Fuskarna - om hundsmuggling

tanten

Trådstartare
Tv4 har ett program med Niklas Källner. Jag har precis tittat på avsnittet om hundsmuggling.

Det var berörande och ganska hemskt, trots att jag nog är ganska insatt. Men att se dem berör.
 
Jag kommer inte se det för jag kommer grina :cry:

Jag efterlyser ett program som inte bara visar själva smuggel och valpfabriksbiten utan som även visar det omfattande fusket med "adoptioner". Många av dessa hundar kommer också från fabriker och saknar gilltiga papper som kan vara en samhällsfara.
"Smuggelhundar" kommer in i landet på massa fiffiga sätt.
Även den så kallade köksaveln som är papperslös och utan kontroll medför att hundar kan fara väldigt illa med många kullar och dåliga förhållanden här i Sverige.
 
Fast är hon verkligen det? Står inget om det i avsnittsbeskrivningen och det är bara länkat till den.
Jag har inte sett det själv än, men enl fb så är hon det o kändes igen på den fancy klockan o dialekten
I den tråden var bla en som jobbar på tullen i skåne med
 
Jag kommer inte se det för jag kommer grina :cry:

Jag efterlyser ett program som inte bara visar själva smuggel och valpfabriksbiten utan som även visar det omfattande fusket med "adoptioner". Många av dessa hundar kommer också från fabriker och saknar gilltiga papper som kan vara en samhällsfara.
"Smuggelhundar" kommer in i landet på massa fiffiga sätt.
Även den så kallade köksaveln som är papperslös och utan kontroll medför att hundar kan fara väldigt illa med många kullar och dåliga förhållanden här i Sverige.
Såg ett program om det för flera år sedan. En puppymill i Spanien (Mallorca eller solkusten) dit folk åkte för att "adoptera" vad som påstods vara räddade gatuhundar. Vad de inte såg var hur ett stort antal hundar, både hannar och tikar, levde tillsammans under förskräckliga förhålladen. Alla valpar var helt okontrollerat "avlade" på gården. Ev var programmet engelskt, men kan ha varit svenskt.
 
Såg ett program om det för flera år sedan. En puppymill i Spanien (Mallorca eller solkusten) dit folk åkte för att "adoptera" vad som påstods vara räddade gatuhundar. Vad de inte såg var hur ett stort antal hundar, både hannar och tikar, levde tillsammans under förskräckliga förhålladen. Alla valpar var helt okontrollerat "avlade" på gården. Ev var programmet engelskt, men kan ha varit svenskt.
Tyvärr finns det valpfabriker som producerar för adoption i en rad länder :(
Men de som adopterar är alla övertygade om att det är gatuhundar de köper. När jag var i Thailand fick jag se den hemska sanningen från det landet av en polis.
 
Jag tänker att det är svårt för köpare som inte är så vana eller kunniga att faktiskt skilja på vad som är äkta papper och vad som är förfalskade. Ärligt talat, har man aldrig köpt en hund innan hur vet man då hur en stamtavla eller ett veterinärintyg ser ut? Jag tycker synd om köparna som köpte vad de trodde var svenskfödda hundar, men som fick hundar från Polen med cherry eyes.
 
Jag tänker att det är svårt för köpare som inte är så vana eller kunniga att faktiskt skilja på vad som är äkta papper och vad som är förfalskade. Ärligt talat, har man aldrig köpt en hund innan hur vet man då hur en stamtavla eller ett veterinärintyg ser ut? Jag tycker synd om köparna som köpte vad de trodde var svenskfödda hundar, men som fick hundar från Polen med cherry eyes.
Nu vet jag inte hur detta program är men övriga i samma ämne har saknat upplysning om hur man bör göra. Tex hur man hittar SKK-anslutna upofödare och vad en renrasig hund med stamtavla innebär. Att lägga 5 min av programmet på en kort genomgång av tips hade gjort något iaf.
 
Jag tänker att det är svårt för köpare som inte är så vana eller kunniga att faktiskt skilja på vad som är äkta papper och vad som är förfalskade. Ärligt talat, har man aldrig köpt en hund innan hur vet man då hur en stamtavla eller ett veterinärintyg ser ut? Jag tycker synd om köparna som köpte vad de trodde var svenskfödda hundar, men som fick hundar från Polen med cherry eyes.
Man söker valp/uppfödare genom rasklubben. Inom rasklubbarna har man så pass stor koll på varandra att det är nästan omöjligt att bluffa.
 
Vilket skitprogram,till att börja med så var det ett faktafel,sen en offerkofta o MeH på det som allllllllllllldrig gör fel. Blääääääää!
Blir bara förbannad o upprörd
Tack för din resume. Jag hade på känn att det skulle vara ett "sånt" program, därför har jag inte tittat.
Sen blir jag så illa berörd av hela den här biten att jag mår dåligt av se eländet :cry:
Bra att det ifos görs tv om det, men gör det utan show och mer fakta då!
 
Tack för din resume. Jag hade på känn att det skulle vara ett "sånt" program, därför har jag inte tittat.
Sen blir jag så illa berörd av hela den här biten att jag mår dåligt av se eländet :cry:
Bra att det ifos görs tv om det, men gör det utan show och mer fakta då!
Det var faktiskt en del fakta, väldigt fokus på rabies.
 

Liknande trådar

Kultur Måste vara fler än jag på Buke som tittar på skräp-TV! :D Vad kollar ni på nu, några tankar om säsonger eller personligheter? En ny...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 038
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: BornAgain
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 633
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 920
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp