Funkar verkligen meditation för att sänka blodtrycket?

a1agnlju

Trådstartare
Tidigare har jag haft normalt blodtryck vid alla hälsoundersökningar jag varit på (vilket iof inte är så himla många genom åren). De senaste månaderna har det dock hänt en del både ledsamma saker med anhörigs bortgång, jobbiga saker som tight ekonomisk situation pga trasig bil och medicinsk utredning för en inflammation som inte vill ge sig, men även positiva saker som nya inspirerande uppgifter på jobbet, ljusare på kvällarna mm. Och vid senaste besöken på sjukan har jag haft förhöjt blodtryck. Jag tror ju att det höga blodtrycket beror på de olika stressmomenten som jag har varit med om den senaste tiden, medan sjuksköterskan tar fram aja baja-fingret och talar om för mig att det inte är bra att stressa (no shit Sherlock... som om jag kan rå för att en nära anhörig går bort och att jag sörjer på grund av det + att elpriset skjuter i höjden så det blir tuffare ekonomiskt...) och att vi måste sätta in blodtryckssänkande medicin om blodtrycket inte går ner.

Jag vill verkligen inte behöva börja ta blodtrycksmedicin och skulle vilja höra om någon av er lyckats få ner blodtrycket genom t ex. Yoga eller meditation, så att det synts vid undersökningar efter ett tag?
 
En stor, (den största?) anledning till att medelåldern i Sverige ökat sedan sjuttiotalet är blodtryckssänkande mediciner. Högt blodtryck sliter hårt på hela kroppen.

Du vet inte säkert om ditt höga blodtryck beror på stressen, eller på vanliga åldersförändringar. I din situation skulle jag välja medicinen temporärt, och sätta igång med de egenvårdande åtgärder som brukar sänka blodtrycket. Alltså hoppas att stressen i privatlivet avtar, salta mindre på maten, motionera till andfåddhet ett par, tre gånger i veckan, kanske yoga, gå ner några kilo om det är aktuellt, och sedan efter ett halvår eller ett år avsluta medicineringen i samråd med läkare.
 
Jag skulle absolut säga att meditation kan hjälpa, åtminstone under tiden du mediterar. Om det hjälper i det långa loppet kan nog bero på om du blir av med stressen eller inte. Kan säga att jag vid tre tillfällen den senaste tiden fått mitt blodtryck uppmätt, och de två första gångerna hade jag inte fått slappna av, och hade högt blodtryck. Den senaste fick jag sitta och ta det lugnt en stund innan mätningen genomfördes, och hade då ett acceptabelt blodtryck. Sedan kan väl tilläggas att jag för närvarande äter blodtryckssänkande, så utan den hade jag nog inte "klarat" mig.

Läkarna jag träffat har dock (i mitt specifika fall) gett mig råd om mer motion och försöka tappa i vikt.
 
En stor, (den största?) anledning till att medelåldern i Sverige ökat sedan sjuttiotalet är blodtryckssänkande mediciner. Högt blodtryck sliter hårt på hela kroppen.

Du vet inte säkert om ditt höga blodtryck beror på stressen, eller på vanliga åldersförändringar. I din situation skulle jag välja medicinen temporärt, och sätta igång med de egenvårdande åtgärder som brukar sänka blodtrycket. Alltså hoppas att stressen i privatlivet avtar, salta mindre på maten, motionera till andfåddhet ett par, tre gånger i veckan, kanske yoga, gå ner några kilo om det är aktuellt, och sedan efter ett halvår eller ett år avsluta medicineringen i samråd med läkare.
Tack snälla för svar. Det är väl den här förklaringen man skulle ha önskat man fått hos sköterskan istället för ajabaja - sluta stressa... Ett rätt hopplöst råd att ge tycker jag personligen. Nej, det kan ju absolut bero på åldrandet eller något annat än den temporära stressen jag levt under nu under en period. Jag ska tillbaka och ta nytt blodtryck om ett par veckor, så får vi se vad vi kommer fram till.
 
Jag skulle absolut säga att meditation kan hjälpa, åtminstone under tiden du mediterar. Om det hjälper i det långa loppet kan nog bero på om du blir av med stressen eller inte. Kan säga att jag vid tre tillfällen den senaste tiden fått mitt blodtryck uppmätt, och de två första gångerna hade jag inte fått slappna av, och hade högt blodtryck. Den senaste fick jag sitta och ta det lugnt en stund innan mätningen genomfördes, och hade då ett acceptabelt blodtryck. Sedan kan väl tilläggas att jag för närvarande äter blodtryckssänkande, så utan den hade jag nog inte "klarat" mig.

Läkarna jag träffat har dock (i mitt specifika fall) gett mig råd om mer motion och försöka tappa i vikt.
Jo, detta hemmasittande de senaste två åren har inte varit jättesnällt mot mitt BMI heller precis. Ska sätta fart och jobba ner de där 15 kilona som smugit sig på senaste åren.
 
Jag fick högt blodtryck efter att ha varit sjuk i covid-19.
Efter att alltid haft besvärande lågt blodtryck så upptäcktes det vid kontroll när jag sökte för något helt annat.
Först så försökte jag att sänka det med motion.
Det hjälpte en del, men inte tillräckligt.
Så det blev medicin, den var bra för välmåendet så jag började att röra ännu mera på mig. Efter covid-19 så var jag ganska så medtagen och låg faktiskt mest och sov massor.
Jag köpte en egen blodtrycksmätare för att hålla koll på trycket 2 ggr/dag.
Nu så behöver jag inte blodtryckssänkande längre.
Jag motionerade, byggde upp muskler och gick ner 7kg.
Och så slutade jag att äta lakrits, det var svårast.
Då blev blodtrycket alldeles för lågt med medicin, så jag var tvungen att sluta med den.
Jag håller koll med min mätare att det inte sticker iväg igen.
Så det går ju att påverka.
Mitt bästa råd är att ha en egen blodtrycksmätare för att hålla koll på hur olika åtgärder fungerar.
 
Motion och bättre kondition är det bästa för blodtrycket, men jag är också helt övertygad om att rätt mindfullness-övningar, meditation och yoga är bra för att sänka blodtrycket.

Men har du gått upp 15 kg är jag ännu mer övertygad om att det är viktökningen som gör att ditt blodtryck stigit.
 
Egen mätare rekommenderas även av läkare, hemmablodtryck är oftast mest rättvisande.
/Mvh läkare
Följdfråga: hur gör man då om bara tanken på mätaren ger hjärtklappning och mild ångest? Oavsett om det sker hemma eller hos läkare? Antar att rädsla påverkar trycket?
Mvh Hypokondriker
 
Följdfråga: hur gör man då om bara tanken på mätaren ger hjärtklappning och mild ångest? Oavsett om det sker hemma eller hos läkare? Antar att rädsla påverkar trycket?
Mvh Hypokondriker
Det beror nog hur man är som person. Jag jobbar på ett LVM-hem. Just nu har vi en kille på avdelningen som är superhypokondrisk. Han tror att han kommer dö bara han somnar tex. Han är helt övertygad om att hans hjärta kommer stanna, att det ibland slår dubbla slag, att han har proppar i lungorna, hjärntumörer etc. MEN, han lugnar ner sig jättefint ur även den värsta panikångestattacken ifall han får se hur blodtrycket och framför allt pulsen ser ut. Även om det är högt, så inser han någonstans att han inte kommer att dö. Tar man blodtrycket en gång till en kvart senare så är det helt normala nivåer och då kan han gå och lägga sig och sova i sin egen säng (han gillar att sova i soffan ute på avdelningen annars så personal ser om han dör under natten).
 
Följdfråga: hur gör man då om bara tanken på mätaren ger hjärtklappning och mild ångest? Oavsett om det sker hemma eller hos läkare? Antar att rädsla påverkar trycket?
Mvh Hypokondriker
Tänker att går man runt och är så stressad över en blodtrycksmätning över längre tid hemma så är man antagligen stressad över mycket annat också så trycket lär vara stresspåverkat och förhöjt i vardagen ändå, även utan mätning.
 
Följdfråga: hur gör man då om bara tanken på mätaren ger hjärtklappning och mild ångest? Oavsett om det sker hemma eller hos läkare? Antar att rädsla påverkar trycket?
Mvh Hypokondriker
Är du lika rädd för att ta tempen också? Eller om nån lyssnar på dig med stetoskop?
Det är metoder för att se hur din kropp har det.

Ofta har man högre blodtryck när man mäts av nån i vit rock :)
Med en egen mätare så kan du avdramatisera det.
Jag har fått rådet att ta tre tryck i rad. Oftast sjunker trycket så den tredje mätningen är lägst.

Och mild ångest och hjärtklappning är inte farligt. :)

Köp en mätare. Men ingen jättebillig. De apoteken säljer är bra
Jag har en Omron
 
Tidigare har jag haft normalt blodtryck vid alla hälsoundersökningar jag varit på (vilket iof inte är så himla många genom åren). De senaste månaderna har det dock hänt en del både ledsamma saker med anhörigs bortgång, jobbiga saker som tight ekonomisk situation pga trasig bil och medicinsk utredning för en inflammation som inte vill ge sig, men även positiva saker som nya inspirerande uppgifter på jobbet, ljusare på kvällarna mm. Och vid senaste besöken på sjukan har jag haft förhöjt blodtryck. Jag tror ju att det höga blodtrycket beror på de olika stressmomenten som jag har varit med om den senaste tiden, medan sjuksköterskan tar fram aja baja-fingret och talar om för mig att det inte är bra att stressa (no shit Sherlock... som om jag kan rå för att en nära anhörig går bort och att jag sörjer på grund av det + att elpriset skjuter i höjden så det blir tuffare ekonomiskt...) och att vi måste sätta in blodtryckssänkande medicin om blodtrycket inte går ner.

Jag vill verkligen inte behöva börja ta blodtrycksmedicin och skulle vilja höra om någon av er lyckats få ner blodtrycket genom t ex. Yoga eller meditation, så att det synts vid undersökningar efter ett tag?
Jag har för mig att det finns flera studier som visar att medicinsk yoga kan sänka blodtrycket.
Sen om det är tillräckligt som enskild behandling vid högt blodtryck vet jag inget om.
 
Motion och bättre kondition är det bästa för blodtrycket, men jag är också helt övertygad om att rätt mindfullness-övningar, meditation och yoga är bra för att sänka blodtrycket.

Men har du gått upp 15 kg är jag ännu mer övertygad om att det är viktökningen som gör att ditt blodtryck stigit.
Det känns ju som kanske till och med det huvudsakliga problemet. Eller, ja, jag räknade lite fel, men jag väger 15 kilo mer än min idealvikt (som fortfarande innebär ett trivsamt hull), men har gått upp en 6-7 kilo de senaste två åren. Inte kul att inte orka ta tag i det. Ett jäkla moment 22 :p
 
Det där med blodtryck är lurigt, min syster hade för lågt övertryck och fick rådet att motionera. Nästa gång var det för högt och hon fick rådet att motionera.
:D
(Jag vet att motion är bra men det blir lustigt när det svajar sådär trots motion).
 
Är du lika rädd för att ta tempen också? Eller om nån lyssnar på dig med stetoskop?
Det är metoder för att se hur din kropp har det.

Ofta har man högre blodtryck när man mäts av nån i vit rock :)
Med en egen mätare så kan du avdramatisera det.
Jag har fått rådet att ta tre tryck i rad. Oftast sjunker trycket så den tredje mätningen är lägst.

Och mild ångest och hjärtklappning är inte farligt. :)

Köp en mätare. Men ingen jättebillig. De apoteken säljer är bra
Jag har en Omron
 
Är du lika rädd för att ta tempen också? Eller om nån lyssnar på dig med stetoskop?
Det är metoder för att se hur din kropp har det.

Ofta har man högre blodtryck när man mäts av nån i vit rock :)
Med en egen mätare så kan du avdramatisera det.
Jag har fått rådet att ta tre tryck i rad. Oftast sjunker trycket så den tredje mätningen är lägst.

Och mild ångest och hjärtklappning är inte farligt. :)

Köp en mätare. Men ingen jättebillig. De apoteken säljer är bra
Jag har en Omron
Jag är livrädd för allt som kan ”avslöja” att jag ev är sjuk….
 
Tänker att går man runt och är så stressad över en blodtrycksmätning över längre tid hemma så är man antagligen stressad över mycket annat också så trycket lär vara stresspåverkat och förhöjt i vardagen ändå, även utan mätning.
Nja… Det är ju just ”medicinska” grejer jag är rädd för
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp