hund och hindrar den från att få några ideer om bestämmanderätt. Tillåt inte att hunden skäller på folk och prylar i onödan. Att man är spökig tonåring är bara en förklaring och ingen ursäkt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 630
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 852
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 345
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 907
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp