Funkar stillasittande som träningsmetod?

Okej jag var bara nyfiken. Själv har jag stött på en del som sätter sina hundar och det är ju bra för dem om det funkar. Dock kan jag själv tycka att det är lite obehagligt att gå förbi en hund (och ibland även ägare) som stirrar, särskilt om det är flera meter i förväg. Känns som att allt ansvar ligger på mig och att jag måste skynda mig förbi. Då känns det bättre om ägaren tar hunden vid sidan om och jobbar med den så den ska fokusera på ägaren istället för att både hund och ägare står och stirrar på mig och min hund.
Då får du arbeta med dig och dina känslor och med din hund om den tycker att det är ett problem. Ingen ber dig skynda dig. Jag stressar inte när jag går med min hund och även om han har kort tålamod och tjuter för att han inte får göra som han vill när han vill så betyder inte det att jag stressar fram något.
Anledning till att någon inte jobbar med sin hund just vid mötet kan vara många, inget av dem vet du egentligen.
 
Passade en liten toyhund några dagar nu på semester. Ja jag var så hemsk att jag lyfte hunden om vi mötte någon som hade en större spänd stirrande hund.

Jag struntade helt enkelt i om många tycker det är fel att lyfta små hundar då risken är så mycket större om den andra hunden kommer los än vad det är om jag går med lite större hundar.
Att lyfta är inget fel om man känner att det är det säkraste att göra i den situationen för sin egen hund. Finns många situationer där jag tycker det är säkrare att ha min minsta hund i famnen istället för på marken :)
 
Den allra "snällaste" hund brukar bli obekväm av stirrhundar.
Då får man arbeta med det, om ens hund blir obekväm med stirrhundar. Man möter alltid olika typer av reaktioner när man är ute och om hunden får problem med något så är det ju något man får jobba med och inte lägga över det på den andra. Självklart skulle jag arbeta med att få bort stirrbeteendet om min hund hade det, men det vet ju inte den som går förbi hur det går med träningen.
 
Jag tycker att ägaren till den stirrande hunden ska ge sin hund tillräcklig trygghet så den inte känner att den måste stirra ut andra hundar.
Om ägaren går åt sidan och sätter sig hund ner har hunden troligen problem med hundmöten som ägaren håller på att träna på.
Och du kan enbart ge trygghet till din egen hund så den känner sig trygg i situationerna ni möter. Du kan inte påverka andra hundägare och deras hundar. Du måste träna så att du och din hund klarar de olika situationerna ni ställs inför.
 
För att många bara står där och antingen tjatar hål i huvudet på en hund som inte lyssnar eller så står de där och gör inget. En tant berömde min hund för att han gick så fint medan hennes betedde sig riktigt illa. När vi passerat så tog sig hennes lilla hund sig ur selen och flög på min och den ville inte hälsa fint om jag säger så.
Fast att hennes hund betedde sig illa och sedan tog sig ur selen har inget att göra med att hon tränar eller inte tränar hundmöten, för det vet ju inte du alls något om. Att man står och tjatar hål på sin hund har ofta att göra med att man är stressad, eftersom det sällan leder någon vart när min hund är på just det humöret är jag hellre tyst och säger inget, förrän vi går vidare och första tecknet till att han släpper och fokuserar på annat så berömmer jag. DET däremot har visat sig vara mest effektivt. Fast det vet ju inte du eftersom du ser ETT möte med sådana personer här och där liksom. Dessutom är du för den delen på väg bort med ryggen emot och har antagligen fokus på din hund så du uppfattar kanske inte allt som händer heller.
 
Då får man arbeta med det, om ens hund blir obekväm med stirrhundar. Man möter alltid olika typer av reaktioner när man är ute och om hunden får problem med något så är det ju något man får jobba med och inte lägga över det på den andra. Självklart skulle jag arbeta med att få bort stirrbeteendet om min hund hade det, men det vet ju inte den som går förbi hur det går med träningen.
Nej jag känner inte att jag behöver arbeta med det,vi bor på landet och möter vi stirrhundar så vänder vi. Jag har inget behov av att mina hundar ska klara att möta den här typen av hund då dom även är små är jag rädd om dom, men väldigt bra ändå att man får gratis tips här på sidan :)
 
Då får du arbeta med dig och dina känslor och med din hund om den tycker att det är ett problem. Ingen ber dig skynda dig. Jag stressar inte när jag går med min hund och även om han har kort tålamod och tjuter för att han inte får göra som han vill när han vill så betyder inte det att jag stressar fram något.
Anledning till att någon inte jobbar med sin hund just vid mötet kan vara många, inget av dem vet du egentligen.
Jajamensan, det får jag göra. Som sagt, jag stressar inte förbi eller försöker visa vad jag känner. Men känner gör jag. Inte för att jag är rädd eller så men jag personligen gillar inte att bli utstirrad. Hunden bryr jag mig egentligen inte om ifall den stirrar på mig, mer jobbigt om ägaren står och stirrar när jag försöker jobba med min hund för att min hund ska gå förbi utan att bry sig. Känner mig granskad på något vis. Jag tycker det som sagt är bra att det funkar för den hunden. Det är bra att man jobbar med sin hund såklart. Alla hundar är individer.
 
Du ska du ge dina hundar trygghet och visa att du har kontroll och det inte behöver vara rädda för den stirrande hunden.
Man gör sig själv och sin vovve en stor tjänst om man bygger upp en trygghet i varandras sällskap. Min hund bryr sig inte ett dugg om stirrande och stressade hundar sålänge han går med mig. Har tränat mycket på att få honom att förstå att oavsett situation, är jag med så är det lugnt.

För min del bryr jag mig inte om alls vad hundar vi möter gör, vi fokuserar inte på dom helt enkelt.
 
Min lilla hund går vi förbi andra, jag ser till att hon är på utsidan och ibland blir det rask takt och ibland strosande. 90% av gångerna funkar det klockrent, har hon en dålig dag eller möter vi en hund som hon går igång på/ eller går igång på henne lyfter jag.
Lyfts hon håller hon sig lugn och avslappnad, hon är så lätt att jag håller henne med en hand mot mina sida och släpps ner när vi passerat.

Men jag ska erkänna att ser jag hundar så går vi oftast en omväg. Hon får beröm för att hon ser hunden, men jag orkar inte alltid med andra hundägare/ människor.
 
Nu har jag inte läst alla inlägg så skriver bara svar på utgångsfrågan och vi möter ju väldigt sällan andra hundar på promenad så är väl medveten om att jag kanske inte är helt insatt i problematiken MEN JAG bryr mig inte om ifall mötande hundar sitter och stirrar. Har min hund problem med att den andra hunden stirrar så är det ju just det -MIN hund och JAG har då ett problem. Skulle inte lägga det på den mötande även om denne nu satt sig ner med sin hund och väntar ut hundmötet. Jag antar ju att dom gör det som funkar bäst för dem.

Om min hund reagerar på att en annan hund sitter och stirrar så reagerar ju min hund för att det har haft bristande fokus på mig. Om min hund har fullt fokus på mig spelar de ju absolut ingen roll att den andra hunden bara stirrar 🤷‍♀️. Bara den inte flyger fram och är upp i ansiktet på min hund så har jag inget problem med det.

Så till frågan, funkat sitta vid kanten metoden?
Ja det kan den väl göra. Men finns säkert 1000 anledningar att sätta hunden.
Jag har alltid tyckt att det här varit lättare med fokus för hundarna om dom är i rörelse. Nu har jag barnvagn och 2 hundar. Nu är fokuset lättare för MIG om vi stannar (nu mest vid mötande bilar då och inte hundar) så att jag kan sätta i bromsen på vagnen och hålla all fokus på hundarna (sambons hund är lite för glad och sällskaplig för sitt eget bästa så hon vill gärna leka med både människor och hundar som man möter). Jag lägger hundarna bredvid vagnen. Det är lugnast för oss.
Sedan får mötande lösa sitt på sitt håll. Engagerar mig inte alls i vad mötande förare och hundar gör eller inte gör.
 
Jag förstår inte hur man kan få bättre kontakt med sin hund när den sitter än om man ber den gå fot och har en godisbit i handen. Rörelse är bra tror jag. Jag tror att det är lättare att ignorera fn annan hund när man utför en aktiv uppgift (gå fot) än när man utför en passiv uppgift (sitta). Rör sig hunden har jag större möjlighet att hålla hu den uppmärksamhet på mig genom att gå snabbare några steg, saktare några steg svänga lite osv.

Jag ser oerhört sällan någon som lyckas sätta sin hund vid hundmöten utan att hunden stirrar på hunden jag går med.

Jag kör med taktiken att när vi möter en annan hund då blir det roligt! Då får man en riktigt god bit godis! Jag sparar det godaste godiset till såna tillfällen. Hunden kommer numera utan att jag ens behöver kalla in honom vid hundmöten. Han kommer springande och slickar sig om munnen och vet att han kommer få gott godis.

Då får du väl träna på att gå med din hund i kort koppel? Jag trodde att alla halade in sina hundar till viss del när man möter någon på en stig, för att visa att man har kontroll över situationen och inte låter hunden komma fram, vilket i och för sig inte behöver betyder kortkort koppel, men om det är vad som behövs för att gå förbi så ska man väl kunna det med?

Hänsyn är i allra högsta grad ömsesidig gissar jag, om hunden är bättre att hantera sittande så är det nog att föredra än en hund som får utbrott hängande i kopplet. Dessutom tror jag det är negativt inte bara för din hund om den mötande hunden gör utfall i kopplet och vrålbjäbbar utan även för den hunden som beter sig så än om den sitter tyst och stirrar.

Att ta en osaker hund i "kort koppel" ar ungefar det samsta man kan gora. Det annonserar verkligen att "nagot farligt" ar pa gang. Lar hunden att du ar det basta i universum och att nar du vill ha uppmarksamhet ar det vart nagot att gora vad du vill.

Om min hund reagerar på att en annan hund sitter och stirrar så reagerar ju min hund för att det har haft bristande fokus på mig. Om min hund har fullt fokus på mig spelar de ju absolut ingen roll att den andra hunden bara stirrar 🤷‍♀️. Bara den inte flyger fram och är upp i ansiktet på min hund så har jag inget problem med det.

Så till frågan, funkat sitta vid kanten metoden?
Ja det kan den väl göra. Men finns säkert 1000 anledningar att sätta hunden.
Jag har alltid tyckt att det här varit lättare med fokus för hundarna om dom är i rörelse. Nu har jag barnvagn och 2 hundar. Nu är fokuset lättare för MIG om vi stannar (nu mest vid mötande bilar då och inte hundar) så att jag kan sätta i bromsen på vagnen och hålla all fokus på hundarna (sambons hund är lite för glad och sällskaplig för sitt eget bästa så hon vill gärna leka med både människor och hundar som man möter). Jag lägger hundarna bredvid vagnen. Det är lugnast för oss.
Sedan får mötande lösa sitt på sitt håll. Engagerar mig inte alls i vad mötande förare och hundar gör eller inte gör.

Exact sa!

Om mina hundar borjar "stirra" (aktivt titta) pa andra hundar kraver jag att de kommer och gar fot. Det gar inte att stirra och om den andra hunden gor utfall betyder det inget for de ar 100% upptagna att ga fot tillrackligt bra for att lyckas fa deras farvorit beloning.

Nar min Kompis i Californien och jag gick med mellan 7 och 12 hundar losa kallade vi in dem for en plats nar nagon kom med en hund. De lag snallt precis dar de skulle, aven vid utfall fran hund som gick forbi. Men som kompisen sa, om henne's malle eller min Rottis hade upfattat att en person eller hund var ute efter nagon av oss manniskor hade den fina platsen varit ett minne blott. Formodligen hade resten av ganget hangt pa ocksa.
 
Att ta en osaker hund i "kort koppel" ar ungefar det samsta man kan gora. Det annonserar verkligen att "nagot farligt" ar pa gang. Lar hunden att du ar det basta i universum och att nar du vill ha uppmarksamhet ar det vart nagot att gora vad du vill.



Exact sa!

Om mina hundar borjar "stirra" (aktivt titta) pa andra hundar kraver jag att de kommer och gar fot. Det gar inte att stirra och om den andra hunden gor utfall betyder det inget for de ar 100% upptagna att ga fot tillrackligt bra for att lyckas fa deras farvorit beloning.

Nar min Kompis i Californien och jag gick med mellan 7 och 12 hundar losa kallade vi in dem for en plats nar nagon kom med en hund. De lag snallt precis dar de skulle, aven vid utfall fran hund som gick forbi. Men som kompisen sa, om henne's malle eller min Rottis hade upfattat att en person eller hund var ute efter nagon av oss manniskor hade den fina platsen varit ett minne blott. Formodligen hade resten av ganget hangt pa ocksa.
Jag vet att kort koppel inte alltid är bra och kan signalera vissa saker, men alla hundar ska väl få lära sig att gå i kort koppel när man går förbi någon som sitter på gångstigen så att den inte kommer fram till mötande. Är det därmed ett problem med att gå i ett kort koppel vid hundmöten så får man träna på det, för jag har svårt att se att man ska få låta den går fram hur som till en mötande hund bara för att koppelgång med kort koppel inte fungerar. Det är inte den mötandes problem om en annan person inte kan få sin hund att gå i kort koppel utan att bli rädd, då är det en träningssak.

Att ta kontakt med sin hund vid möten och dra in kopplet lite behöver inte signalera farlig situation om det inte förmedlas från ägaren att situationen är farlig, utan det blir någon man gör automatiskt, som att sitta vid övergångsställen innan man går över. Eller gå fot över övergångsställena. Jag vet, alla har inte den regeln, den regeln har jag. Det tolkas aldrig som något farligt utan som något man gör och som något som innebär godis för den delen.

Kort koppel är inte =hålla krampaktigt och signalera fara på taket.
Kort koppel är snarare=korta in det efter hur situationen ser ut, så kort så att hunden inte kommer fram till andra, så att man kan styra hunden lite, både för sin skull och möjligt utfall från mötande hund så att ens inte är nära osv.
Eller för all del , kort koppel =gå fot där jag kräver det.
 
Vi har nog olika uppfattning om vad "kort koppel" ar. Nar jag gar med mina hundar (och hundar jag tranar) gar de bredvid mig och kopplet ar oftast kortare an 1.5 meter antingen fysiskt kortare eller som jag haller det. Finns inte en chans att jag skulle orka halla emot om Rottisar hanger i kopplet och drar och det finns ingen orsak att sma hundar ska vara mer oupfostrade an stora.
 
Vi har nog olika uppfattning om vad "kort koppel" ar. Nar jag gar med mina hundar (och hundar jag tranar) gar de bredvid mig och kopplet ar oftast kortare an 1.5 meter antingen fysiskt kortare eller som jag haller det. Finns inte en chans att jag skulle orka halla emot om Rottisar hanger i kopplet och drar och det finns ingen orsak att sma hundar ska vara mer oupfostrade an stora.
Jag skrev inget om att hänga i kopplet eller att dra eller att små hundar skulle vara mer ouppfostrade än stora. Jag har ingen liten hund.

Min hund går i kopplets fulla längd i skogen, han får varken hänga eller dra när han går i dess fulla längd. Så långt koppel innebär per automatik inte att hunden drar eller hänger.. När det kommer någon kallar jag på honom och kortar något så att han är bredvid mer än framför beroende på situation, men inte med stramt koppel, bara kort. Möter vi en hund som skäller och han visar lite för mycket intresse själv är jag mer noga med att han ska gå bredvid mig och har koll på både honom och den andra så att de inte kommer nära varandra utan att vi passerar säkert.
 
Fast det är ju inte de andra hundarna som är träningsobjekt? Självklart tränar man på situationer som uppstår under en promenad? Att hantera ett hundmöte på en promenad innebär för mig att jag tränar mina hundar på hundmöten om vi har problem där. Har mötande problem med att jag tränar mina hundar under promenaderna så är det ju fritt fram för dem att ta en omväg.
Att man måste hantera möten som uppstår under en promenad är en sak. Vad jag invänder mot är att se möten med främmande ekipage som man råkar möta som den främsta träningen när man har en hund som har hundmötesproblematik. Om jag tränar fot med min hund när vi möter en annan hund så stör ju det inte den andra hunden (mer än att vi passerar om det nu skulle stör hunden). Men har man en hund som har svårt med hundmöten så borde den större delen av träningen inte ske med främmande ekipage som inte vet om att de är träningsobjekt - det är inte jättekul att passera en hund som "plötsligt" gör utfall. Istället får man gå kurs eller be vänner/bekanta att vara träningsobjekt. Tycker man bör visa den hänsynen. Sen beror de såklart vilken träning man gör - tränar man skvaller tex och håller långt avstånd så spelar det ju mindre roll. Men tränar man med sin hund som har hundmötesproblem på närmare håll så tycker jag det bör ske med hundägare som är informerade.

Som sagt, att man sen råkar få möten på promenaden är en annan sak, det måste ju hanteras. Men jag tycker inte sådana möten ska vara den huvudsakliga träningen.
 
Fast va? Klart man tränar på dom man möter? Det har väl inte andra med att göra vad jag och min hund gör när vi möter andra folk och hundar sålänge jag inte låter min komma fram lös eller i koppel?
Har man en hund med hundmötesproblematik så tycker inte jag att hundar man råkar möta på promenaden bör vara den huvudsakliga träningen. Jag tycker faktiskt att man då får lägga särskild tid på det och träna med hundägare som är informerade eller gå en kurs. Det är inte särskilt kul att gå förbi en hund som gör utfall.

Kanske beror vår olika syn på vad vi menar med träning? Att man tex tränar att hunden ska gå fot eller fint förbi en hund påverkar ju inte mötande hund. Men har man en hund som gör utfall och då tränar på mötande hundar... Det är inte särskilt kul som mötande ekipage.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Vi har en schäfertik på dryga året som är väldigt social och glad. Helst av allt skulle hon hälsa på och leka med alla hundar hon...
Svar
8
· Visningar
1 184
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 038
Senast: Migo
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 795
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 354
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Hiss och diss del 5
  • Hitta tillbaka till varann?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp