Funkar stillasittande som träningsmetod?

Vi har mött en del sittande hundar, Skrället är oftast väldigt obrydd om andra hundar men han kan reagera på sånt han uppfattar som avvikande och på stirrande. Sittande hundar är alltså något som kan få honom att bli intresserad och fundersam i den andra hunden. Men att styra upp honom ligger ju på mig, jag tar det som en chans för oss att träna på situationen när vi möter sittare.
 
Jag är uppvuxen med hundar och ser skillnaden på en avslappnad hund som tittar nyfiket och en hund som stirrar och är på helspänn.

Och jag får inte problem för att en annan hund stirrar. "Min" hund har inga problem med hundmöten. Går fint fot och har uppmärksamheten på mig. Jag blir däremot så frustrerad på alla hundägare som inte kan läsa sin hund och tror att hunden bara tittar när det den egentligen gör är att stirra ut den mötande hund = utmanar den. Speciellt de små tanterna med små bjäbbiga hundar. En liten hund som stirrar och utmanar en större kan råka väldigt illa ut om personen med den mötande hunden inte har kontroll på sin hund.
Precis, allt handlar om att alla ska ha kontroll på sin egen hund. Om de mötande har kontroll på sina hundar och tanterna med stirrande bjäbbhundar har kontroll så deras hundar stannar vid deras sida så blir det inge problem.
Så allt handlar återigen om att man ska ha kontroll på sin egen hund oavsett vad den andra hunden gör.
 
Precis, allt handlar om att alla ska ha kontroll på sin egen hund. Om de mötande har kontroll på sina hundar och tanterna med stirrande bjäbbhundar har kontroll så deras hundar stannar vid deras sida så blir det inge problem.
Så allt handlar återigen om att man ska ha kontroll på sin egen hund oavsett vad den andra hunden gör.

Jag tycker ju att man ska sträva efter att ens hund är avslappnad och bekväm i situationen. En hund som stirrar ut en mötande hund är (även om den sitter stilla och tyst) inte det.
 
Vad får dig att tro att en person som tar sin hund åt sidan och ber den att sitta inte tränar sin hund vid hundmöten?

För att många bara står där och antingen tjatar hål i huvudet på en hund som inte lyssnar eller så står de där och gör inget. En tant berömde min hund för att han gick så fint medan hennes betedde sig riktigt illa. När vi passerat så tog sig hennes lilla hund sig ur selen och flög på min och den ville inte hälsa fint om jag säger så.
 
För att många bara står där och antingen tjatar hål i huvudet på en hund som inte lyssnar eller så står de där och gör inget. En tant berömde min hund för att han gick så fint medan hennes betedde sig riktigt illa. När vi passerat så tog sig hennes lilla hund sig ur selen och flög på min och den ville inte hälsa fint om jag säger så.
Förstår inte vad du menar.
Jag pratar om en hund som sitter eller ligger snällt vid sin ägaren sida med bra avstånd till passerande hund, och att den hunden stirrar inte borde vara ett problem för mötande, ifall mötande har pli på sin hund.
Du svarar att det är ett problem att en kontrollerad hund stirrar eftersom det finns okontrollerade hundar som rymmer ur sin sele och attackerar mötande hundar? :confused:
 
Nej men eftersom du inte kan påverka den stirrande hunden så är det enda du kan göra är att träna din egen hund att inte bry sig om att andra hundar stirrar på er.
Jag tränar inte mina hundar på stirrhundar vänder håll när jag ser en sån hund.
 
Jag tränar inte mina hundar på stirrhundar vänder håll när jag ser en sån hund.
Okej, du har ju ni ett problem med att möta stirrande hundar. Om du väljer att vända istället för att träna på problemet är ju ditt val, och inget du kan belasta på den mötande hunden och ägaren för.
Det enda man kan kräva av den mötande hunden är att ägaren har kontroll på sin hund, så den inte kan komma fram till mina hundar.
 
Okej, du har ju ni ett problem med att möta stirrande hundar. Om du väljer att vända istället för att träna på problemet är ju ditt val, och inget du kan belasta på den mötande hunden och ägaren för.
Det enda man kan kräva av den mötande hunden är att ägaren har kontroll på sin hund, så den inte kan komma fram till mina hundar.
Vad är det jag ska träna på? Jag utsätter inte mina hundar för obehagliga situationer när jag kan välja bort dom.
 
Förstår inte vad du menar.
Jag pratar om en hund som sitter eller ligger snällt vid sin ägaren sida med bra avstånd till passerande hund, och att den hunden stirrar inte borde vara ett problem för mötande, ifall mötande har pli på sin hund.
Du svarar att det är ett problem att en kontrollerad hund stirrar eftersom det finns okontrollerade hundar som rymmer ur sin sele och attackerar mötande hundar? :confused:

Ser du verkligen inte skillnad på en avslappnad hund som tittar och en hund som är spänd och stirrar? Ser du bara en sittande hund och inget annat?
 
Ser du verkligen inte skillnad på en avslappnad hund som tittar och en hund som är spänd och stirrar? Ser du bara en sittande hund och inget annat?
Nej jag ser inte problemet, ifall du har pli på din hund ska det inte spela någon roll, har du problem att passera en kontrollerad hund som tittar på din hund har du något som ni behöver träna på.
 
Nej jag ser inte problemet, ifall du har pli på din hund ska det inte spela någon roll, har du problem att passera en kontrollerad hund som tittar på din hund har du något som ni behöver träna på.
Pli?
Jag lyssnar på mina hundars känslor i första hand och dom tycker det är högst obehagligt att gå förbi stirrhundar oavsett hur lyckliga och lydiga dom är för övrigt.
 
Passade en liten toyhund några dagar nu på semester. Ja jag var så hemsk att jag lyfte hunden om vi mötte någon som hade en större spänd stirrande hund.

Jag struntade helt enkelt i om många tycker det är fel att lyfta små hundar då risken är så mycket större om den andra hunden kommer los än vad det är om jag går med lite större hundar.
 
Hög igenkänning på den! Går gärna ut i terrängen med mina tre/fyra för att vara ”ur vägen”. Särskilt lilla ettåringen är rätt gapig 🙄 Har försökt med godis vid möten, funkar på de två äldsta, inte de två yngsta. Naturligtvis borde jag träna dem mer enskilt, inte i grupp, men tiden räcker inte till att gå många promenader 🤷‍♀️
Mina kan sköta sig ypperligt en och en och oftast även två och två - men alla fyra :cautious: :p inte alltid ;)
Just stirrande, så stirrar ju ofta mötande hundar och det kan mina absolut reagera på - värst är hundar i fart som kommer emot. T ex hundar bredvid cykel som kutar mot oss stirrandes. Då går jag alltid åt sidan och ber mina kika på mig.
 
I går mötte jag en man med en lös golden i skogen. När jag satte min hund vid stigkanten, plockade fram godis och började prata med min så la han kopplet löst runt halsen på sin, drog den till sig och höll ut åt sin kant. Han fattade att jag jobbade med min hund och jag fattade att han ville göra mig trygg. Tyst kommunikation.
Mötet gick jättebra. Min hund tiggde godis, hans luffsade förbi.
Jag nickade mot honom som ett tack för att han förstått och var hjälpsam.
Svårare än så behöver det inte vara.
Detta beteendet som han hade är mycket mer värt än ett tack osv. Det är ju så man gör. Var och en visar på sitt sätt att man gör det som funkar för sin hund.
Jag halar in min hund i kortare koppel om någon kommer, tex joggare, cyklist, barnvagn, andra hundar, och så får han långt igen när vi är ensamma. Jag tycker att man ändå gör så för att visa respekt mot varandra. Och hunden dör inte av att komma till en då och då, ser det som träning.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Vi har en schäfertik på dryga året som är väldigt social och glad. Helst av allt skulle hon hälsa på och leka med alla hundar hon...
Svar
8
· Visningar
1 166
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 752
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 282
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp