Fuxstoet tog hem segern!

Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem segern! Tre månader efter påbörjat uppdrag är förrådet tömt och uppsagt och sista kartongen är hemburen!! :bump:

OK, jag är väl som vanligt kanske liiiiite för snabb med att fira segern, för det står fortfarande ett gäng flyttkartonger (ivägen!) här hemma som jag har kvar att gå igenom… Men fuxstoet har jobbat på som en arbetshäst och bara köttat helt galet med rensningen på sista tiden, så jag hyser goda förhoppningar om att hon kommer att ro det här i land. Och jag kommer i alla fall inte att behöva betala för något förråd något mer! :banana: Välbehövligt!

Men ja, sen har jag ju begåvats med en skalle som poppar idéer som popcorn, så nu är den redan inne på allt som jag vill göra med huset och trädgården.
Och nu drunknar jag i popcorn istället och fuxstoet är INTE med in på banan där än, kan man väl lugnt säga… 🙄

Jag skulle vilja dra om ca 50-60 meter staket men vet inte ens hur jag ska börja.
Jag skulle vilja beställa hem några lass med jord för att fylla ut en svacka. Där hade jag sen tänkt ha odlingsland, men nu kom jag på att jag kanske kunde köpa en formpressad damm på en kubik för att få in lite vatten i trädgården, och om jag lägger dammen i svackan där jag hade tänkt fylla på med jord så behöver jag ju inte gräva! Men å andra sidan behöver jag då köpa en damm, en pump och lite sättsand eller nåt - INNAN jag beställer hem jorden. 🙄

Jag vill börja planera min odling och bygga odlingsbäddar och så, men jag har fastnat på att jag vill ha tillgång till hela min tomt först för att kunna planera, och då behöver jag dra om staketet först.
Sen vill jag bygga en ljudisolerande låda runt styrskåpet till avloppet - tänkte mig att det skulle se ut som en liten ministuga där hela framsidan blir en öppningsbar dörr. Bara det att jag inte har den blekaste aning om hur långt det är från idé till verklighet… 🙄 Dessutom behöver jag fylla upp svackan med jord först (de hänger ihop).
Jag vill bygga ett utedäck på vackraste stället på tomten, kanske 5x5 meter stort delvis på pålar, och jag skulle behöva renovera min entretrappa i betong. Inget av detta vet jag hur man gör. 😁
Jag vill bygga om lekstugan till en bastu, vilket typ innebär att bygga ett helt nytt hus. Men det borde väl inte vara några problem?... 😁

Jag vill köpa pallkragar och kompostkvarnar och en kompostbehållare och hämta häst-/kobajs och starta upp en jordfabrik, men då skulle jag behöva en släpvagn så då måste jag köpa en sån först. Men jag behöver samtidigt försöka göra av med så lite pengar som möjligt, så jag måste bestämma mig om det verkligen är värt att köpa ett släp?

Jag skulle vilja begripa när jag kan sätta igång med att renovera fönster, köpa en paviljong där jag kan hålla till, inventera om jag har all utrustning som behövs, och dessutom kontakta någon byggnadsvårdskunnig person för att rådfråga om jag ska måla om eller byta ut fasaden på huset…
Sen vill jag också renovera taket på uthuset, renovera kakelugn och fylla på isolering på vinden.
Allt detta behöver jag göra själv och jag vill att det ska vara klart inom några månader! 🤪

Grejen är väl att allt detta är rätt nya områden för mig, åtminstone att göra helt själv på egen hand utan någon att bolla idéer med, så jag behöver gå till botten med varenda sak och sätta mig in i hur jag ska göra och klura ut hur det går till. Jag känner inte att det är omöjligt, men plötsligt blir allting bara så himla mycket att min hjärna slår knut på sig själv, jag vet inte var jag ska börja, ser ingen tydlig startlinje eller uppmärkt bana, och då vill fuxstoet inte vara med längre utan vänder tvärt och rusar hem….

Alltså jag VILL ju göra allt det här, jag längtar efter det och ser fram emot att få sätta tänderna (och händerna) i alla projekt! Men plötsligt är det bara som att jag får andnöd och kvävs av att allt blir så himla mycket och stort och ogreppbart, och jag kan inte ens “ta en sak i taget” eftersom jag inte ens lyckas komma på hur jag bäst ska prioritera och vilken sak jag ska ta först…

OK, jag får pausa lite, backa lite, försöka andas lugnt och se om jag kan få nån ordning på alla mina idéer. Inte stressa över att behöva besluta nånting NU. Ta några dagar då fuxstoet kan få kötta på med att rensa klart bland flyttkartongerna - vilket hon ju har kommit igång med med den äran! Vänta och låta idéerna landa och mogna. Kanske känns det bättre en annan dag. “Plötsligt händer det” ju….
🧘‍♀️
 

Heja fuxstoet! :banana:

Mitt tips (blev helt slut av att läsa) är att spalta upp varje projekt, notera om nåt av dem är beroende av nåt av de andra och om nåt är säsongsberoende. Sen försöka prioritera. Tycker alltid att det är lättare att få saker på papper. Gärna ett block där du kan kladda runt lite och stryka saker eller göra pilar.
 
Jag brukar rita upp mina planer, lägga pysseltid på skissen liksom, och sen stolpa upp stegen i det.

Sen lägger jag undan det. När det kommer en dag då fuxstoet står vid grinden och ber om att få komma ut och fixa något, så kan jag välja och vraka bland skojiga projekt.

Med åren har jag lärt mig att jag måste göra 1 projekt i taget om jag ska orka fysiskt och känslomässigt att göra klart det hela vägen - möjligtvis ha 2 igång om det ena är väderberoende. Lessnar jag eller blir fysiskt utmattad så är det färdigt för den dagen, inte börja pilla på något annat.

Att planera är ju en del av jobbet :). Skönt att göra det först, sen kan bara börja hugga i utan att behöva tänka de dagarna man har fysisk ork och bra exekutiv funktion.
 
Men vad bra ni är - när jag hade läst era svar blev jag så inspirerad att jag skrev och ritade upp cirklar och fyrkanter i olika färger och fick till en översiktsplan över alltihopa! :) Ett par såna skisser till så känns det nog bättre! :D
Tusen tack! :up::heart
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 171
Senast: skiesabove
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag måste städa idag men jag vill städa ALLT och det finns inte ett uns chans att jag klarar det. Så jag måste försöka komma på i vilken...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: Lyan
·
  • Artikel
Dagbok Hoppla, nu blev det ju verkligen ljust om kvällarna. Egentligen är jag inte så bekymrad över klockan när man håller på och ändrar mellan...
Svar
3
· Visningar
330
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp