Fylla på AC själv?

Görel

Trådstartare
Moderator
Är det någon man klarar av själv eller är det bäst att lämna in bilen? Har sett filmer på nätet och det verkar väldigt enkelt, men det är kanske svårare än vad filmerna vill visa? Finns det nackdelar? Har en Volvo v40 -16.

Eller kan det vara så att det är någon annan anledning till att ACn slutat kyla? Jag googlar runt och en del är tvärsäkra på att ett helt system aldrig läcker medan andra skriver att det läcker lite varje år p g a att det kan läcka i skarvar mellan slangar.

Jag vill bara ha detta löst så fort som möjligt, det handlar mer om att lösa problemet snabbt, inte att komma billigt undan, det är därför jag tänkt att jag kanske kan fixa det själv.
 
Är det någon man klarar av själv eller är det bäst att lämna in bilen? Har sett filmer på nätet och det verkar väldigt enkelt, men det är kanske svårare än vad filmerna vill visa? Finns det nackdelar? Har en Volvo v40 -16.

Eller kan det vara så att det är någon annan anledning till att ACn slutat kyla? Jag googlar runt och en del är tvärsäkra på att ett helt system aldrig läcker medan andra skriver att det läcker lite varje år p g a att det kan läcka i skarvar mellan slangar.

Jag vill bara ha detta löst så fort som möjligt, det handlar mer om att lösa problemet snabbt, inte att komma billigt undan, det är därför jag tänkt att jag kanske kan fixa det själv.
Antagligen är det läckage, annars skall det inte behöva fyllas på.
 
Alltså det kostar ju ingenting att fylla på hos nån som gör det som sitt yrke. Plus att de kan sätta i färg så att du ser var det läcker.

Men ja, man borde ju nog serva den nu som då och oftast fattas det litegrann. Till sist tar det slut
 
Om det inte handlar om att komma billigt undan elller att man tycker det är skitkul att fixa sånt själv hade jag lämnat in bilen till en firma som fixar det som behöver fixas.
Det handlar om att få det ordnat nu, inte om flera veckor när en verkstad har tid. Jag vill dessutom inte vara utan bilen mer än max två dagar.
 
Det handlar om att få det ordnat nu, inte om flera veckor när en verkstad har tid. Jag vill dessutom inte vara utan bilen mer än max två dagar.
Alltså det tar ju några minuter bara. Det brukar finnas lite löst folk som sysslar med sånt, alltså inte stora verkstäder. Lokala fb grupper brukar veta.
 
Alltså det kostar ju ingenting att fylla på hos nån som gör det som sitt yrke. Plus att de kan sätta i färg så att du ser var det läcker.

Men ja, man borde ju nog serva den nu som då och oftast fattas det litegrann. Till sist tar det slut
Det kostar väl runt 1000 kr att få en AC påfylld? Mot de runt 350 kr det kostar att köpa gasen och fylla på själv så jag tycker ändå att det är en rimlig fråga.
 
Är det någon man klarar av själv eller är det bäst att lämna in bilen? Har sett filmer på nätet och det verkar väldigt enkelt, men det är kanske svårare än vad filmerna vill visa? Finns det nackdelar? Har en Volvo v40 -16.

Eller kan det vara så att det är någon annan anledning till att ACn slutat kyla? Jag googlar runt och en del är tvärsäkra på att ett helt system aldrig läcker medan andra skriver att det läcker lite varje år p g a att det kan läcka i skarvar mellan slangar.

Jag vill bara ha detta löst så fort som möjligt, det handlar mer om att lösa problemet snabbt, inte att komma billigt undan, det är därför jag tänkt att jag kanske kan fixa det själv.
Du får inte fylla på gas om det finns ett läckage, enligt lag eftersom gasen är miljöfarlig.
För att veta om det finns ett läckage måste du först trycktesta vilket du inte kan göra själv.
Boka tid på en (seriös) verkstad för AC-service...
 
Är det någon man klarar av själv eller är det bäst att lämna in bilen? Har sett filmer på nätet och det verkar väldigt enkelt, men det är kanske svårare än vad filmerna vill visa? Finns det nackdelar? Har en Volvo v40 -16.

Eller kan det vara så att det är någon annan anledning till att ACn slutat kyla? Jag googlar runt och en del är tvärsäkra på att ett helt system aldrig läcker medan andra skriver att det läcker lite varje år p g a att det kan läcka i skarvar mellan slangar.

Jag vill bara ha detta löst så fort som möjligt, det handlar mer om att lösa problemet snabbt, inte att komma billigt undan, det är därför jag tänkt att jag kanske kan fixa det själv.
Åk till en riktig verkstad som kan med AC. Dom tömmer de gamla , fyller på med nytt och med spårmedel och ser sen ed uv lampa och har gula skyddsglasögon om de läcker. De tar max en timme att fixa detta problemet.

Vi har 2-5 bilar per dag att fixa med Acn. Och erbjuder även kunden att se själv om den läcker eller inte ..
 
Nu är jag en vecka sen så problemet är väl löst redan, men dagens AC-system är väldigt känsliga på att man ha rätt mängd gas. Först måste kvarvarande gas sugas ut med vacumpump, sedan skall den vägas, rätt mängd ny gas tillsättas och sedan fyllas på i systemet. Dessutom skall man ha rätt mängd olja i också, som smörjer AC-kompressorn invändigt. Jag lagar i princip allt på min bil själv, men AC-fyllnad rör jag inte.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 248
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 215
Senast: Calmiche
·
Kläder & Bli fin I stället för att kapa VGV-tråden ytterligare så får det här nu en egen tråd. Kanske är det fler än jag som just nu letar efter en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
9 987
Senast: Voeux
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp