Bukefalos 28 år!

Fy f-n vad ungar kan vara elaka :-(

athena

Trådstartare
Min son är 8, fyller 9 i år och går i en 1-3:a. Vår närmsta grannes son fyller tydligen år och har stort kalas. Han är två år äldre och leker ganska ofta med min son.

Alla killar i klassen är bjudna, utom min son och en kille till. Eftersom vi bara har en häck mellan oss kan ni ungefär tänka er situationen... Jag blev så arg och ledsen till slut så jag plockade helt enkelt in mina kids och bäddade ner dem i soffan med film och popcorn.

Min kille tycker att alltihop är jättekonstigt och han fattar såklart inte varför han inte är bjuden... och jag förstår honom.

*behövde nog mest bara skriva av mig*
 
Sv: Fy f-n vad ungar kan vara elaka :-(

Ja suck man slutar aldrig att förvånas vad som finns mellan öronen på en del föräldrar. :mad:

Självklart bjuder man alla, särskilt om barnen brukar leka och bor grannar.

Förstår att du blir förbannad och ledsen, det är ju barn det handlar om!

Mysa så gott soffan!
 
Sv: Fy f-n vad ungar kan vara elaka :-(

Fyy vilken dålig stil!! :mad: Prata med föräldrarna!
Sånt här retar GALLFEBER på mig :mad:
 
Sv: Fy f-n vad ungar kan vara elaka :-(

Ja, ungar kan vara elaka!

Därför är det föräldrars självklara uppgift att leda dem på rätt spår - och att själva föregå med gott exempel, givetvis.

Jag förstår att du blir upprörd.
 
Sv: Fy f-n vad ungar kan vara elaka :-(

Förresten - heder åt ditt agerande! Du gav pyssel och mys som motvikt till det tråkiga. Sån´t dämpar säkert stötar!

Om du kan låta bli att visa sonen hur upprörd du är, tror jag att mycket är vunnet. Fast jag får en känsla av att du vet det redan... :bow:
 
Sv: Fy f-n vad ungar kan vara elaka :-(

Tack...

Jag har försökt hålla masken, men jag har faktiskt ärligt berättat för honom vad jag tycker (= att det är förjävligt).

Han har nyss lagt sig nu och är jätteledsen, han hör hur kul de har utanför sovrumsfönstret. Han berättade också för mig att inbjudningarna hade delats ut i skolan - något som skolan förbjudit om man inte bjuder alla.

Jag vet inte om jag ska prata med föräldrarna... hjälper det? Jag menar, detta är ju ändå ett medvetet val från deras sida och inget som bara "råkade bli".

*trött på den här byn*
 
Sv: Fy f-n vad ungar kan vara elaka :-(

Om inbjudningarna delats ut i skolan, trots att det inte är tillåtet och resultatet blivit detta så skulle jag iaf nämna det för klassläraren. Nu är ju terminen snart slut, men det blir ju fler kalas nästa läsår...

En till kalastråd.
 
Sv: Fy f-n vad ungar kan vara elaka :-(

...tack för länken, det var intressant läsning. Vi tänker olika är tydligt.

Fast i en liten by med en handfull elever i varje ÅK, där alla föräldrar känner alla... här har jag svårt att det är nån slags "max 10 bjudna"-begränsing och att man "glömt" bjuda nåt barn. Tyvärr.

Och, visst, det svider illa i mitt mammahjärta, men så pass väl känner jag mitt barn så jag vet att det svider mest i hans.
 
Sv: Fy f-n vad ungar kan vara elaka :-(

Nu bor jag inte i någon by, men inte ens i storstad så kan jag tycka att "tyvärr så har vi inte plats för ett barn till" är en okej ursäkt. Men det förekommer överallt och jag har oerhört svårt att förstå hur man resonerar som förälder när man låter sitt barn göra ett sådant urval.
 
Sv: Fy f-n vad ungar kan vara elaka :-(

Finns det hjärterum finns det stjärterum är en bra devis.
Dra ner på fikat, det räcker med glass, maränger och bananer och om man har ett längre kalas några varmkorvar.
Popcorn är billigt. Saft istället för dricka. Frukt i godispåsarna gör att det ser mer ut och man behöver inte så mycket godis.
Har inte föräldrar som tillåter utstötning varit barn själva?
Jag lider med din lillkille och vore jag mamma skulle jag nog dela ut ett eller annat tjyvnyp till ansvariga föräldrar ...
 
Sv: Fy f-n vad ungar kan vara elaka :-(

Det handlar inte om resurser på något sätt och vis, varken ekonomiska eller platsmässigt. Då hade det faktiskt varit enklare att ha förståelse.
 
Sv: Fy f-n vad ungar kan vara elaka :-(

Ta upp detta! Det är ju en form av mobbing och i den åldern ska väl alla kunnaumgås? SÄrskilt om de annars leker på fritiden! Läjligt och att föräldrarna tillåter det? De känner ju er!
 
Sv: Fy f-n vad ungar kan vara elaka :-(

Mobbning??

Visst är det trist att inte alla barn alltid kan få komma till allas kalas, men inte är det mobbning.

Tyvärr är det sådant som ingår i livets skola. Även mina barn har upplevt det och de har på intet sätt lidit men av det. Tror det har mycket att göra med hur man som förälder tacklar det.

Jag har lugnt förklarat för mina barn att det är inte alltid som alla barn kan bli bjudna på kalas samtidigt och sedan har det varit bra med det, men om jag ondgjort mig hur fördjävligt det är och varit märkbart upprörd, så hade nog barnen mått dåligt också..

Skulle aldrig falla mig in att ringa och gnälla/klaga hos föräldrarna till barnet som har kalas heller. är deras ensak hur många barn som deras barn får bjuda och hur de kommer fram till vilka som får komma.
 
Sv: Fy f-n vad ungar kan vara elaka :-(

Hade du varit här ikväll tror jag (hoppas jag) att du hade förstått hur jag menar.
 
Sv: Fy f-n vad ungar kan vara elaka :-(

Visst, man ska lära sig att inse att livet är hårt och att det inte är lönt att ta alla sina strider... Men jag tycker du ska prata med föräldrarna för din sons skull så inte han får en bild av att man inte ska säga till när man blir orättvist behandlad. Du har ju dessutom förklarat för din son att det var taskigt av den andra familjen - det gör att det blir desto tydligare att man kan acceptera sådant om ni inte säger till om det.
 
Sv: Fy f-n vad ungar kan vara elaka :-(

Mobbning??

Visst är det trist att inte alla barn alltid kan få komma till allas kalas, men inte är det mobbning.

Tyvärr är det sådant som ingår i livets skola. Även mina barn har upplevt det och de har på intet sätt lidit men av det. Tror det har mycket att göra med hur man som förälder tacklar det.

Jag har lugnt förklarat för mina barn att det är inte alltid som alla barn kan bli bjudna på kalas samtidigt och sedan har det varit bra med det, men om jag ondgjort mig hur fördjävligt det är och varit märkbart upprörd, så hade nog barnen mått dåligt också..

Skulle aldrig falla mig in att ringa och gnälla/klaga hos föräldrarna till barnet som har kalas heller. är deras ensak hur många barn som deras barn får bjuda och hur de kommer fram till vilka som får komma.


Min son råkade ut för exakt det som Athena berättat om här och jag kan meddela att han VISST lidit av det.

Jag vet att livet inte alltid är rättvist och när mina ungar gnäller över småsaker så säger jag det också rätt ut. Man kan inte förvänta sig att allt går som man själv vill och att andra uppför sig som man skulle kunna önska, men just sån här uppenbar mobbing, utförd av indolenta idioter till föräldrar (för det är ju DE som borde ha tänkt efter, att barn inte gör det är mer begripligt) - är INTE OK!

Så, när det här drabbade mitt barn så blev jag upprörd och lika ledsen som han blev. Jag tog en bra stund på mig att lugna ner mig och sedan ringde jag faktiskt upp föräldrarna.
Inte för att skälla ut dem, men för att de faktiskt skulle fatta hur en sådan uteslutning drabbar ett barn.

Ett barn kan förstå när det dukas upp för kalas för de allra närmaste kompisarna och de brukar fatta när de faktiskt inte ingår i den skaran. Det är inte svårt för barnet att acceptera att inte bli bjuden till ett sådant kalas.
Men när ALLA bjuds utom en eller två...du begriper väl själv att födelsedagsbarnet knappast är bästis med alla i klassen utom två. Bland övriga bjudna finns nog sådana som "bara finns" i klassen men som av någon anledning är mer accepterade än den som uteslutits.

Om man dessutom inte är en i "balla gänget" utan någon som redan sedan förut inte är högt rankad i klasshierarkin så gör det här ONT.

Om en vuxen människa har svårt att fatta det här så är det inte något större hopp för mänskligheten.
 
Sv: Fy f-n vad ungar kan vara elaka :-(

Att som vuxen bli gråtfärdig för att ens barn inte blir inbjuden till ett kalas är ju något som jag har lite svårt för att relatera till.

Vare sig jag/mina barn/mina bekanta (jo, jag har frågat runt) anser att ett kalas man inte blir inbjuden till vara mobbning. Att du mfl. anser det vara så visar bara på att alla är vi olika och alla uppfattar vi saker och ting olika.
 
Sv: Fy f-n vad ungar kan vara elaka :-(

Att som vuxen bli gråtfärdig för att ens barn inte blir inbjuden till ett kalas är ju något som jag har lite svårt för att relatera till.

Vare sig jag/mina barn/mina bekanta (jo, jag har frågat runt) anser att ett kalas man inte blir inbjuden till vara mobbning. Att du mfl. anser det vara så visar bara på att alla är vi olika och alla uppfattar vi saker och ting olika.


Ja och det visar också så väl varför mobbing fortfarande existerar. Som lärare så träffar jag ju på (er ?) vuxna som inte förstår vad jag pratar om när jag berättar om de trakasserier deras barn utsätter andra barn för - och så de tittar oförstående på mig och lyfter sedan inte ett lillfinger för att förändra det jävliga beteendet hos sina barn.

DE kan inte relatera till hur ett utsatt barn känner sig och då "finns" inte den mobbingen som deras eget barn utför.

Jag kan inte göra något åt empatilösa vuxna, tyvärr, men jag ser ju att det många gånger överförs till deras barn eftersom föräldrarnas signaler är att det är OK att utesluta eller trakassera andra barn bara för att man själv inte anser att det är "så farligt". Kanske är det därför det är så svårt att komma åt mobbing i skolor och i andra gruppsammanhang. Det är i allafall en av orsakerna, det är ett som är säkert.

Så, Gnist. Medan du okejar kalas där dina barn bjuder alla utom ett eller två i klassen så bryter du ner något annat barns självkänsla. För det uteslutna barnet räcker det inte alltid med en mamma som tröstar. I deras hjärta och själ ristas ju bara åter igen att de inte är önskade av andra, att de valts ut att inte få vara med. Att de kommer att få komma tillbaka till klassen där de andra kommenterar kalaset som alla fått vara med på, utom just de.

Jag vet att du redan tidigare berättat hur du och dina barn inte bekymrar er om att de blir de enda som inte bjuds in till kalas dit hela klassen/barngruppen i övrigt blivit bjudna. Då säger jag bara grattis till en förmåga att stänga av känslor totalt. Det funkar nog ett tag, men det brukar ge bakslag längre fram i livet.

Eller så handlar det om att dina barn har rätt hög status ändå och att de skiter i tönten som bjuder till kalas. Men det är oftast inte barnen med hög status som utesluts, det är de som redan har det för jävligt i skolan och som redan är utsatta sedan tidigare som råkar ut för uteslutning på detta vis och återigen får veta hur värdelösa de är i "kompisarnas" ögon.

Jag vet inte - men när man vet hur mycket gott det kan föra med sig att åtminstone bjuda alla, varför gör man inte det? Det kan inte vara så att man inte får plats med en eller två stolar till runt kalasbordet? Varför uppmuntra uteslutning på något sätt? Det övergår mitt förstånd.
Eller om man inte vill ha jättekalas - gör då ett för de närmaste kompisarna, det är inte taskigt på något sätt.
 

Liknande trådar

Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
3 984
Senast: pimy
·
Småbarn Tycker så oändligt synd om min snart-sexåring. Denna vanligtvis så glada kille var ledsen idag när jag hämtade från dagis. Varför? Jo...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 414
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 814
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp