Fungera som distanshäst?

A

aspartam

Mitt sto har fått fång två år i rad, förra året på grund utav förgiftning och i år på grund utav eftersatt hovvård. Så ingen blir upprörd över mitt sätt att sköta hästen, skall det tilläggas att hon varit utlånad på foder ända till nu.
Hon hade precis återhämtat sig från andra fångangreppet när hon gav utlopp för sin glädje tillsammans med sin son i ett riktigt galopprace i vår mest kuperade hage. Naturligtvis trampade hon snett vid något tillfälle, och står nu på boxvila för (gissningsvis) gaffelbandsskada.
Min fråga är; kan detta sto tävlas i distansritt efter att skadan läkts ut? Det handlar om ett väl grundtränat sto, och en matte som inte har ambitioner att rida längre än fem mil och inte har behov av att vinna.

Tack för svar och funderingar!

mvh Ellinor E. Karlström :bump:

Ps. Givetvis skall hon få en lång konvalescenstid först.
 
Tar du det bara lugnt och som du säger inte har några ambitioner för att vinna tror jag nog att hon kan gå 5-milare utan störe problem. Givetvis ska hon ju först vara friskförklarad och hålla för vanlig promenadridning/lättare ridning-träning!
det sägs att en vanlig hobbyhäst som promenadrids och tränas lätt are klarar en 4milare LÄTT så en femmilare är nog inte så stor skillnad om man tar det lugnt och lyssnar på hästen.

Jag tycker du ska prova först och se hur mycket hon pallar med när hon blivit frisk. Klarar hon vanlig ridning/prmenad/lätt träning så kan du ju prova med en 4-milare Clear round. Klarar hon det så klarar hon nog fem mil med!

Lycka till! :banana:
 
Låt hästen läkas ut ordeentlig och få klartecken att hon är hetlt FRISK OCH HÖR MED VETERINÄR HUR MKT HON KAN RIDAS I FRAMTIDEN. oM DOM SÄGER ATT HON KAN RIDAS SOM VANLIGT ÄR DET BARA TILL ATT TRÄNA LÅÅNG OCH SNABBA SKRITTTURER BYGGER UPP KONDIS OCH MUSKLER
 
Hej sorgligt att läsa att din häst är dålig , men skulle nog ge ett motsatt råd att låta henne vara och bara rida varsamt med henne . vet att det låter sorgligt att säga det men det är rätt hårt att rida fem mil med en häst som haft Fång , förhoppnings vis vet du vad fång är och vilka följder det med för i hoven , som ( hovbens sänkning , rottation ) och dyligt , sedan om du haft en gaffelbandskada är inte bra det häller det tar hårt på sener och leggament vid långa ritter och hårt underlag .
Hoppas att du tar det lungt med henne om du statar henne , för jag har haft en häst med senskado och vet vad som kan hända med dem , av detta är jag lite skäpptis till att starta henne i destans bara att beklaga men så är det och att du inte har amitioner att vinna så är det hårt ändå för hästen kan väl rida till en annan häst till distans som inte varit skadad förut i benen .

mvh Anders
 
Men är hästen HELT återställd och har fått klartecken från veterinär att den kan ridas igen på pronenad/lätt nivå så kan hon ju ta det VÄLDIGT lugnt på en fyra-femmilare. Hon har ju inga som helst ambitioner att vinna... GIVETVIS måste hon ju vara vaksam hela tiden så att hästen inte visar obehag...

Är den återställd tror jag inte att en lugn 4-5 milare är några större problem. Någon tävlingshäst lär den dock tyvärr inte bli. :cry:
 
Kan ju tillägga att bägge fånganfallen varit mycket lindriga, veterinären säger att ingen hovbenssänkning kan ha skett. Även om jag tänker röntga innan jag börjar distansträna. :)

Dessutom kommer hästen att vila åtminstone till nästa sommar, dels för att jag bor en bit ifrån henne (40 mil) och dels för att veterinären förklarat att jag måste gå ned i vikt. :D
Nio kg är avklarade, bara arton kvar... :rofl:
Men till sommaren borde jag gått ned tillräckligt...

Tack alla för era tips, jag kommer nog att höra av mig hur det går och hur jag skall lägga upp igångsättningen... Veterinären går tyvärr inte att lita på när det gäller ridning. :(

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Det gör ingenting om hon inte blir en tävlingshäst, Noteca. Hon är ju trots allt tretton år och min bästis. ;) Hade jag velat ha en tävlingshäst hade jag skaffat mig en arab eller ett halvblod med arabmamma.

Sedan är väl tanken att jag skall ta föl efter det här stoet också. :D

Nåja, vi får se vad som händer. Tack än en gång allihopa!

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
ja, det förstår jag at du inte tycker att det gör ngt, då hade du ju, som du själv skrev, skaffat en annan häst! Jag önskar dej lycka till endå och ha det bara ROLIGT med din häst så går det nog utmärkt!
 
Har en häst haft fång så är det jätteviktigt att hästen rör på sig. Har hästen PG-beslag eller vanliga skor?
Om skadan på benet läker ut bra och hon inte har någon hovbensrotation så tror jag hon MÅR BÄTTRE av att ridas mycket ex. distans. Och som du själv säger man behöver ju inte rida för att vinna (jämt) :D
Lycka till med dig och din häst!
 
Nej, hon är inte skodd alls. Eftersom skodda hovar ökar risken för fång, och det dessutom var (delvis) därför hon fick fång i våras, så vill jag inte ha skor på henne.
Hovslagaren ville sko, men jag sade nej. Han var väldigt pessimistisk om hennes chanser och påstod att hon skulle vara halt och hovöm i flera månader. Hon var dock bara hovöm i två dagar... :D

Tilläggas bör att stoet haft skor året om de senaste två åren, och innan dess alltid haft skor på vinterhalvåret sedan hon var tre år. Hon är alltså inte van att gå barfota och blir lite hovöm på grund utav det. Men jag har tålamod... :)

Så egentligen skall hon promeneras mycket nu? :confused:

Om sjutton dagar får jag se min ögonsten igen!!! :rofl: Då skall vi ut i skogen och promenera lite. :banana:

Tack för ditt svar!

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Jättebra att inte ha skor!! Det tror jag är det absolut bästa! Se till att hon inte har för hög trakt heller, för om trakten blir för hög så pekar ju faktiskt hovbenet mer nedåt och det är ju givetvis inte bra.
Om hon ömmar så kan du kolla så hovslagaren har tagit hörnstöden, om han har lämnat dom så kan hon ömma för det.

Du ska inte promenera din häst om hon behöver vila på grund av skadan.
Men fången blir bättre av promenad! :confused:

Du får ta hand om det skadade benet först men så fort hon får promenara lite så är det givetvis bra!

Hästar är ju gjorda för att vara i rörelse och inte på box! :rofl:

Hör gärna av dig hur det går!
MVH
Pippi

ps varför får du inte se henne på 17 dagar?
 
Skönt med någon som är överens med mig om att inte ha skor... De flesta har blivit upprörda och verkar tycka att det är mer naturligt för hästar att ha skor än att vara utan. :mad:

Nu är inte Habina skadad längre, skadan har läkt ut och jag skall sätta igång henne lite smått. :D

Jag har alltså Habina hos mina föräldrar, fyrtio mil ifrån mig. Så om sjutton dagar FÅR jag se henne igen. :love:

Jag lär nog skriva här igen när jag skall börja distansrittsträna. För då kommer jag att vara virrig... :smirk:

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Vad bra att Habina är frisk! :)

Tråkigt att ha henne så långt bort!

Ha det så gott
MVH
Pippi
 
Här har du en till som tycker det är bra att ha henne utan skor. Speciellt om hon mår bättre av det.

Mina ston har gått utan skor i två år nu, har aldrig haft så bra fötter som nu. Men den ena har jag varit tvungen att sko fram då hon rids endel och sliter dem för fort.
 
Jo, skulle hon slita hovarna för mycket så måste man ju sko. Alternativt dra ned på ridandet, men det känns lite fånigt. Jag har ju ändå häst för att rida...

Hennes son är i år sex år och har aldrig varit skodd. Han har klarat sig utmärkt utan och jag red långritter (3-4 timmar) ett par gånger i månaden på honom utan problem. :D Nu är han dock såld, så de kanske har skott honom. :o

När jag skaffar avelsston kommer de också få gå oskodda så mycket som det går. Men det gäller ju att se till individen. ;)

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp