"Funny moments" med din häst

Har många funny moments, känns som det blir minst ett nytt i veckan!

Mamma var med om en helt otrolig grej (önskar hon fått det på film). Hon skulle låta hästen springa av sig lite i ridhuset och hade fått med sig hunden in (jag var kvar i stallet och mockade). Hästen galopperade runt och mamma upptäckte snart att hunden stod i vägen för hästen varpå hon skriker "stanna!". Hunden stannar på spåret och hästen tar ett jättehopp över hunden och fortsätter springa runt i full fart. (Hunden brukade för övrigt springa och sätta sig mitt under hästen när han inte ville bli fångad, antagligen trodde han att vi inte kunde nå honom om han satt under hästen).

Jag har lärt hästen att ge mig en puss när jag säger "älskar dig". En vän till mig ville testa så hon gav kommandot, hästen pussade mig och ville sen ha godiset från min kompis. Snacka om besviken hon blev när hon inte fick någon puss!

Jag var ute och skrittade tillsammans med en vän och hennes häst när vi red förbi ett annat stall, när min häst fick syn på de andra hästarna så "gömde" han sig bakom en lyktstolpe och kikade fram på de andra hästarna några gånger innan vi kunde börja gå igen. "Om jag inte ser dem så ser de inte mig" var väl vad han trodde. Att det stack ut en hals och en kropp med ryttare på bakom lyktstolpen tänkte han säkerligen inte på.

Min pålle är väldigt duktig på att komma vid inkallning (väldigt smidigt). Kan i stort sett göra vad som helst med honom när han är lös, men går jag mot honom med en grimma i handen så går/springer han åt andra hållet och man får gott springa efter (samma sak gäller om man kommer mot honom med någon slags salva, flugspray är dock ok). Dock är det väldigt skönt att han brukar ge sig rätt fort, oftast räcker det med att man springer efter, men ibland måste man finta honom för att han ska stanna och låta sig fångas.
 
Det här kändes inte så himla roligt när det hände, men nu många år senare skrattar vi ofta åt det ;)

Jag hade ett arabsto som kunde bli rejält stoig och hade mycket egen vilja, men ett hjärta av guld. Vi red mer eller mindre bara ut i skogen, men så ett år blev jag sugen på att ställa upp i en liten dressyrtävling på "skojnivå". Kan ju säga att matte var ungefär 200% mer exalterad än nämnd häst. Hon uthärdade träningarna på banan med så mycket värdighet bara ett surt arabsto kan uppbåda. På tävlingen tog vi oss igenom programmet, men så vid den sista halten precis framför domarbordet bestämmer hästen att det för vara nog med dumheterna! Hon fullkomligt fryser fast i marken och varken atombomber eller hungriga lejon kunde flytta henne! Jag, publiken och till och med speakern smackar förbrilt men icke. Först när orden "utesluten" uttalas i högtalarna gör hästskrället en 360 och skrittar nöjt ut från banan med en ack så frustrerad 14 årig mig på ryggen. Det var vår första och sista dressyrtävling tillsammans :D
 
jag minns när jag var liten och jag och en kompis skulle turas om att rida en liten shettis. Vi red på en åker bredvid ägarens hus och vi hade bara en hjälm. Istället för att rida halva passet var så turades vi om fram och tillbaka och upp och ner på den här lilla ponnyn. Vi glömde dock byta hjälmen så gubben som ägde ponnyn fick sticka ut huvudet ständigt och ropa -Hjälmen! och vi i full panik byter så den som rider på ponnyn får på sig hjälmen. Sen hoppar vi av och byter och det blir samma sak . Så hur många gånger som helst stoppar gubben ut huvudet genom fönstret och skriker - Hjälmen! och vi lika panikslagna byter hjälm direkt, för rida utan får man ju inte göra :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett "litet" problem. Eller kanske snarare, Herr Häst har ett "litet" problem. Han är livrädd för vildsvin, och allt som har med...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 234
Senast: Ginne
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 477
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp