Fylla på täckesgarderoben

Problematisk

Trådstartare
Hittills har pållen klarat sig bra med de täcken vi har, men nu närmar vi ju oss den kallaste tiden på året och jag känner att det kanske är dags att fylla på lite i täckesgarderoben.
Det vi har i nuläget är:
* Ofodrat regntäcke (utan hals)
* 100 g utetäcke med ofodrad resp. 150 g hals
* 100 g stalltäcke
* 200 g stalltäcke

Pålle är helklippt och "normalvarm". I nuläget har hon 100+100 när det är runt nollan, och 200+100 när det börjar krypa ner mot -5, och ofodrad hals. Kallare än så har vi inte haft än.

Stallet håller sig i stort sett alltid på någon plusgrad, är väl bara de absolut kallaste dagarna runt -15-20 som det kan bli nån minusgrad.
Hagen ligger öppet och ganska blåsigt, erbjuder inte mycket vindskydd. Inte fri tillgång på mat.

Hur skulle ni tänka? 200 g utetäcke? Ännu tjockare? Eller tjockare stalltäcke? Både och?
Jag ska erkänna att jag blir lite extra förvirrad och osäker på om jag tänker helt galet, eftersom min pålla är en av de tunnast klädda, flera av de oklippta har typ 200+200. Men inte klär jag väl min alldeles för tunt? :crazy: Hon fryser ju inte.

Ponnyn är mycket lättare, han har typ alltid 100 g, om det inte blir polarvinter, då får han 200 g :p
 
Om jag vore du så skulle jag kanske köpa 200gr ute eller 300 gr inne?

Jag äger bara ett 100gr, 50gr, 0gr utetäcke och 150gr, 300gr inne till min som ibland är helklippt, går på lösdrift och vi har ibland -30, men hon är varm av sig också.
 
Jag har också 200g ute täcke och 300g ute täcke med helhals i samma tjocklek. Kan då mixa det ganska bra med täckena. Blir det riktigt kallt eller/eller blåsigt kan jag sätta 200g innetäcke som de har hela tiden nu för tiden och 300g utetäcke med hals = 500g.
De har då varit lagom hela tiden.
Har dock inte använt det så ofta, har mest 200g eller 300g. Kollar mycket på hur det blåser och nederbörd där får de lätt kallt.
 
Jag har i utetäckesgarderoben:
2st ofodrade regntäcken utan hals
2st 100g med hals
(2st av de ovan för att ha ett torrt på hästen och ett på tork om det varit skitväder).
1st 200g med hals
1st 370g med hals

Min är oklippt (dock ganska kort-/tunnpälsad) och har just idag 100g med hals - dimmigt/fuktigt och 2-3 plusgrader. I söndags när det var som kallast -15 och som varmast -10 (stilla och soligt) hade hon 200g utan hals och var lagom under.
Samma häst frös så hon skakade trots 370g täcke när det var plusgrader förra vintersäsongen. Skillnaden nu mot då är att hon då var mycket tunn hullmässigt och dessutom klippt (inte mitt val - hade precis köpt henne).

Det är svårt att råda om täckning till andra eftersom det är så individuellt om de är frusna eller inte, hur hagar ser ut, blåsigt, fuktigt osv..
Jag har sällan dubbla täcken, men fick ha det förra vintern när hon frös så, för jag hade helt enkelt inget tjockare att ta på henne. Men i ditt fall hade jag köpt antingen ett 200g ute eller ett 300g ute och haft bara det, istället för dubbla (skillnad också om täckesservice av- och på ingår i stallet). Och eventuellt om det blev sjukt jäkla kallt och hästen fryser, så stoppat ett stalltäcke under.
 
Jag har i utetäckesgarderoben:
2st ofodrade regntäcken utan hals
2st 100g med hals
(2st av de ovan för att ha ett torrt på hästen och ett på tork om det varit skitväder).
1st 200g med hals
1st 370g med hals

Min är oklippt (dock ganska kort-/tunnpälsad) och har just idag 100g med hals - dimmigt/fuktigt och 2-3 plusgrader. I söndags när det var som kallast -15 och som varmast -10 (stilla och soligt) hade hon 200g utan hals och var lagom under.
Samma häst frös så hon skakade trots 370g täcke när det var plusgrader förra vintersäsongen. Skillnaden nu mot då är att hon då var mycket tunn hullmässigt och dessutom klippt (inte mitt val - hade precis köpt henne).

Det är svårt att råda om täckning till andra eftersom det är så individuellt om de är frusna eller inte, hur hagar ser ut, blåsigt, fuktigt osv..
Jag har sällan dubbla täcken, men fick ha det förra vintern när hon frös så, för jag hade helt enkelt inget tjockare att ta på henne. Men i ditt fall hade jag köpt antingen ett 200g ute eller ett 300g ute och haft bara det, istället för dubbla (skillnad också om täckesservice av- och på ingår i stallet). Och eventuellt om det blev sjukt jäkla kallt och hästen fryser, så stoppat ett stalltäcke under.

Tyvärr byter vi vanligtvis inte täcken, utan sätter bara på utetäcket över stalltäcket vid utsläpp. Alternativet är att ha samma ute som inne, men det vill jag helst inte då pållan är rätt bra på att grisa ner innetäckena, och jag vill ogärna tvätta utetäckena mer än nödvändigt.
När jag har utsläpp själv kan jag förstås byta täcke, så att ha ett varmare utetäcke som komplement att kunna ha ensamt de dagar jag har utsläpp är förstås en idé :up:
 
Håller den sig varm så är ju täckningen lagom oavsett vad andra har. Min häst föredrar dubbla täcken när det blåser och har alltså hellre 200+100 än 300, kan ju vara bra att ha i bakhuvudet om din är likadan kanske.

Han är btw spårklippt med världens monsterpäls men blev så sjukt nöjd när jag någon kall dag bytte från 200 till 450 (båda m fast hals) så han har det tjockare fortfarande fastän det är strax över nollan. Hans kompis är mer varm i sitt 200 g än vad han är. Det är alltså helt hopplöst att försöka jämföra utan bäst att försöka lära känna sin egen häst. Så länge min är sval om ben och öron så är han inte för varmt täckad enligt honom själv även om han bitvis känns väldigt varm under täcket.
 
Håller den sig varm så är ju täckningen lagom oavsett vad andra har. Min häst föredrar dubbla täcken när det blåser och har alltså hellre 200+100 än 300, kan ju vara bra att ha i bakhuvudet om din är likadan kanske.

Han är btw spårklippt med världens monsterpäls men blev så sjukt nöjd när jag någon kall dag bytte från 200 till 450 (båda m fast hals) så han har det tjockare fortfarande fastän det är strax över nollan. Hans kompis är mer varm i sitt 200 g än vad han är. Det är alltså helt hopplöst att försöka jämföra utan bäst att försöka lära känna sin egen häst. Så länge min är sval om ben och öron så är han inte för varmt täckad enligt honom själv även om han bitvis känns väldigt varm under täcket.

Min ponny skulle nog också gärna ha typ 400 g om han fick :angel: Han gillar att koka. Men eftersom han är oklippt och bara promenadrids får han faktiskt stå ut med att vara "normalvarm" :p
 
Jag har flera hästar och typ ingen är den andra lik. Fryslorten har täcke i varje tjocklek typ. Några går utan täcke, konvalscenten har 200-300 just nu för den rör sig inte så mkt och jag vill inte den ska bli kall i onödan. Avelstoet har 100 gr för hon har så tunn päls i sig själv. Detta är nog det tjockaste pälsen hon sätter..Summan av kardemumman. Bryr dig inte om vad andra har. en vinter hade jag 1000 gr på min fryslort medan de andra hade typ 300. Så länge din häst inte fryser bör ni båda två vara nöjda, right? :)
 
Jag har flera hästar och typ ingen är den andra lik. Fryslorten har täcke i varje tjocklek typ. Några går utan täcke, konvalscenten har 200-300 just nu för den rör sig inte så mkt och jag vill inte den ska bli kall i onödan. Avelstoet har 100 gr för hon har så tunn päls i sig själv. Detta är nog det tjockaste pälsen hon sätter..Summan av kardemumman. Bryr dig inte om vad andra har. en vinter hade jag 1000 gr på min fryslort medan de andra hade typ 300. Så länge din häst inte fryser bör ni båda två vara nöjda, right? :)

Absolut! :) Jag vill bara ligga steget före och vara beredd, och ha en plan för när det blir rejält kallt, om hon då behöver bli varmare klädd. Så jag inte står där vid köldknäppen och allt som finns i hästbutikerna är typ små shettistäcken som jag måste köpa fyra-fem stycken av och sy ihop, eftersom alla panikshoppat upp allt som fanns när behovet av varmare täcken dök upp :p
 
Absolut! :) Jag vill bara ligga steget före och vara beredd, och ha en plan för när det blir rejält kallt, om hon då behöver bli varmare klädd. Så jag inte står där vid köldknäppen och allt som finns i hästbutikerna är typ små shettistäcken som jag måste köpa fyra-fem stycken av och sy ihop, eftersom alla panikshoppat upp allt som fanns när behovet av varmare täcken dök upp :p

Haha, förstår det! Är det första vintern du har denna hästen? Tänkte om du vet att du kommer behöva tjockare alltså? Om du har horseware eller premier equine funkar liners bra. :) Både billigare i inköp ochsmidigt att kunna tvätta om man har en gris..:D
 
Haha, förstår det! Är det första vintern du har denna hästen? Tänkte om du vet att du kommer behöva tjockare alltså? Om du har horseware eller premier equine funkar liners bra. :) Både billigare i inköp ochsmidigt att kunna tvätta om man har en gris..:D

Ja, precis, första vintern med henne :) Så jag VET ju inte att hon kommer behöva varmare täcken, men jag misstänker att jag behöver något mer till de riktigt kalla dagarna.
 
Min helklippta (dock för ett tag sedan) häst står med innetäcke 250gr inomhus + utetäcke 200gr när hon går ut.

Om jag var du hade jag köpt ett 300gr stalltäcke eller ett 200gr utetäcke beroende på hur kallt det är i stallet på nätterna.
Vi har t.ex. aldrig minusgrader i stallet, däremot kan hon gärna få stå med utetäcket på sig i någon timme efter intaget innan det tas av eftersom det dels hinner torka bättre om det blivit blött och dels hinner stallet värmas upp en hel del när alla hästarna stått inne och ätit sitt intagshö. :)

Annars håller jag med majoriteten här, jämför inte med de andra utan försök att lära känna din häst och dess unika behov. Hur känns ben och öron? Hur känns musklerna i rygg och länd? Och mixtra dig fram.

Vi har allt ifrån helklippta tävlingshästar som står med 100gr inne till en oklippt arab som står med 300gr inne. Så man blir inte klok på att jämföra med andra. :D
 
Min helklippta (dock för ett tag sedan) häst står med innetäcke 250gr inomhus + utetäcke 200gr när hon går ut.

Om jag var du hade jag köpt ett 300gr stalltäcke eller ett 200gr utetäcke beroende på hur kallt det är i stallet på nätterna.
Vi har t.ex. aldrig minusgrader i stallet, däremot kan hon gärna få stå med utetäcket på sig i någon timme efter intaget innan det tas av eftersom det dels hinner torka bättre om det blivit blött och dels hinner stallet värmas upp en hel del när alla hästarna stått inne och ätit sitt intagshö. :)

Annars håller jag med majoriteten här, jämför inte med de andra utan försök att lära känna din häst och dess unika behov. Hur känns ben och öron? Hur känns musklerna i rygg och länd? Och mixtra dig fram.

Vi har allt ifrån helklippta tävlingshästar som står med 100gr inne till en oklippt arab som står med 300gr inne. Så man blir inte klok på att jämföra med andra. :D

Det lutar åt ett 200 g utetäcke :up: Eftersom stallet i princip alltid håller plusgrader känns det vettigare att ha tjockare utetäcke, eftersom det de kallaste dagarna blir rätt stor temperaturskillnad.

Det där med hur benen ooch öronen känns har jag faktiskt aldrig hört om, hur ska de kännas? Nu är min lurvig om både öron och ben, om det har någon betydelse? :p
 
Det lutar åt ett 200 g utetäcke :up: Eftersom stallet i princip alltid håller plusgrader känns det vettigare att ha tjockare utetäcke, eftersom det de kallaste dagarna blir rätt stor temperaturskillnad.

Det där med hur benen ooch öronen känns har jag faktiskt aldrig hört om, hur ska de kännas? Nu är min lurvig om både öron och ben, om det har någon betydelse? :p

Jag går på lite samma som @the_connemara Jag vill att de skall kännas svala och torra (Alltså inte torra som i motsatsen till blöta, utan torra som i hårda och jämna). Om min står med för varmt täcke inomhus blir hon varm och gallig i benen. Lurv spelar ingen roll :D
 
Hals, bog och rumpa brukar jag känna efter hur de känns, men resten visste jag inte om, så ska börja kolla öron och ben också :up:

Ben är mer allmänt att jag alltid känner över o sen har jag insett hur de hänger ihop. Öron har jag hört man ska kunna känna om hästen är varm eller kall men stämmer inte helt på min utan får mer gå på helheten.
 
Ang att känna på hur varm/kall hästen är under täcke så använder jag områdena där hästen främst reglerar sin värme , dvs rygg, länd och kors.

Jag har en ädel häst med kort päls som jag filtklipper (hög klippning dvs sparar bara en sträng från typ 1/3 av schabraket över rygg, länd, kors.

Haft hästen länge , han har aldrig nånsin frusit med täckningen jag kör.

Har trippla uppsättningar ofodrat som han har i större plusgrader över + 7.
Lägre plus och ner på lägre minus ca +5 till -5 går han i 50 g fodrat.
Lägre konstanta minusgrader har han 100 g i regel , (har flera uppsättningar) om det blir kallare än -10 kan jag lägga på ett 200-300 grams. Vi har dock inte haft så kalla vintrar öht nu på +3 år ...
Har typ ett 200 g och ett 300 g i min ägo. Ett 460 g ligger i min garderob på vinden inpackat - det har enbart använts två vintrar för typ 6 år sedan då vi hade -20 och ännu kallare i månader .

Hästen går ute dagtid och nattetid står han på box i ett stall som ligger på +1 som minimum och + 5 max (vi har termostat som reglerar).

Står hos tränare på anläggning och även deras dyra dressyrhästar som genom åren sålts för millen till utlandet etc, har aldrig varit mera påklädda de heller.
 
Jag tycker att wugtäckena är väldigt användbara som utetäcken. Ett 200 g Horseware wug täcke? Har själv Rhino som är väldigt slitstarkt. Vill du satsa lite till så Rambo. Ett alternativ är ju också ett 200g täcke med lös hals, t.ex Amigo Bravo plus.
 

Liknande trådar

Utrustning Har lite svårt att välja täcke inför en liten åktur vi ska ut på... Vanligtvis kör vi 10-30 min till träning, och då låter jag oftast...
Svar
11
· Visningar
1 875
Senast: aramis
·
Utrustning Funderar på att uppdatera täckesgarderoben lite. Men vet inte riktigt vad jag ska satsa på för tjocklekar. Har sedan tidigare 1x 0gr...
Svar
13
· Visningar
1 608
Utrustning Kommer flytta min häst till stall med utebox i februari nästa år. Har aldrig stått i stall med utebox och där ingår inga täckesbyten. I...
Svar
6
· Visningar
886
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp