Bukefalos 28 år!

Funktionshindrad hund

Gammeln

Trådstartare
Såg ett inslag på TV4 imorse om en hund (vet ej vad det var för ras) som hade fötts utan framben. Hunden var nu vuxen och då den skulle förflytta sig så var den alltså tvungen att gå upprätt på bakbenen, likt en människa. Nu hade man stakat ut hundens framtid genom att försöka göra den till filmstjärna (Lassie, du är ute nu). Har för mig att det var i Amerika, möjligheternas land. Hade man inte avlivat hunden om detta hade inträffat i Sverige :confused:
 
Det är jag helt övertygad om att man gjort...i USA har man ju dessutom wheelchairs till bakbensförlamade hundar :crazy:
 
Jag tycker att sådant är vidrigt. En djur som inte är funktionsdugligt är jag övertygad om att det inte mår bra.

//Jenni
 
Skulle troligen blivit avlivad i som nyfödd om detta skett i Sverige. Hundar med liknande problem anser jag ska avlivas direkt.
 
Måste faktiskt säga att det såg motbjudande ut att se hunden "gå". Det såg inte ut att vara nån humd utan nån helt annan varelse :crazy:
 
Idag skulle nog att vettiga uppfödare avliva direkt, men på sikt tror jag vi går åt samma håll som USA, mer o mer förmänskligande av djuren.
PL
 
Sådant är vidrigt! :mad:
En människa som behåller sin hund så tänker mer på sig själv än på djuret.
 
Vidrigt! Hunden lär ju få belastningsskador av att gå på bakbenen...

Usch, och tänk om den kommer till en trappa el. dyl.? Hunden kommer ju trilla rakt ned! Ja, den borde ju inte ens kunna röra sig på kuperad mark.

Hur gör hunden för att lägga sig ned från stående? Den måste ju dimpa rakt på näsan. Det mesta liv är värt att leva, tycker jag, men det där låter som om det orsakar mer lidande en livsglädje. Verkligen!
 
Sv: Funktionshindrad hund

en hund med ett sådant gravt funktionshinder hade nog avlivats här...

Jag är mest bekymra döver belastningskadorna och mindre om villka känslor en funktionhindrad individ väcker hos andra...

Erfarenhet av funktionshinder hos djur har jag ocj jag hetsar numera inte upp mig över det..vet en ledarhund som kudn eåtergå o aktiv tjänst efter en amputation(ej i sverige)

vet också hundar i rullstol...
Eller blind ahundar,döva hundar,hundar med förstörd ryggrad(matten en veterinär)

jag tycker att tillsyvende och sist så är dte hunden som måste sätta sin livskvalitet,inte vi.
oc h man kan inte hålla liv i djur till varje pris,även om man kan det med människor...

Funktionshinder är inte så enklet som attd te är öäckligt och lidande...

Personligen är jag mindre bekymrad över en hund i rullstol som inte har ont och har ett kul liv inom(och för all del utom) sin a begräsningar än en fullt frisk hund som kanske lever sitt liv isolerad 8 timmar/ dygn,får skäll,blir missförstådd och kanske misshandlad i dressyrens namn,inte får vara med artfränder, visas upp som trofé eler andra påfudn människan kan hitta på..vilken har då sämst livskvalitet?

att ta bort allt som inte ryms inom vår normalitetsram känns onekligen tryggt,men är det realistiskt eller ens etiskt?

THina
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp