Funkar vissa hästar bara med dressyrsadlar? Hjälp en vilsen i sadeldjungeln!

Juli0a

Trådstartare
Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel som passar. Jag har provat sammanlagt 10 sadlar, nästan alla hopp och någon allround, och ingen sitter bra! Det är ett kraftigt byggt halvblod, med rejäl manke (bred och lång framförallt) och lite svängd rygg. Inte överdrivet dock. Hon protesterar med huvudet högt upp i det blå i skritt, bakutsparkar och bockningar trav, korsgalloperar och sparkar bakut i galopp. Jag har provat alla möjliga märken och storlekar, sprillans nya och slitna, men ingen sitter bra. Upplever att de vidare modeller sitter hårt på sidorna av manken vilket jag förstår tyder på att bommen är för vid, men om jag tar en smalare modell blir det alldeles för tight längre ner. Om ni förstår vad jag menar? Rids hon barbacka går hon som en dröm, longeras och tömkörs utan problem. 5-6 personer har klämt och känt över ryggen men hästen reagerar inte ett smack. 2 andra har ridit henne och upplever, liksom jag, att hon känner obehag, men mycket arbetsvillig barbacka.

Hon är 12 år och har de senaste 3 åren blivit riden med dressyrsadel, innan dess vet jag inte. När jag provred henne innan köp gick hon som en klocka både med säljaren och mig på ryggen. Inte en tillstymmelse till bock eller korsgallop eller kasta med huvudet. Hon var lätt att få ner i form. Besiktningen var ua utom ett par gallor på ena bakbenet. Kan det vara så att vissa hästar klarar av dressyrsadlar men inte gillar hopp? Tänker om dressyrsadlarna ger större rörelsefrihet? Om ni förstår min tankegång. Hon är ordentligt riden hos förra ägaren och är välmusklad och i fin kondition, innan dess är hon sparsamt riden.
Jag vill gärna ha en hopp eller allroundsadel eftersom det passar mig bättre då jag tänkt att rida väldigt allround, allt från uteritter till lättare hoppning (inga höga höjder, mest för att det är roligt att hoppa), men känner mig lite nere just nu. Har mailat med förra ägaren som ska ge mig storlek och märke på sadeln jag provred henne i. Vill egentligen inte ha dressyrsadel, men då jag inte ridit på många år och köpte hästen för att hon är så stabil så är jag beredd att bita i det sura äpplet och köpa en dressyr iafl, då jag nu blivit rädd för alla bockar och sparkar och bara vill att vi ska funka ihop i ridningen. Ska ta ut en sadelutprovare men vill höra om någon har varit med om liknande svårigheter att hitta sadel och kan tipsa om ett märke eller modell som kan tänkas passa en häst som behöver utrymme under vulstret utan att det ligger för hårt om manken? Jag känner mig som sagt en aning nedslagen och obehag av att sitta upp.
 
Finns ju både hopp och dressyrsadlar som har ”shoulder free” design om det är just det som hästen reagerar på.

Jag har också haft svårt att hitta sadlar till mitt kraftiga halvblod och kan säga att 10 sadlar som inte passar är tyvärr inget konstigt alls. Har haft ett antal Sadelutprovare hos min som konstaterat att ”nej tyvärr, jag har inget som passar”, Och även ett par mindre seriösa som försökt sälja på mig en sadel som jag till och med själv kunnat se tydligt inte passar, bara för att de inte haft nåt bättre.

Det är bara att leta vidare! Men som övriga redan påpekat, ta hjälp av en kunnig sadelutprovare annars blir det som att leta efter en nål i en höstack. Och har den första sadelutprovaren inget att erbjuda så hitta en annan. Jag hittade till slut både hopp och dressyrsadel som passar min häst, men det har varit väldigt många turer innan det blev bra.
 
Senast ändrad:
Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel som passar. Jag har provat sammanlagt 10 sadlar, nästan alla hopp och någon allround, och ingen sitter bra! Det är ett kraftigt byggt halvblod, med rejäl manke (bred och lång framförallt) och lite svängd rygg. Inte överdrivet dock. Hon protesterar med huvudet högt upp i det blå i skritt, bakutsparkar och bockningar trav, korsgalloperar och sparkar bakut i galopp. Jag har provat alla möjliga märken och storlekar, sprillans nya och slitna, men ingen sitter bra. Upplever att de vidare modeller sitter hårt på sidorna av manken vilket jag förstår tyder på att bommen är för vid, men om jag tar en smalare modell blir det alldeles för tight längre ner. Om ni förstår vad jag menar? Rids hon barbacka går hon som en dröm, longeras och tömkörs utan problem. 5-6 personer har klämt och känt över ryggen men hästen reagerar inte ett smack. 2 andra har ridit henne och upplever, liksom jag, att hon känner obehag, men mycket arbetsvillig barbacka.

Hon är 12 år och har de senaste 3 åren blivit riden med dressyrsadel, innan dess vet jag inte. När jag provred henne innan köp gick hon som en klocka både med säljaren och mig på ryggen. Inte en tillstymmelse till bock eller korsgallop eller kasta med huvudet. Hon var lätt att få ner i form. Besiktningen var ua utom ett par gallor på ena bakbenet. Kan det vara så att vissa hästar klarar av dressyrsadlar men inte gillar hopp? Tänker om dressyrsadlarna ger större rörelsefrihet? Om ni förstår min tankegång. Hon är ordentligt riden hos förra ägaren och är välmusklad och i fin kondition, innan dess är hon sparsamt riden.
Jag vill gärna ha en hopp eller allroundsadel eftersom det passar mig bättre då jag tänkt att rida väldigt allround, allt från uteritter till lättare hoppning (inga höga höjder, mest för att det är roligt att hoppa), men känner mig lite nere just nu. Har mailat med förra ägaren som ska ge mig storlek och märke på sadeln jag provred henne i. Vill egentligen inte ha dressyrsadel, men då jag inte ridit på många år och köpte hästen för att hon är så stabil så är jag beredd att bita i det sura äpplet och köpa en dressyr iafl, då jag nu blivit rädd för alla bockar och sparkar och bara vill att vi ska funka ihop i ridningen. Ska ta ut en sadelutprovare men vill höra om någon har varit med om liknande svårigheter att hitta sadel och kan tipsa om ett märke eller modell som kan tänkas passa en häst som behöver utrymme under vulstret utan att det ligger för hårt om manken? Jag känner mig som sagt en aning nedslagen och obehag av att sitta upp.
Ta hjälp av en duktig sadelmakare som provar ut sadlar så har du snart en passande Hoppsadel.
 
@Juli0a nej att hästen endast funkar i dressyrsadel är helt osannolikt. Det är snarare så att du helt enkelt inte hittat en sadel som ligger bra på hästen. Hopp och allroundsadlar ligger dessutom ”lättare” på hästarna än dressyrsadlar gör utifrån hur dressyrsadlarna är konstruerade att både ligga djupare och sluta om hästen mera.

Om man ska försöka vända något negativt till något positivt så skulle jag tänka att var glad att din häst säger ifrån så tydligt när sadeln den har inte passar. Många hästar biter ihop och det orsakar större problem i längden om ryttaren inte förstår att sadeln kanske inte ligger så bra ändå.
 
Ja, jag tror inte det är något märkligt att behöva prova många olika sadlar. Har själv ett grövre halvblod med bred rygg och mycket manke och det är väldigt få sadlar som passar bra på honom. Men jag har lyckats hitta både en dressyr- och hoppsadel som passar honom så det kommer nog gå bra för dig också :)
 

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
847
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 634
Senast: Mogge
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 922
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 014
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp