Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

En av undantagsreglerna för att få dra tungt släp (=alla släp med en totalvikt över 750 kg) med bara B-kort lyder "släpets totalvikt får inte överskrida bilens tjänstevikt".

Totalvikten är en teoretisk vikt på ett papper, det finns inget som säger att du måste lasta släpet upp till den vikten vid varje tillfälle. Alltså kan du koppla ett släp med en registrerad totalvikt på upp till 1330 kg, men du får bara lasta det upp till bruttovikten (=vikt för tillfället) 1200 kg.

Den ena siffran är alltså en pappersvikt som gäller enligt svensk lag, den andra siffran är satt av biltillverkaren enligt vad bilen tål.

Aha, nu förstår jag lite bättre, tror jag. Jag får alltså dra ett släp med totalvikt på 1330 kg OM bruttovikten är max 1200 kg. Har jag förstått det hela rätt då?

Jepp, helt rätt. Tývärr är inte alla poliser så uppdaterade att de vet detta, vilket kan ge problem om man blir stoppad.

Men den reglen gäller väl bara om man har BE för när man har B så gäller bara vikten på pappert oavsätt av släpet väger. Så om man har B så får man inte hänga på ett släp som har högre vikt än bilen får dra och bara lasta upp det till en visst vikt.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Tyvärr så finns det nog allt för många oärliga typer ute på vägarna som kör lite för tungt..men jag tycker polisen verkligen hade en dålig attityd!!! Skämms!
Även jag har väl någon gång kört olagligt dock INTE lastat släpet för tungt utan har haft för tung bil...detta beror på att när jag åker långt på tävlingarna så väljer jag att ta våran Chevrolet Captiva SUV istället för våran volvo..dels för att det är fyrhjulsdrift och att ekipaget blir säkrare på vägen..jag känner mig mycket säkrare på längre sträckor med denna bil..
Men men nu har mannen tagit BE körkort så nu slipper polisen gnälla om detta..men håller med dig att ibland är det bara för mycket...
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Men den reglen gäller väl bara om man har BE för när man har B så gäller bara vikten på pappert oavsätt av släpet väger. Så om man har B så får man inte hänga på ett släp som har högre vikt än bilen får dra och bara lasta upp det till en visst vikt.

Jo, om "max släpvagnsvikt" är lägre än "max totalvikt på släp med B-kort" så blir det så.

Har du BE så är den registrerade totalvikten på släpet oväsentlig, då gäller det bara att ha koll på vad bilen tål. Dvs läsa i rutan "max släpvagnsvikt", alltså vilken bruttovikt på släpet bilen klarar.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu behöver jag råd för jag reder inte ut detta själv :crazy: Velar fram och tillbaks och verkar aldrig kunna bestämma mig. Såhär är...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 754
Senast: Jfrelin
·
Utrustning Någon som har mer koll än jag? (som inte har någon koll öht:D) Vi ska åka o hämta en häst i helgen och vi har ingen aning om det är...
2
Svar
30
· Visningar
3 517
Senast: Magnum
·
Hästmänniskan Jag som brukar vara hyfsat uppdaterad och vägt upp en bil och ner en transport börjar nu bli mer än lovlig förvirrad. Jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 483
Senast: Fredag
·
Hästmänniskan Jag ska hämta två hästar (halvblodsston, 162 resp 163 cm, den ena lätt o den andra "normal") under veckan. Har bara en Volvo att dra...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 692
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp