Funkar stillasittande som träningsmetod?

lilstar

Trådstartare
Nästan dagligen möter jag hundägare som väljer att sätta sin hund när jag passerar med min. Vissa försöker även avleda men de flesta låter sin hund stirra ut min hund tills vi har passerat. En hel del försöker fysiskt hålla kvar sin motvilliga hund sittande när vi närmar oss eller försöker hålla bort huvudet. Senast igår mötte jag en hundägare som satte sig och väntade femtio meter innan mötet och höll fast sin lilla hund trots att de enkelt kunnat runda oss med många meters marginal utan att ens behöva ta en annan väg.

Min uppfattning är att detta enbart leder till värre hundmöten eftersom det blir en stor grej och dessutom riskerar man att provocera den mötande hunden. Sittandet verkar som något slags märkligt straff. Jag blir ärligt talat rätt irriterad på dessa hundägares träningsmetod. Samtidigt är det så oerhört många som gör detta så jag måste fråga om det är jag som har fel? Kan det funka att få bättre hundmöten genom att låta hunden sitta sig igenom det?


Obs Jag tror inte att det är jag och min hund som är problemet. Min tar oftast hundmöten med ro och ser inte särskilt stor eller farlig ut. Jag brukar flytta min hund till andra sidan om mig och vi går över på andra sidan om mötande hund verkar orolig.
 
Jag avskyr när folk sätter sin hund. Min lille gillar inte hundmöten och det blir värre när den andre sitter och stirrar ut honom.
 
Beror ju helt och hållet på känner jag. Vad det är för hund, situation osv. Råstirrar hunden, har den fokus på ägaren?

Jag kan ibland sätta mig ner med Viggo och stryka honom lugnande. Mycket bättre för honom än att bara gå. Men ja, då tillåts han ju (såklart) inte att stirra ut den andra hunden. Men det tillåter jag inte oavsett om vi går, sitter, ligger eller vad vi nu gör när vi ser en annan hund.
 
Dom kanske sätter hunden för att den reagerar minst då dock?
Jag tänker så också, att det kanske är hundar som gör utfall. Då är det ju bra mycket enklare generellt att hålla i och ha kontroll på en hund som sitter still än att göra det under gående. Och då lär sittandet vara lugnare för hunden också (antagligen inte heller värre för den mötande).

——
Jag har själv haft en hund som gjorde utfall mot andra vid möten, han var helt låst då så jag fick ingen kontakt med honom alls (extremt socialt osäker, värst i koppel). Det enda som funkade var om den mötande satte sin hund - för då hade han inte samma möjlighet att ”skrämma bort” den, vilket ju var vad han försökte med utfallen. Så jodå, det finns lägen där sättande kan vara positivt för den mötande. :)
 
Jag tänker så också, att det kanske är hundar som gör utfall. Då är det ju bra mycket enklare generellt att hålla i och ha kontroll på en hund som sitter still än att göra det under gående. Och då lär sittandet vara lugnare för hunden också (antagligen inte heller värre för den mötande).

——
Jag har själv haft en hund som gjorde utfall mot andra vid möten, han var helt låst då så jag fick ingen kontakt med honom alls (extremt socialt osäker, värst i koppel). Det enda som funkade var om den mötande satte sin hund - för då hade han inte samma möjlighet att ”skrämma bort” den, vilket ju var vad han försökte med utfallen. Så jodå, det finns lägen där sättande kan vara positivt för den mötande. :)
Fast många av de här hundarna jag möter är små nog att bära utan problem så det kan inte gärna handla om att de har svårt att kontrollera hunden.
 
Jag sätter ibland min hund vid hundmöten. Min hund låser sig lätt vid andra hundar, skäller och kan göra utfall. Att sätta honom är inte mitt förstahandsval, men ibland ser jag det som bästa lösningen för den situationen. Då får han förstås inte stirra på den andra hunden, utan jag sätter honom för att lättare kunna få hans fokus på mig.
 
Nästan dagligen möter jag hundägare som väljer att sätta sin hund när jag passerar med min. Vissa försöker även avleda men de flesta låter sin hund stirra ut min hund tills vi har passerat. En hel del försöker fysiskt hålla kvar sin motvilliga hund sittande när vi närmar oss eller försöker hålla bort huvudet. Senast igår mötte jag en hundägare som satte sig och väntade femtio meter innan mötet och höll fast sin lilla hund trots att de enkelt kunnat runda oss med många meters marginal utan att ens behöva ta en annan väg.

Min uppfattning är att detta enbart leder till värre hundmöten eftersom det blir en stor grej och dessutom riskerar man att provocera den mötande hunden. Sittandet verkar som något slags märkligt straff. Jag blir ärligt talat rätt irriterad på dessa hundägares träningsmetod. Samtidigt är det så oerhört många som gör detta så jag måste fråga om det är jag som har fel? Kan det funka att få bättre hundmöten genom att låta hunden sitta sig igenom det?


Obs Jag tror inte att det är jag och min hund som är problemet. Min tar oftast hundmöten med ro och ser inte särskilt stor eller farlig ut. Jag brukar flytta min hund till andra sidan om mig och vi går över på andra sidan om mötande hund verkar orolig.
Jag sätter mina hundar ner vid hundmöten om jag misstänker att den andra hunden kommer göra ett utfall. Mina två äldre bryr sig inte men jag vill inte utsätta unghunden för något otrevligt, därför sätter jag dem och belönar. De ser det inte som ett straff utan som träning, de sitter och har full uppmärksamhet på mig.
 
Jag är en av de som sätter sin hund vid hundmöten. Dels för att jag är lite lat och inte har orkat ta tag i att Nora drar sig mot passerande hundar och hänger sig lite i halsbandet (av nyfikenhet, inte aggression eller liknande) och då är det enklare att ha henne sittandes. Sen ser jag det också som ett bra tillfälle för mig att kolla av så hon lyssnar på mig (sätter sig när jag ber) och det blir en naturlig träning på att hålla fokus på mig.

Ska tillägga att hon aldrig stirrar ut hunden som passerar. Passerar det en skällande hund eller om hunden drar eller gör utfall ska hon ha fokus på mig, men om hunden som passerar är lugn och har fokus på sin människa räcker det att hon sitter avslappnad och bara liksom ”ser sig omkring”.

Jag har inte upplevt att de hundägare som passerar oss verkat tycka att vi stör deras hundar, men man vet ju aldrig. Jag tycker iaf att detta är ett sätt som funkar bra för oss. Skulle en mötande hundägare be oss att röra oss och inte stå stilla skulle vi självklart göra det.
 
Ja, men då tycker jag inte man ska låta hunden stirra ut min. Vilket det ofta varit i de fall vi mött.
Ja alltså, men det är ju ändå stirrandet som är problemet då? Folk är generellt skitdåliga på att läsa av hund och tror att tyst hund= vänligt inställd. Har mött folk som kommer gående med råstirrande hundar och det känner jag faktiskt är värre. Då rör de sig dessutom mot mina hundar och stirrar.

Men rent allmänt så tänker jag att skitsamma vad folk väljer att göra sålänge de inte tappar sin hund så att den kommer fram till mina 😅
 
Ja alltså, men det är ju ändå stirrandet som är problemet då? Folk är generellt skitdåliga på att läsa av hund och tror att tyst hund= vänligt inställd. Har mött folk som kommer gående med råstirrande hundar och det känner jag faktiskt är värre. Då rör de sig dessutom mot mina hundar och stirrar.

Men rent allmänt så tänker jag att skitsamma vad folk väljer att göra sålänge de inte tappar sin hund så att den kommer fram till mina 😅

Haha ja, folk här är allmänt kassa vid hundmöten har jag märkt.

Man går förbi, efter det släpper dom slack på kopplet så deras hund kan nosa min i rumpan??!
Har fått fräsa ifrån några gånger...
 
När jag går med 3-4 hundar så går jag ibland åt sidan och sätter dem. De får absolut inte stirra på mötande hund men de får titta sig omkring om de är avslappnade. Går jag med bara 1-2 hundar sätter jag dem inte.
 
Nästan dagligen möter jag hundägare som väljer att sätta sin hund när jag passerar med min. Vissa försöker även avleda men de flesta låter sin hund stirra ut min hund tills vi har passerat. En hel del försöker fysiskt hålla kvar sin motvilliga hund sittande när vi närmar oss eller försöker hålla bort huvudet. Senast igår mötte jag en hundägare som satte sig och väntade femtio meter innan mötet och höll fast sin lilla hund trots att de enkelt kunnat runda oss med många meters marginal utan att ens behöva ta en annan väg.

Min uppfattning är att detta enbart leder till värre hundmöten eftersom det blir en stor grej och dessutom riskerar man att provocera den mötande hunden. Sittandet verkar som något slags märkligt straff. Jag blir ärligt talat rätt irriterad på dessa hundägares träningsmetod. Samtidigt är det så oerhört många som gör detta så jag måste fråga om det är jag som har fel? Kan det funka att få bättre hundmöten genom att låta hunden sitta sig igenom det?


Obs Jag tror inte att det är jag och min hund som är problemet. Min tar oftast hundmöten med ro och ser inte särskilt stor eller farlig ut. Jag brukar flytta min hund till andra sidan om mig och vi går över på andra sidan om mötande hund verkar orolig.
Helst väljer jag att ta en lov runt om jag märker att Ville går upp i varv, men finns inte utrymmet för det så sätter jag honom, bortvänd från den andra hunden för att hålla fokuset på mig. Han är väldigt olika beroende situation, i stan bryr han sig inte om andra hundar. Dyker det upp hundar på våra skogsrundor blir han däremot väldigt exalterad, det brukar ju aldrig vara andra hundar där. ;)
 
Det jobbigaste med att ha hund är andra hundmänniskors åsikter om vad man gör fel och vad man gör fel....Man har inte hela bilden, men det verkar vara skitenkelt att döma ut andra med hundar jämt och ständigt ändå.

Jag är en sådan som
*ibland sätter jag min hund (enklare att hålla eftersom han vissa gånger skäller som en tok och drar mot vissa hundar)
*ibland går förbi utan att säga till honom att han inte ska bete sig så (eftersom det inte hjälper och jag tänker att det är lättare att elda på hans beteende än att stävja det när han är så uppe i varv- vilket jag inte vill, utan ignorerar istället)
*ibland går förbi, avleder, berömmer, pratar, berömmer osv

Val av metod beror på hur HAN är, har vi mött flera hundar redan kan han vara upprörd redan, är det en viss hund han har svårt för, ja, likaså då. Men ju mer vi har tränat att bara gå förbi desto bättre har det blivit, men det börjas ju någonstans- att jag har fått lära känna min hunds reaktion vid hundmöten och själv fått förståelse för hur och när han reagerar.

Den som inte vill möta hundar i olika konstellationer- sittande, stirrande, skällande, gnällande, obrydda osv får väl gå någon annanstans. Jag kan inte lära min hund att vara obrydd vid hundmöten på promenader om det inte finns hundar att möta. Att undvika det skapar inget bättre beteende. Mitt ansvar gentemot den andra hunden är att se till att min hund inte kommer loss eller kommer åt den andra, om det sker genom att sätta honom ner när han har tappat tålamodet och brölar ut må så vara den gången. Nästa kanske det är att gå förbi och bara ha honom gnällandes lite i kopplet. Det viktigaste trots allt är att jag har kontroll och inte tappar honom osv.

DET däremot tycker jag att man kan klaga på hos folk.
 
Det jobbigaste med att ha hund är andra hundmänniskors åsikter om vad man gör fel och vad man gör fel....Man har inte hela bilden, men det verkar vara skitenkelt att döma ut andra med hundar jämt och ständigt ändå.

Jag är en sådan som
*ibland sätter jag min hund (enklare att hålla eftersom han vissa gånger skäller som en tok och drar mot vissa hundar)
*ibland går förbi utan att säga till honom att han inte ska bete sig så (eftersom det inte hjälper och jag tänker att det är lättare att elda på hans beteende än att stävja det när han är så uppe i varv- vilket jag inte vill, utan ignorerar istället)
*ibland går förbi, avleder, berömmer, pratar, berömmer osv

Val av metod beror på hur HAN är, har vi mött flera hundar redan kan han vara upprörd redan, är det en viss hund han har svårt för, ja, likaså då. Men ju mer vi har tränat att bara gå förbi desto bättre har det blivit, men det börjas ju någonstans- att jag har fått lära känna min hunds reaktion vid hundmöten och själv fått förståelse för hur och när han reagerar.

Den som inte vill möta hundar i olika konstellationer- sittande, stirrande, skällande, gnällande, obrydda osv får väl gå någon annanstans. Jag kan inte lära min hund att vara obrydd vid hundmöten på promenader om det inte finns hundar att möta. Att undvika det skapar inget bättre beteende. Mitt ansvar gentemot den andra hunden är att se till att min hund inte kommer loss eller kommer åt den andra, om det sker genom att sätta honom ner när han har tappat tålamodet och brölar ut må så vara den gången. Nästa kanske det är att gå förbi och bara ha honom gnällandes lite i kopplet. Det viktigaste trots allt är att jag har kontroll och inte tappar honom osv.

DET däremot tycker jag att man kan klaga på hos folk.
Det fettade - alltså har ens hund problem med hundmöten så måste man ju tränna på det, MEN man tränar inte på andras hundar som man råkar möta på promenaden. Åtminstone låter det som att du "använder" de hundar ni möter för att träna på. Känns inte särskilt schysst mot mötande ekipage. Det beror såklart hur din hund reagerar men..

Har ens hund problem med hundmöten och man behöver träna att möta andra hundar så får man gå en kurs eller ber någon med hund träna hundmöten med. Råkar man sen under övrig tid möta hundar på promemaden så får man ju hantera det, men mötande ekipage är inte träningsobjekt enligt mig.
 
Ja alltså, men det är ju ändå stirrandet som är problemet då? Folk är generellt skitdåliga på att läsa av hund och tror att tyst hund= vänligt inställd. Har mött folk som kommer gående med råstirrande hundar och det känner jag faktiskt är värre. Då rör de sig dessutom mot mina hundar och stirrar.

Men rent allmänt så tänker jag att skitsamma vad folk väljer att göra sålänge de inte tappar sin hund så att den kommer fram till mina 😅
Håller med, men tänker generellt att det i vissa lägen kanske är så att man måste välja mellan något dåligt och något ännu sämre. De med stirrande hundar kanske inte lyckas få kontakt vid möten, och alternativet då är att gå med stirrande hund, eller till och med en hund som gör utfall. I det läget hade jag personligen antagligen sett det som ett bra framsteg att kunna ha hunden sittandes och stirra i alla fall.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Vi har en schäfertik på dryga året som är väldigt social och glad. Helst av allt skulle hon hälsa på och leka med alla hundar hon...
Svar
8
· Visningar
1 186
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 078
Senast: Migo
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 805
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 383
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp