Bukefalos 28 år!

Fundersam..

A

Amora

För ungefär en månad sen märkte jag att min D-ponny gick konstigt i traven. inte direkt halt, men hon liksom "snurrade" runt bakbenen när hon travade. asså efter att ha lyft hoven från marken snurrade hon den i en cirkel i luften innan hon la ner den igen, någon som fattar hur ja menar? :p

men iaf, 2 dagar senare kom veterinären och kollade henne för säkerhetsskull. hon böjde henne och så, men kunde inte känna eller se nåt fel i benen, förutom att hon då gjorde cirklar i lufen i traven, de var inte nåt som förvärrades efter böjprovet. hon sa att de troligtvis var en sträckning (ponnyn hade 3 dagar tidigare halkat och brakat in i ett trästaket så att stolpar och plankor gick av) och rekomenderade skritt och promenader resten av veckan (detta var en måndag).
varierade skritt, tömköring och promenader i nästan 3 veckor för att vara på den säkra sidan, under den tiden så sprang hon som en tok i hagen, bockade och kutade. utan tecken på att ha ont.

nu efter 4 veckor då hon går kortare skritt och travpass så cirklar hon fortfarande med benen i traven. hon är väldigt pigg och glad, travar med öronen framåt och smygökar så fort hon får chansen. men det är ändå något som är konstigt..

är helt förvirrad. ingen aning om vad jag ska göra, då hon ändå är pigg och glad :s

någon som varit med om liknande..?
 
Sv: Fundersam..

Mycket möjligt att din häst "slått" sig sne i bäckenbenet alt. att SI leden blev påverkad när hästen halkade omkull.
Det är inget ovanligt och går att rätta till med hjälp av en kiropraktor.

Båda mina hästar har blivit behandlade för detta och ingen av dom har några problem idag.
Valacken rörde sig ungefär på samma sätt som du beskriver att din häst gör, han svängde in med ena bakbenet under tiden det var i luften.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 310
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 662
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Altså måste skriva av mig lite. Min häst var jättefin för 3 veckor sedan när jag red. Hur fin i formen som helst och allt kändes...
Svar
7
· Visningar
912
Senast: Neia
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp