Fungerar det med broddar man fäller in när de inte behövs?

På skor/kängor alltså, till människor. Tanken är ju toppen, jag hade ofta önskat mig det men sätter sig inte grus/annat där brodden ska fällas in så att de inte går att fälla in utan att göra rent i spåret de ska in i? Tänker alltså på den här typen av kängor https://www.riekershopentanum.se/herr/kangor-1/rieker-kanga-svart-28/
Någon som har testat och kan berätta hur/om de fungerar i praktiken?
Har inte testat själv, men har sålt dom när jag jobbade i branschen. För att dom ska funka och sitta kvar i rätt läge, både in- och utfällda, måste dom sitta rätt hårt. Såpass hårt att iaf jag fick duktigt ont i händerna av att greja med dom. Tänkte alltid att en skulle behöva ha typ en hovkrats i fickan 😊.
 
Jag har haft ett par vinterstövlar, typ snowjoggers, med såna broddar. Det var några år sedan, så det finns säkert bättre varianter nu. Men mina var dels tröga att fälla in/ut och var för klena, så efter ett par användningar blev de skeva och näst intill omöjliga att fälla in igen. Förhoppningsvis har tillverkare iaf lärt sig att göra dem lite kraftigare 🙂
 
M
På skor/kängor alltså, till människor. Tanken är ju toppen, jag hade ofta önskat mig det men sätter sig inte grus/annat där brodden ska fällas in så att de inte går att fälla in utan att göra rent i spåret de ska in i? Tänker alltså på den här typen av kängor https://www.riekershopentanum.se/herr/kangor-1/rieker-kanga-svart-28/
Någon som har testat och kan berätta hur/om de fungerar i praktiken?
Mina funkade. Men om man tex varit i stallet fick man pilla ordentligt med hovkrats för att få bort strö osv för att kunna fälla ut och in. Föredrar Icebugs idag. De jag hade tyckte jag broddarna kunde varit "vassare" på också.
Men ska man hålla sig på underlag som inte fastnar och broddarna har som en liten spets tror jag det funkar bra. Men något att pilla med för att fälla ut och in kan vara bra som någon skrev.
 
Tack för era svar! Då var det lite som jag misstänkte. Jag går på grus/skogsvägar och stigar så det lär vara mer jobb att pilla bort all skit än att bara dra på sig lösa broddar vid isiga ställen. Jag har ett par kängor med fasta brodd men min kropp blir ledsen av att gå med brodd där det inte är is och blir trasigare än vad den redan är av det extra motståndet som blir på barmark så de fungerar tyvärr inte så bra som jag hade tänkt.
 
Fungerar utmärkt på grusväg etc för mig. Lera däremot sämre.

Dock ökar vikten en hel del.

Jag gillar mina, inne på andra paret.

Har sådana här broddar under.

unnamed.jpg
 
Fungerar utmärkt på grusväg etc för mig. Lera däremot sämre.

Dock ökar vikten en hel del.

Jag gillar mina, inne på andra paret.

Har sådana här broddar under.

Visa bifogad fil 58278
Tack! Vikten hade jag inte ens tänkt på :angel: Jag får fortsätta med mina "dra på" broddar för tyngre skor/kängor går inte. Vägarna/stigarna jag går på är en blandning av grus, jord (dvs. lera emellanåt), granbarr, småsten osv. så det lär nog inte fungera för mig och är de hårda att få plats lär mina händer säga upp sig.
 
Tack! Vikten hade jag inte ens tänkt på :angel: Jag får fortsätta med mina "dra på" broddar för tyngre skor/kängor går inte. Vägarna/stigarna jag går på är en blandning av grus, jord (dvs. lera emellanåt), granbarr, småsten osv. så det lär nog inte fungera för mig och är de hårda att få plats lär mina händer säga upp sig.

Man får med en liten "nyckel" att peta med. Jag har sällan använt den dock, tycker inte de är så hårda men det är ju subjektivt.

Jag fäller inte ur/I broddarna för minsta isfläck ute. Broddarna är så diskreta att jag inte har problem gå med dem på t ex asfalt. Så jag fäller in/ut inomhus.

Dock ska du knalla i skogen med kuperat mm kanske inte broddarna räcker till. Jag har haft mina dels i stan och när de pensionerats som civila skor har de blivit ridskor under vintern. Svinbra ha brodd och grepp när man ska sitta upp på isig stallplan, sen bara fälla in och rida iväg. Fälla ut inför när man ska sitta av oavsett om man vara ska promenera bredvid hästen en bit eller när man är hemma på isiga stallplan. Att kunna sitta av UTAN att riskera att fötterna far undan skulle jag inte klara mig utan längre.

Men som rena promenadskor för tex hund promenad tycker jag personligen de blir för tunga för min smak. Gå 20 min enkel väg till jobbet osv - absolut. Men inte en timmes promenad

Men prova I butik och provkläm osv? De finns massa olika skor med den typen av broddar I massa olika butiker :)
 
Man får med en liten "nyckel" att peta med. Jag har sällan använt den dock, tycker inte de är så hårda men det är ju subjektivt.

Jag fäller inte ur/I broddarna för minsta isfläck ute. Broddarna är så diskreta att jag inte har problem gå med dem på t ex asfalt. Så jag fäller in/ut inomhus.

Dock ska du knalla i skogen med kuperat mm kanske inte broddarna räcker till. Jag har haft mina dels i stan och när de pensionerats som civila skor har de blivit ridskor under vintern. Svinbra ha brodd och grepp när man ska sitta upp på isig stallplan, sen bara fälla in och rida iväg. Fälla ut inför när man ska sitta av oavsett om man vara ska promenera bredvid hästen en bit eller när man är hemma på isiga stallplan. Att kunna sitta av UTAN att riskera att fötterna far undan skulle jag inte klara mig utan längre.

Men som rena promenadskor för tex hund promenad tycker jag personligen de blir för tunga för min smak. Gå 20 min enkel väg till jobbet osv - absolut. Men inte en timmes promenad

Men prova I butik och provkläm osv? De finns massa olika skor med den typen av broddar I massa olika butiker :)
Tack för massa bra info!

Det är ju lite mitt problem. Finns inte en chans att jag kan prova skor i butik. Jag är för sjuk för det. Jag handlar mat var fjortonde dag (med sambons hjälp och jag gör det enbart för att någon gång komma hemifrån) och är sedan fullkomligt slut i dagar. Det är att beställa hem som gäller isåfall och att prova under flera dagar hemma. Ändå blir det fel ibland eftersom skor beter sig annorlunda när man går med dem ute. Men, tycker du att de är för tunga för hundpromenader så lär jag tycka det med. Det är vikten av en löparsko som gäller för min del för att jag ska kunna gå som jag gör.
 
Tack för massa bra info!

Det är ju lite mitt problem. Finns inte en chans att jag kan prova skor i butik. Jag är för sjuk för det. Jag handlar mat var fjortonde dag (med sambons hjälp och jag gör det enbart för att någon gång komma hemifrån) och är sedan fullkomligt slut i dagar. Det är att beställa hem som gäller isåfall och att prova under flera dagar hemma. Ändå blir det fel ibland eftersom skor beter sig annorlunda när man går med dem ute. Men, tycker du att de är för tunga för hundpromenader så lär jag tycka det med. Det är vikten av en löparsko som gäller för min del för att jag ska kunna gå som jag gör.

Då är de absolut för tunga tyvärr. Annars hade ju t ex footway eller liknade kunnat funka så du skulle kunna provat hemma. Men de är mycket tyngre än en löparsko tyvärr. Sen om det är brodden som göe det eller typen av sko är tung vet jag inte - dvs om en annan modell med samma typ av brodd skulle hjälpa.

Hittade ett gammalt test som seniorer gjort, och där tyckte de dubbar a vsr lite hårda och besvärliga fälla ut så av det du berättat är nog risken du gör det med då.

Vad har du provar för fasta? Skulle icebugs kunna vara något?
 
Då är de absolut för tunga tyvärr. Annars hade ju t ex footway eller liknade kunnat funka så du skulle kunna provat hemma. Men de är mycket tyngre än en löparsko tyvärr. Sen om det är brodden som göe det eller typen av sko är tung vet jag inte - dvs om en annan modell med samma typ av brodd skulle hjälpa.

Hittade ett gammalt test som seniorer gjort, och där tyckte de dubbar a vsr lite hårda och besvärliga fälla ut så av det du berättat är nog risken du gör det med då.

Vad har du provar för fasta? Skulle icebugs kunna vara något?
De jag har med fasta brodd är ett par kängor från hööks, crw icetech heter de. De verkar inte säljas i Sverige längre men utomlands? https://www.hooks.dk/rytter/sko-stovler-leggings/outdoor/stovler-ice-tech-crw de är ganska lätta för att vara kängor, 400 gram men det fungerar inte ändå där det är barmark. Det tar emot för mycket med brodden.
 
De jag har med fasta brodd är ett par kängor från hööks, crw icetech heter de. De verkar inte säljas i Sverige längre men utomlands? https://www.hooks.dk/rytter/sko-stovler-leggings/outdoor/stovler-ice-tech-crw de är ganska lätta för att vara kängor, 400 gram men det fungerar inte ändå där det är barmark. Det tar emot för mycket med brodden.

Icebug Har ju lite annorlunda broddar, de finns ju även i lättare modeller och olika modeller. Men kanske de broddarna med blir för mycket hela tiden?
 
De jag har med fasta brodd är ett par kängor från hööks, crw icetech heter de. De verkar inte säljas i Sverige längre men utomlands? https://www.hooks.dk/rytter/sko-stovler-leggings/outdoor/stovler-ice-tech-crw de är ganska lätta för att vara kängor, 400 gram men det fungerar inte ändå där det är barmark. Det tar emot för mycket med brodden.

Jag har också de skorna från Hööks och när jag provat icebug i butik så är det stor skillnad. Icebug är mycket med bekväm. De från Hööks funkar men tror sulan är mjukare på icebug så de blir inte så stela och broddarna känns inte lika tydligt.
 
Jag har också de skorna från Hööks och när jag provat icebug i butik så är det stor skillnad. Icebug är mycket med bekväm. De från Hööks funkar men tror sulan är mjukare på icebug så de blir inte så stela och broddarna känns inte lika tydligt.
Åh! Tack! Då är de kanske värda att prova ändå trots allt! De jag har från hööks ger för dåligt av allt, för dåligt stöd under foten, runt ovansidan av foten och vristen, för dålig stötdämpning, för dåligt dropp, så, inget bra köp för min del.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 667
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Önskar framförallt svar från er som har erfarenhet själva/via anhörig eller genom ert arbete eller så. Alltså helst inga vilda...
Svar
3
· Visningar
764
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 690
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 309
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp