Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Min vägdes på Ultuna ett antal ggr så jag hade ganska god koll på hennes olika vikter vd olika status, men man lurar sig och det är bra att veta speciellt vid medicinering
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jag kör lagligt! Skulle aldrig lasta in min häst i ett släp som inte tog vikten.
Däremot vet jag att det finns många som drar boggie vagnar som inte får det på sitt B-kort, totalvikten kräver E-kort.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Även jag håller med polisen......

Då jag var tvungen att köpa ny bil i somras och insåg att det i princip bara var golf diesel samt någon modell av Saab diesel av de nyare årsmodellerna som jag lagligt fick köra på mitt B-kort tillsammans med mitt 1500kg släp.

Hörde mig då runt till alla mina hästbekanta (som nästan alla har V70,Toyota Rav eller Subaru eller liknande och i flera fall stora Boggiesläp) och frågade om de tagit BE-kort.90 % hade inte BE-kort!!!!!!!!!De kör ändå.

Några hade inte uppfattat att de körde olagligt (som tex en V70 diesel årsmodell 1999 och en 1500 kärra får man dra 1480kg) och andra sa att de inväntade någon regeländring som kanske kommer (vilket ska göra att man får dra tyngre).

Jag har köpt en V70 och sitter just nu och pluggar teori ,för BE-kort måste jag ha.Tills det körkortet är i hamn får jag låna "godkänd" bil när jag ska dra släp.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jo, möjligt att många fuskar, men jag tror inte alla gör det..o jag gör definivt inte det, men han tog det för givet att jag gjorde det...trots att det syns att jag inte gör det..om man är lite hemma i "transport o bilar". Dessutom att anklaga mig för att fiffla med pappren.... Det är ju precis som att anklaga alla för snattning..eller alla för fortkörning...det är många som gör det så alla gör det nog egentligen...undrar hur glada folk hade blivit då. Jag har inget emot att bli kollad, men det man skall inte behöva bli anklagad för ngt man inte gjort o inte dåligt bemött heller. Är kanske bara en klyscha från amerikanska kriminalserier det där .."att man är oskyldig till dess att motsatsen bevisats".

Vidare att han bara konstaterade att "skadade" hästar inte skall transporteras..jo, men är man utsläppt från djursjukhus så anser nog veterinären att hästen är i skick att transporteras. Undrar hur man skall behandla skadade hästar om de inte får transporteras? Distriktarna hade ju dessutom 4 veckor tidigare tittat o konstaterat att det var klinik som gällde.

För er som kanske undrar hur det gick med hästen..så går hon numera i hagen.. med kompisarna i hagen bredvid. Såret har läkt fint efter operationen..leden är lite "svullen" o kommer nog att så förbli. Ohalt ..(dock ibland något stel) i skritt o trav...även under ryttare. Enda gången hon tydligt reagerat var vid verkning..så den gjordes snabbt. Vi har gott hopp om henne iallafall!
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Oj blev lite otydligt tror jag.Jag höll bara med om att många kör olagligt.Inte allt det andra den där svammelpellen till polis sa.

Men jag har kollat runt lite bland mina bekanta som har husvagn också och där var det precis lika illa ställt,så det är kanske inte just hästfolk utan de flesta som kör tyngre släp som inte kan (?) reglerna.

Vi kanske borde starta en BE-körkorts pepptråd?(För oss som håller på att ta i alla fall)
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Förstår att du blir upprörd.

Men detta med att köra för tungt.

vi säger att jag har en stor jeep o en stor boggie.

och så skall jag köra en stort hbl o inte har BE körkort.

så får ja inte lov att köra det. för ja har för stor bil.

Men ja kan dra det med en gammal sketen volvo lagligt som knappt tar sig upp för backarna.

Lagen borde ju igentligen vara så att ja inte får köra med för svaga o lätta bilar.


att ja igentligen måste ha en stark o tung bil.


ja är en av dom som kör lagligt för vem vet chansen att ja blir vägd är 0,01 procents chans men ja vet med mig blir nån vägd så är det jag . för sån tur har jag!!!!


Håller helt med ;). har själv dock tagit BE-körkort men som singel är det svårt o hålla sig med två bilar så när jag kör hästarna får jag låna min fars jeep (letar en bensinsnål sådan)........kmvkkdcmsd
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Att säga att man inte kan reglerna är skitsnack, det lär man sig när man tar B-kort. Det är inte ens svårt.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

jag rekommenderar alla som inte har BE-körkort gå samman i era ryttarföreningar o anorndna BE-kurs!Vår ryttarförening har haft BE-kurs i många år.Väldigt uppskattat o det finns dem som inte är hästmänniskor som tar sitt körkort genom vår förening ;)
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Egentligen borde man lägga det som förslag till sin ridklubb...att de ordnar kurser i BE..eller förberedelse för sas. För även om man kör lagligt, så hade det ju varit bra med BE.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Det gjorde faktiskt i våras när det blev uppenbart för mig vad många av oss i klubben som körde olagligt (jag gjorde ju inte det och gör inte heller eftersom jag lånar dragbil varje gång jag kör,vilket börjar bli tradigt).

Svaret var då att det inte fanns underlag.(Inga var tydligen intresserade,så nu är jag helt själv som pluggar)
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Att säga att man inte kan reglerna är skitsnack, det lär man sig när man tar B-kort. Det är inte ens svårt.

I en ideal värld ja.

Men du vet väl mycket väl att man får ha några fel på teoridelen?Och att det kan vara ren röta att man klarar det då det är flervalsfrågor.Det är ju begränsat vad mycket frågor man får.Sen är det detta med att kunskap är färskvara,håller man på med det dagarna i ända så sätter det sig i ryggmärgen.

Men ärligt,om du skrev teorin för 20 år sen och sen inte läst i teoriböckerna (och inte använt kunskaperna) skulle du då kunna svara på rak arm (och vara HELT säker på att inga ändringar gjorts på 20 år)?
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jag håller med den som sade att det är lite vrickat: Med vår truck får vi inte dra boj-släpet för två, men om jag opererar på dragkrok på en SMART så är det helt okej :S
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Märkligt! Hos oss är det precis tvärtom. En tjej på vår klubb har fixat en BE-kurs till hösten - den är full och hon har över 15 reserver... Så här finns det intresse i överflöd! Förhoppningsvis blir det en kurs till, antingen parallellt med den första eller efter den är klar.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Hm.Ja jag kanske borde fiska lite bland mina hästbekanta istället.Jag kanske fick det svaret av ordföranden för att det var enklast så......fast jag erbjöd mig att stå som ansvarig.Min tanke var att vi kunde ta lite av de pengar vi tjänat in på tävlingar och subventionerat lite.(För vi funderar hela tiden på vad vi ska göra med dem).
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Blev stoppad igår när jag kom körande med mitt enaxlade boj-släp (o 850)..på väg hem från djursjukhuset med "monstret" som stått där i 4 veckor..bandagerat bakben (trasig glidled i hasen) o stränga förhållningsregler att hålla henne lugn så att inte såret från operationen gick upp...igen.

Jag bad polisen ta det snabbt för jag hade dålig häst i släpet, varpå han surnade till o skulle kolla allt. Fick veta att hade jag häst som inte kunde stå stilla i släp så hade jag inte på vägarna att göra o hästar som var skadade skulle inte transporteras alls (borde ju veterinären kunna avgöra bäst)...resor på i detta fallet 2,5 timmar skulle planeras bättre..hur man nu planerar en hemtransport. Dessutom frågade han om jag hade fifflat med släpvikten för det gjorde alla som körde med häst...

Tydligen kollade de alla transporter så fort de såg en för hästägare kunde man inte lita på fick jag veta. Behöver jag skriva att det rök ur mina öron .... Stod inne i transporten o försökte få henne till att sluta stegra sig när han efter 10 minuter kom o meddelade surt att han hade inte hittat ngt ...denna gången. Pållan genomsvett o i upplösningstillstånd...o jag med för den delen.

Jag ser till att jag kör lagligt o detsamma gäller alla som jag känner. Är verkligen hästfolk så oärliga när det kommer till släpkörning att vi förtjänar ett sådant rykte som vi uppenbarligen har inom poliskåren?

Sur som jag var ringde jag denna polisens chef o fick ungefär samma svar från honom...han hade själv haft med hästfolk att göra o de fuskade alltid. Om poliserna nu är så kunniga som han påstår..ett enaxlat släp som mitt får lasta 720 kg...en normal häst som min väger 580 kg..det räcker ju att titta in i släpet för att konstatera att det var lagligt.

Så..nu har jag gnällt av mig..men..det måste väl vara mer än jag som kör lagligt???

Man blir så jäkla förbannad när man hör såna här dumheter!
Man undrar vad de lär ut på polishögskolan egentligen!! Att invandrare är apor, kvinnor inte passar i uniform, att alla hästägare kör olagligt och jag vet inte vad för fler dumheter som har förekommit de senaste åren.

Nästa gång jag är ute och kör transport och blir stoppad av polisen ska jag banne mig slå på min inspelningsmekanism på mobiltelefonen och banda allt som sägs och därefter JO-anmäla så det bara smäller om det!
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

kl

Jag har en Volvo V40 på reg.beviset står det "högsta totalvikt på släpet för B-körkort 1330 kg" MEN det står också "Högst vikt bromsat släp 1200 kg". Varför gör dom det så förvirrande för en? Bilen får väl bara dra 1200 kg så varför komma med dubbla budskap? Någon som vet?
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Man blir så jäkla förbannad när man hör såna här dumheter!
Man undrar vad de lär ut på polishögskolan egentligen!! Att invandrare är apor, kvinnor inte passar i uniform, att alla hästägare kör olagligt och jag vet inte vad för fler dumheter som har förekommit de senaste åren.

Nästa gång jag är ute och kör transport och blir stoppad av polisen ska jag banne mig slå på min inspelningsmekanism på mobiltelefonen och banda allt som sägs och därefter JO-anmäla så det bara smäller om det!

Så poliser får inte förutsätta att alla hästägare kör olagligt, men du får däremot förutsätta att alla poliser är idioter? Ja jisses.
 
Senast ändrad:
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

kl

Jag har en Volvo V40 på reg.beviset står det "högsta totalvikt på släpet för B-körkort 1330 kg" MEN det står också "Högst vikt bromsat släp 1200 kg". Varför gör dom det så förvirrande för en? Bilen får väl bara dra 1200 kg så varför komma med dubbla budskap? Någon som vet?

En av undantagsreglerna för att få dra tungt släp (=alla släp med en totalvikt över 750 kg) med bara B-kort lyder "släpets totalvikt får inte överskrida bilens tjänstevikt".

Totalvikten är en teoretisk vikt på ett papper, det finns inget som säger att du måste lasta släpet upp till den vikten vid varje tillfälle. Alltså kan du koppla ett släp med en registrerad totalvikt på upp till 1330 kg, men du får bara lasta det upp till bruttovikten (=vikt för tillfället) 1200 kg.

Den ena siffran är alltså en pappersvikt som gäller enligt svensk lag, den andra siffran är satt av biltillverkaren enligt vad bilen tål.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Aha, nu förstår jag lite bättre, tror jag. Jag får alltså dra ett släp med totalvikt på 1330 kg OM bruttovikten är max 1200 kg. Har jag förstått det hela rätt då?
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jepp, helt rätt. Tývärr är inte alla poliser så uppdaterade att de vet detta, vilket kan ge problem om man blir stoppad.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu behöver jag råd för jag reder inte ut detta själv :crazy: Velar fram och tillbaks och verkar aldrig kunna bestämma mig. Såhär är...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 755
Senast: Jfrelin
·
Utrustning Någon som har mer koll än jag? (som inte har någon koll öht:D) Vi ska åka o hämta en häst i helgen och vi har ingen aning om det är...
2
Svar
30
· Visningar
3 517
Senast: Magnum
·
Hästmänniskan Jag som brukar vara hyfsat uppdaterad och vägt upp en bil och ner en transport börjar nu bli mer än lovlig förvirrad. Jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 485
Senast: Fredag
·
Hästmänniskan Jag ska hämta två hästar (halvblodsston, 162 resp 163 cm, den ena lätt o den andra "normal") under veckan. Har bara en Volvo att dra...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 692
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp