"Funny moments" med din häst

Minns så väl gången jag skulle på tävling på ett nytt ställe. Trodde jag var helrätt men åkte sen lite vilse sista biten.
Möter en hästtransport på lilla vägen och tänker (eller inte tänkte) att jag hänger på henne! Smart! :idea:
Kör en bra bit på små småvägar, när ekipaget framför plötsligt svänger in på en gård där det definitivt inte är en tävling på gång :o
Får snyggt vända och försöker låtsas som ingenting eftersom tjejen tittar förundrat efter mig. Men jag ville helst bara sjunka ner i sätet:o
Ringer arrangören istället :cool: som efter många om och men och flera personer senare kan guida mig rätt, jag visste ju inte vart jag var och hade en bit till väg där det liksom fanns en skylt som kunde lokalisera platsen något.
 
Mitt ena sto hade skadat ett framben och behövde lindas. Jag lindade det, gick ut ur stallet ett tag och när jag kom tillbaka hängde lindan över boxdörren. Konstigt tänkte jag ... glömde jag att linda. Jag lindade igen och släppte ut henne i liten hage. Efter en stund låg lindan i prydlig hög inne i hagen ... Jag lindade igen och denna gång såg vad hon gjorde: hon drog loss kardborren, satt det motsatta frambenen på den lösa delen av lindan, lyfte det lindade benet och rörde det i cirklar så att lindan föll av i en prydlig hög .... Fick köpa spray som smakar illa för att lindan skulle sitta kvar
 
För några år sedan stod jag med min häst i närheten av Drottningholm. Under en uteritt får vi möte av en bil i en ganska trång passage, vilket gör att jag måste gå ut lite i skogskanten för att bilen ska kunna passera.
Icke! Säger min häst då och påbörjar någon sorts steppshow mitt på vägen och jag känner lite hur svetten börjar lacka i pannan. Till slut får jag ändå in honom så pass att bilen kan passera. När jag tänker vinka och le lite urskuldande ser jag plötsligt vem det är Vi utfört vår lilla uppvisning för.
KUNGEN! Och efter honom en likadan bil med Säpo i. Jaja. Han var tålmodig som attan iallafall och vinkade glatt :-)
 
Red ner i en sjö en blåsig dag. Ponny knatar i. Några meter ut ändrar han sig och vill gå hem igen, vänder om och stelnar till. Det är alltså HÄSTÄTANDE MÖRDARVÅGOR som slår mot strandkanten och han vet inte var han ska ta vägen.... Jag tror på riktigt att han övervägde att simma hem men tog tillslut mod till sig och travade mycket spänstigt och snabbt mot fast mark.
 
Red ett tag en fjording som första ridturen helt plötsligt bara drar ut i skogen och ungefär ingenting jag gör kan hindra honom så efter ett tiotal meter ställer han sig och skiter och det visar sig att varje gång han ska bajsa "drar" han till skogs. Visserligen väldigt praktiskt.
 
Jag hade en väldigt rymningsbenägen ponny för många år sen, det där med att stanna i hagen, varför då! Det verkar vara mycket roligare utanför. En dag när jag kom hem med skolbussen var det mycket otippat bilkö (vi snackar landet i Småland) där står min söta lilla ponny och kliar sig mot en MC-polis som hon har vält omkull med hoj och allt! :p
 
Den här tråden fick mig direkt att tänka på en historia som en bukefalist skrev om för massa år sedan, hon berättade det dessutom så klockrent så jag aldrig kommer att kunna återberätta det riktigt ordentligt. Men hon hade vart ute och ridit på sin unghäst och blivit pruttnödig, pruttat så det vibrerade mot sadeln, så till den milda grad att hästen fick panik och skenade :rofl:
 
Minns när jag var liten, runt sex år gammal, och red på ett shetlandssto, sex år och oinriden, hon hade ingen sadel och ingen man samtidigt som hon var rund som en boll. Tack vare henne har jag otrolig balans och sits, men oj så många gånger jag föll av. Snabbare än trav gick det aldrig, men ändå lyckades hon få av mig. En gång jag minns särskilt väl är en av de första gångerna, jag red upp för en lång backe och liksom gled av hennes rygg och hamnade på marken istället. Min moster skrattar fortfarande åt mig, nio år senare:p
 
Skulle sitta upp barbacka en kväll för en del år sen för att rida bort och släppa hästen i en avlägsen hage.
Kliver upp på en sten, tar rejäl sats, missbedömer höjd/avstånd gravt och flyger - nej, svävar i slowmotion som i the Matrix - över hästen med god höjdmarginal och landar på ena axeln och huvudet på andra sidan. Inte ett av mina stoltaste ögonblick. :grin: Glad att jag har en överseende häst.
 
Kom just att tänka på ett annat "funny moment" med Herr Häst.
Det var för något år sedan, när vi var med på en markarbetes/hoppträning.
Övningen var att komma in på en diagonal, 21 meter, med ett typ 40-50 cm hinder, och rida så "samlat" som möjligt utan att hästen för den skull galopperade mer uppåt än framåt, både före och efter hindret. En kontrollövning helt enkelt. Var med 4 st hästar frånsett jag/Herr Häst och dessa var typ 172 cm, 168 cm, stor D- resp. mellanstor C-ponny. Om jag minns rätt red de på följande antal galoppsprång; 5, 6, 7, 8 st.
Då H.H också kan bli rätt stark och framåt i hoppningen, och jag är rätt så "försiktig" i dito gren så passade denna övning mig rätt bra, tänkte jag. Och det gjorde den synnerligen. Frågade tränaren om hur många galoppsprång jag borde rida på. Då H.H förvisso är 162 cm, men inte har världens största gångarter så blev svaret typ 7 st. Särskilt som jag gärna vill ha lite "extra kontroll" också. Sagt och gjort.
Sätter fart, och känner att jag lyckas samla H.H rätt bra. Får till lite kortare, samlade galoppsprång, och har full koll hela vägen, både före och efter. Kändes riktigt bra tyckte jag! :up:
När jag sedan saktat av igen står tränaren med en -> :eek: :D min och frågade "Och hur kändes det där då?" "Eh..Jo, det kändes riktigt bra tycker jag! Full kontroll, lite kortare språng och sådär. Nä, jag är helt klart nöjd! :up:" "Jo, kortare språng kan man ju verkligen kalla det. :p Du lyckades nämligen rida de där 21 m på 11 (!!!) galoppsprång! :eek:"
 
Jag var med i en clear round (körde en 70cm och en 90cm) med min connemarakorsning 2015, första som var 70 gick bra, lite fort bara och sen en liten halkning pga farten, så det fixar jag till nästa gång, tänkte jag
Försöka få till en lite lugnare galopp helt enkelt, går sådär, stark häst som ville galoppera fortare
Vid 5e hindret håller jag igen lite väl mycket och då kan man ju inte hoppa, nej, matte, du får nog ta det här hindret ensam och det gjorde jag, dock rev jag det hindret under lilla flygturen :idea:
Finns på film också :laugh:
 
Jag var med i en clear round (körde en 70cm och en 90cm) med min connemarakorsning 2015, första som var 70 gick bra, lite fort bara och sen en liten halkning pga farten, så det fixar jag till nästa gång, tänkte jag
Försöka få till en lite lugnare galopp helt enkelt, går sådär, stark häst som ville galoppera fortare
Vid 5e hindret håller jag igen lite väl mycket och då kan man ju inte hoppa, nej, matte, du får nog ta det här hindret ensam och det gjorde jag, dock rev jag det hindret under lilla flygturen :idea:
Finns på film också :laugh:
:rofl:
FILM, FILM, FILM.
 
:rofl:
FILM, FILM, FILM.
Okej då, men ursäkta min outfit!!!! Man tager vad man haver
Jag hade kunnat ta ut svängen bättre, sen blev jag lite ryckig, förlåt hästen, men du var lite jobbig och jag ville inte att vi skulle välta! Men men, instant karma på det :rofl:
Ser inte ut att gå så fort överhuvudtaget men det är tillräckligt föratt halka (tydligen)
Laddade upp nyss så att det skulle gå att visa, inget jag är stolt över dock!
 
Vi båda har utvecklats sen det där filmades, men ett lite kul minne är det alltid! Tar nog bort filmen från yt på måndag eller nåt så njut medans den finns :rofl::rofl::D
 
Funny moment vet jag inte mer skämmas så jag ville gå upp i rök. Hade varit på träning med min matglada D-ponny, när jag ska lasta (vilket jag alltid brukade göra själv) ser han årets första grässtrån på andra sidan parkeringen och travar dit med mig hängandes i grimskaftet bakom helt utan kontroll. Tänk Mulle och Molly...Detta gör han tre gånger innan jag tappar honom och han glatt travar vidare upp bland hästhagarna där det går hästar som tydligen aldrig sett en skäck på rymmen tidigare. Fyra av dem får panik och drar genom tråden med min ponny glatt travandes efter dem. Slutar med att jag själv måste fånga fem hästar, laga två hagar (med strömmen på). Kan säga att den goda känslan efter träningen var som bortblåst när jag någon timma senare var redo att sätta mig i bilen och köra hem.
 
Den här tråden fick mig direkt att tänka på en historia som en bukefalist skrev om för massa år sedan, hon berättade det dessutom så klockrent så jag aldrig kommer att kunna återberätta det riktigt ordentligt. Men hon hade vart ute och ridit på sin unghäst och blivit pruttnödig, pruttat så det vibrerade mot sadeln, så till den milda grad att hästen fick panik och skenade :rofl:
:rofl::rofl:
Den där minns jag också än idag!
Jag vill minnas att hon uttryckte det som att hon skulle göra en smygfis men som istället "smattrade" mot sadeln = sken ;D
 
Pruttar är alltid lika kul:-)
En häst i stallet löddrar en del vid körning. En dag när vi var ute på landsvägen fick vi möte med bil. Hästen slänger till med huvudet och löddret lossnar från munnen, flyger i en vacker båge upp och landar rakt på bilens motorhuv. Det sista jag ser är förarens förvånade och förvirrade ansikte som stirrar ned mot fläcken. Chefen och hag blev först förskräckta med sen började vi att tokskratta.

En av mina första medryttarhästar gick in i en plogpinne när han gick och tittade på sköna damer i hagen intill vägen där vi red. Jag skrattade och hästen verkade bli påverkade av min glädje för han var mycket glad just den dagen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett "litet" problem. Eller kanske snarare, Herr Häst har ett "litet" problem. Han är livrädd för vildsvin, och allt som har med...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 257
Senast: Ginne
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 559
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp