Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

trixan

Trådstartare
Blev stoppad igår när jag kom körande med mitt enaxlade boj-släp (o 850)..på väg hem från djursjukhuset med "monstret" som stått där i 4 veckor..bandagerat bakben (trasig glidled i hasen) o stränga förhållningsregler att hålla henne lugn så att inte såret från operationen gick upp...igen.

Jag bad polisen ta det snabbt för jag hade dålig häst i släpet, varpå han surnade till o skulle kolla allt. Fick veta att hade jag häst som inte kunde stå stilla i släp så hade jag inte på vägarna att göra o hästar som var skadade skulle inte transporteras alls (borde ju veterinären kunna avgöra bäst)...resor på i detta fallet 2,5 timmar skulle planeras bättre..hur man nu planerar en hemtransport. Dessutom frågade han om jag hade fifflat med släpvikten för det gjorde alla som körde med häst...

Tydligen kollade de alla transporter så fort de såg en för hästägare kunde man inte lita på fick jag veta. Behöver jag skriva att det rök ur mina öron .... Stod inne i transporten o försökte få henne till att sluta stegra sig när han efter 10 minuter kom o meddelade surt att han hade inte hittat ngt ...denna gången. Pållan genomsvett o i upplösningstillstånd...o jag med för den delen.

Jag ser till att jag kör lagligt o detsamma gäller alla som jag känner. Är verkligen hästfolk så oärliga när det kommer till släpkörning att vi förtjänar ett sådant rykte som vi uppenbarligen har inom poliskåren?

Sur som jag var ringde jag denna polisens chef o fick ungefär samma svar från honom...han hade själv haft med hästfolk att göra o de fuskade alltid. Om poliserna nu är så kunniga som han påstår..ett enaxlat släp som mitt får lasta 720 kg...en normal häst som min väger 580 kg..det räcker ju att titta in i släpet för att konstatera att det var lagligt.

Så..nu har jag gnällt av mig..men..det måste väl vara mer än jag som kör lagligt???
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jag kör lagligt :)

Hoppas inte hästens sår gick upp av att hon var orolig i transporten..
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jodå, visst finns det hästfolk som kör lagligt, men med erfarenhet av min egen bekantskapskrets och vad som skrivs här på Buke angående hästsläp så får jag nog tyvärr hålla med polisen.

Det fuskas massor och jag fattar faktiskt inte att så många s.k. djurvänner vågar utsätta sina älskade djur för sådana faror som det faktiskt innebär när man fuskar med transporterna. Många transporterar två stora halvblod i enkelaxlade transporter som egentligen inte ens får transportera den ena hästen.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Det är MÅNGA som kör på alldeles för tunga ekipage redan på pappret eller knölar in så mycket häst det går i släpet utan tanke på hur mycket det egentligen väger och vad ekipaget är konstruerat för :crazy:
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Tack Jaxonmaxon..du har återställt mitt förtroende för hästmänskligheten*L*! Bandaget satt hyfsat, skall inte ta bort det förrän på fredag..om hon inte blir sämre så klart. Hoppas verkligen att det inte sprack upp....pållan är nämligen inte så glad eller trevlig just nu.

Själv har jag ju alltid "räknat" när jag köpt släp så att jag skall få in även "sommarfet" häst o givetvis är det vikten som bestämmer dragbilen..inte färgen*L*Trodde verkligen inte att folk med vett o vilje körde för tungt.
 
Senast ändrad:
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Alltså, det fuskas överall med allt. Inte bara hästfolk.

Precis som att det finns en mängd laglydiga människor också överallt. Både hästfolk och annat löst folk.

Dumt av polisen att dra alla över en kant. Det finns också många poliser som blir två decimeter längre bara av att få på sig sina arbetskläder. Men det är inte sagt att alla poliser blir sådana.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Min erfarenhet är tyvärr att det är många som kör olagligt. Jag har själv kört med släp som är lite för tungt lastat nån gång.
Trist bara att polisen hade den attityden.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Alltså, det fuskas överall med allt. Inte bara hästfolk.

Precis som att det finns en mängd laglydiga människor också överallt. Både hästfolk och annat löst folk.

Dumt av polisen att dra alla över en kant. Det finns också många poliser som blir två decimeter längre bara av att få på sig sina arbetskläder. Men det är inte sagt att alla poliser blir sådana.

Håller helt med. Du tog orden ur munnen på mig :angel:
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jag har nära kontakt med åtminstone 2-3 hästmänniskor som glatt erkänner att de kör både för tungt för sitt körkort, för tungt för bilen och även lastar för tungt för släpet... :grin:
(OK, kanske inte alla förseelser samtidigt, men ni fattar.)

Motiveringen brukar vara av typen "men det åker aldrig några poliser där", "släpen är alltid överdimensionerade", "men jag KAN ju köra med släp, så jag behöver inte ta BE-kort" etc.

Värstingarna är väl ändå den som inte ens bryr sig om att ta reda på hur mycket egna bilen får dra, "för en vanlig personbil får väl alltid dra runt 1300 kg", eller den som glatt ger sig ut i snökaoset med sommardäck på släpet.

Det är nog inte i någon annan "branch" som det trixas och donas så mycket på marginalerna med släpvagnsvikter som i hästbranchen, så jag förstår att polisen vill kolla.
Väldigt osmidigt att göra på det sättet som du beskriver dock!
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Tråkig attityd av polisen men även jag vet flera som utan att blinka kör olagligt med släp på olika sätt. Jag själv är lite nojig med släp och skulle inte köra olagligt.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Förstår att du blir upprörd.

Men detta med att köra för tungt.

vi säger att jag har en stor jeep o en stor boggie.

och så skall jag köra en stort hbl o inte har BE körkort.

så får ja inte lov att köra det. för ja har för stor bil.

Men ja kan dra det med en gammal sketen volvo lagligt som knappt tar sig upp för backarna.

Lagen borde ju igentligen vara så att ja inte får köra med för svaga o lätta bilar.

att ja igentligen måste ha en stark o tung bil.


ja är en av dom som kör lagligt för vem vet chansen att ja blir vägd är 0,01 procents chans men ja vet med mig blir nån vägd så är det jag . för sån tur har jag!!!!
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Visst fuskas det mycket med hästtransporter.

Jag har fuskat, men aldrig att jag transporterat tyngre i släpet än vad som sägs, men däremot dragit tyngre än vad kökrkortet säger för den som kört, detta har hänt flertal gånger.

Och jag kan lätt räkna upp båda mina händer på människor jag känner som gör så.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jag är laglydig :)
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jag kör 100% lagligt nu, men har tydligen kört olagligt innan eftersom släpet jag köpte, som skulle väga 690 kg tomt enligt papperen, vägde 800 kg tomt vid registreringsbesiktning.. :cool:

Det hade jag ingen aning om utan jag litade på papperen (kommer aldrig göra det igen).
Har dock aldrig blivit stoppad under de 2 år jag kört häst och släp.

Släp 1500 kg vägt med mellanvägg, bommar, reservhjul, gummimatta, lastar 700 kg (1 stor häst, vägd) och bilen drar 1520 på B-kort.

Aldrig att jag riskerar säkerheten eller mitt kära körkort medvetet!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Förstår att du blir upprörd.

Men detta med att köra för tungt.

vi säger att jag har en stor jeep o en stor boggie.

och så skall jag köra en stort hbl o inte har BE körkort.

så får ja inte lov att köra det. för ja har för stor bil.

Men ja kan dra det med en gammal sketen volvo lagligt som knappt tar sig upp för backarna.

Lagen borde ju igentligen vara så att ja inte får köra med för svaga o lätta bilar.

att ja igentligen måste ha en stark o tung bil.


ja är en av dom som kör lagligt för vem vet chansen att ja blir vägd är 0,01 procents chans men ja vet med mig blir nån vägd så är det jag . för sån tur har jag!!!!

Problemet i din tankegång är att hela ekipaget blir mycket tyngre, och konsekvenserna av en okunnigs missbedömningar och handlande blir värre än med ett lättare ekipage.

För bruttovikten på hela ekipaget är troligtvis högre med den större bilen än med den mindre, både pga bilens högre egna vikt och att det helt enkelt går att lasta släpet mycket tyngre. Även om släpet råkar vara detsamma i båda fallen.

Det kanske känns stadigare och tryggare att framföra, men det är så mycket större krafter i rörelse när det går åt skogen... :crazy:
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jag kör lagligt, dubbelkollade senast i söndags då jag blev lite småorolig efter att ha läst lite trådar på buke men om jag räknade rätt får jag dra transporten med min häst i utan problem med den bilen jag har nu.
Dock har man såklart sett en del ekipage på tävling som får en att undra om det verkligen är lagligt, utgår ju då från B-körkort och vet ju iofs inte om den som kör har BE.

Sen undrar jag lite det här med vikter, är det så att man räknar en som till 600 kg och en ponny till 300 kg, eller är det bara en myt jag har hört?
Min häst väger nog långt ifrån 600 kg trots att hon är stor häst.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Dock har man såklart sett en del ekipage på tävling som får en att undra om det verkligen är lagligt, utgår ju då från B-körkort och vet ju iofs inte om den som kör har BE.

Det förekommer säkert en del "konstigheter", men det är heller inte helt ovanligt att det stora, fina boggisläpet har fått en kraftigt begränsad lastvikt för att kunna dras av familjens vanliga personbil med B-kort.

Läser man i annonser och letar efter ett släp med totalvikten 2000 kg eller strax under är det ganska irriterande att hitta rätt modell, men med en totalvikt på 1300 kg och en lastvikt på ynka 400kg... :p

Sen undrar jag lite det här med vikter, är det så att man räknar en som till 600 kg och en ponny till 300 kg, eller är det bara en myt jag har hört?
Min häst väger nog långt ifrån 600 kg trots att hon är stor häst.
Det måste vara en rejäl myt...

Hästen väger ju vad den väger, man kan inte gå efter några schablonvikter! :crazy:

Möjligen att polisen har det som något slags riktmått när de stoppar ekipage, för att även hästovana poliser ska ha ett hum om de ska gå vidare med mer exakt vägning eller inte?
 
Senast ändrad:
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jag kan tala för mig själv.Kör oftast för tungt faktiskt. (saab 95 + boogie och en häst) Ska skärpa mig och ta E kort nu, men ärligt talat så tycker jag att det känns mycket säkrare att köra boogie än enkelaxlat.Jag tycker att polisen sällan stannar hästtransporter.Har själv aldrig blivit stoppad trots många år av körande.Självklart kör jag inte tyngre än vad bilen får dra,och aldrig två hästar. (däremot två ponnyer eller en häst+shettis)
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jag kör för det mesta lagligt, får lasta 800 kg i mitt släp helt lagligt, och ibland händer det att jag åker korta sträckor med 2 hästar i (har araber) så då blir det ju kanske 100 kg övervikt. Mina är dock väldigt lätta i typen så igentligen borde jag väl väga dem på riktigt och se hur mkt det verkligen blir.

Men då mitt släp är nertypat en gång i tiden så är jag inte orolig över hur transporten skulle klara vikten. Är alltid mkt noga med att ha bra däck, rätt däck för årstiden osv!

Det är ju våra älsklingar där bak, inte vågar man tumma hur mkt som helst!


Just nu har jag bara en 4 åring, en åring och ett föl, så jag tror inte ens jag kommer upp i 800 om jag skulle lasta i alla 3! Inte för att jag skulle göra det, men ni fattar!
 

Liknande trådar

Utrustning Nu behöver jag råd för jag reder inte ut detta själv :crazy: Velar fram och tillbaks och verkar aldrig kunna bestämma mig. Såhär är...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 753
Senast: Jfrelin
·
Utrustning Någon som har mer koll än jag? (som inte har någon koll öht:D) Vi ska åka o hämta en häst i helgen och vi har ingen aning om det är...
2
Svar
30
· Visningar
3 517
Senast: Magnum
·
Hästmänniskan Jag som brukar vara hyfsat uppdaterad och vägt upp en bil och ner en transport börjar nu bli mer än lovlig förvirrad. Jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 481
Senast: Fredag
·
Hästmänniskan Jag ska hämta två hästar (halvblodsston, 162 resp 163 cm, den ena lätt o den andra "normal") under veckan. Har bara en Volvo att dra...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 692
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Fjordingtråden
  • Löss

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp