Fyll min kylväska

Bluefish

Trådstartare
Jag kommer spendera flera veckor på annan ort och önskar förslag på lämplig mat att äta på hotellet. Dvs ingen micro, spis eller andra möjligheter till tillagning. Frukost och lunch kommer vara varma och mättande så kvällsmaten behöver inte bestå av någon större mängd eller vara särskilt raffinerad. Förutsättningarna är som följer:

En eldriven kylväska på 40 liter, vilket jag tycker sväljer en hel del.
En vattenkokare.
En mindre kastrull.
Porslin att äta på samt bestick.

Själv har jag tänkt på fil med flingor, mackor med olika pålägg, såndär carbonara på kopp och det var väl det. Jag vill ha lite mer variation än så helst. Kokkorv är bannlyst, senast åt jag FYRTIO stycken på dessa veckor. Så, vad hade du packat?
 
Potatissallad och något kallskuret eller bara bröd om potatissallad är för matigt, tortilla är hållbart om skulle du kunna fylla med olika röror. Om du inte har möjlighet att handla i affärer alls under dessa veckor så kan du ha med någon rökt eller gravad lax och avokado som du äter något av de första kvällarna. Sill kan hålla ganska länge på burk om du gillar det är gott på smörgås tycker jag.
 
Senast ändrad:
Ägg.
havregryn till gröt.
Propud protein shake alternativt Barbelles tror jag de heter, de senare behöver inte stå kylt.
Proteinbars.
Morötter
Knäckebröd.
Nudlar.
 
Färdiga pannkakor med valfritt tillbehör (spontant tänker jag på spraygrädde och nutella 🙈😇) men philadelphiaost, bär, eller bara lite socker funkar ju också. Eftersom du har koll på carbonara på kopp så gissar jag att du har koll på det mesta kopp-utbudet. Jag tycker att de med bolognese från både knorr och blå band är goda, och Ica har haft en med mozarella och tomat också.
Riskakor med smak för lite variation till bröd, tror det finns sådana i portionsstorlek om du inte vill ha ett helt paket. Eller kanske skorpor.
 
Koka vatten och häll över couscous + någon lämplig krydda (i skål/tallrik, om möjligt lägg någon typ av lock över) vänta 5 min, blanda i tonfisk (+någon färsk grönsak om du har möjlighet att handla det)

Blanda någon smaksatt vinägrett att ta med färdig i flaska. Häll över en tetra med kikärtor (andra bönor du gillar).

Makrill/sardiner i tomatsås på knäckebröd

Titta på mat för fjällvandrare? Tror det ska finnas recept för hur man förbereder torrt och hållbart som nästan bara behövs kokande vatten till.
 
Choritsoost (i tub) till bröd, brödet kan du ha utanför och tuben tar liten plats
Såklart kom ett korvtips :laugh: men räk eller skinkost är välkommet pålägg, tack!

Potatissallad och något kallskuret eller bara bröd om potatissallad är för matigt, tortilla är hållbart om skulle du kunna fylla med olika röror. Om du inte har möjlighet att handla i affärer alls under dessa veckor så kan du ha med någon rökt eller gravad lax och avokado som du äter något av de första kvällarna. Sill kan hålla ganska länge på burk om du gillar det är gott på smörgås tycker jag.
Potatissallad och kallskuret är jättegott, fisken också! Det kommer jag äta! Jag skulle kunna förbereda en röra att äta första dagarna, men min lunch är medtagen och tillagas på söndagar så för mycket hemmakockande får det inte bli.

Nötter och mandlar.
Är tyvärr bottenlös på nötfronten, funkar bara som snacks. En hel måltid skulle bli svindyr :D:o

Yoghurt, bär, proteinpulver, Huel korma, ägg, knäckebröd, kaviar.
Yoghurt kan jag variera med! Tyvärr har jag svårt att äta bars och shaker och dyl, jag tycker det smakar för syntetiskt tror jag.

Sen en grötfråga och "pasta"fråga, hur kan man tillaga? Jag har provat att ordna nudlar i kastrull genom att ösa över kokande vatten men det blev vidrigt, gojsigare nudlar har jag aldrig ätit. Direkt i vattenkokare, eller går den sönder då? Gröt gillar jag men samma där, är kokande vatten som svalnar direkt i kastrullen tillräckligt för att göra en krämig gröt?
 
Jag kommer kunna handla! Men jag vill inte ha med "rester" hem på helgerna, då ska jag njuta av min spis. Men tack för tipsen, matlistan växer och det känns mindre deppigt när jag kommer kunna prova nya grejer under omständigheterna!
 
Direkt i vattenkokare, eller går den sönder då?

Gröt gillar jag men samma där, är kokande vatten som svalnar direkt i kastrullen tillräckligt för att göra en krämig gröt?

Laga inget i vattenkokaren, den vill sällan bli sig själv igen efter det... I en kaffebryggare kan funka helt okej.

Både gröt och tex couscous blir bra om man lägger det i grytan, häller över vattnet direkt kokande, snabbt på med lock och vira in allting i tex en handduk. Ju mindre överflödig plats i grytan desto bättre. Så gör man ofta när man lagar mat ute, för att inte slösa bränsle på koktiden.
 
Sen en grötfråga och "pasta"fråga, hur kan man tillaga?
Jag äter ibland en förenklad typ av havregrynssoppa. Salt, svart vinbärssaft, (snabb)havregryn - häll kokande vatten över, täck med lock, vänta till lagom temperatur att äta. Man kan ha några droppar citronsaft i också.

Inte jämförbart med krämig gröt, men tycker man om havregryn är det rimligt gott i relation till den enkla tillagningen. Grynen blir typ halvmjuka och temperaturen klarar sig bara tack vare att det är mer vatten, tror inte du kan få riktig gröt att fungera. Men pulvergröt för småbarn är gott, om är lite kostsamt när man äter vuxna portionsstorlekar.
 
En eldriven kylväska på 40 liter, vilket jag tycker sväljer en hel del.
Kommenterar inte mat, men ovanstående.

Det finns två sorter.
En dyrare som funkar som ett vanligt kylskåp. Kan man t.o.m ställa in till att frysa kylklampar i minusgrader.
Och en billigare, som sänker temperaturen kanske 15 grader (den klarar sällan av det den lovar...) Köpes för 500-1000kr på Biltema, Jula och liknande institutioner.

Samt köp inte större än vad du behöver. Kommer du bara använda 25 liter per vecka, köp en 25-liters.

Den senare är klappkass om man ska sommarsemestra i bil, men kan fungera hjälpligt stående i rum - om nu inte solen tillåts ligga på. Den har dock en egenhet att vilja väsnas, vilket kan inverka på sömnen hos känsliga människor på hotellrum, där hotellgästen och kylväskan tvingas dela rum.


Bonussvar till signatur "Laga mat direkt i vattenkokare": Nej.
 
Senast ändrad:
Äggen kokar du i vattenkokakaren samtidigt som du kokar vatten till te, kaffe nudlar e.l.. Lägg i äggen, hell i vattnet och koka upp, blir allt mellan löskokta(fast vita till hårdkokta beroende på äggens storlek . Svenska ägg är ju tvättade så ger inte från sig någon smak i kokvattnet.
Nudlar kan "Spiceas" upp med valfri varma koppen. Tex redd kyckling till kycklingnudlar, och kantarell/svamp varma koppen till biff och svamp nudlar.
 
@Sassy Pulvermos, särskilt det med smak av bea, går definitivt hem. Också lämpligt tillsammans med kallskuret.

@MiaMia Snabbhavregryn har jag aldrig hört talas om, men det låter som en lovande ny bekantskap, ska testa soppgrejen :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp