fylla ut kantig häst??

Sv: fylla ut kantig häst??

oj, missuppfattade dig där då :crazy: har aldrig heller hört om sojaolja men det lät på dig som att det var det du rekommenderade :D
det är inte så att jag håller henne mager för att hon inte ska bli galen, men havren hjälpte inte upp hennes hull och hon blev bara tokig av den så då fann jag ingen mening med att fortsätta med den. hur stor del spelar in från maten hon fick som föl? för hon hade aldrig fått något kraftfoder förrän jag fick henne när hon var 1,5..
 
Sv: fylla ut kantig häst??

Med tanke på att hästen bara är 4 år så är det inte onormalt att hon är grövre i fram än bak. Dom växer olika.
 
Sv: fylla ut kantig häst??

Hej. Har skumläst igenom tråden...

Jag tycker att du helt enkelt ska försöka att ha en god, balanserad foderstat tll hästen så du vet vad den får i sig. Det kan du få med hjälp av analys på grovfodret som används så att man kan se vad som kan tänkas fattas. Vissa hästar kräver en rätt så hög proteinkvot, det måste man pröva sig fram och det kan du bara göra om du har koll på alla värden.
Ett alternativ är ju också att fodra ca hälften/en tredje del av grovfodergivan med LUSERN HACK - det är ju grovfoder med ett högt näringsinnehåll och kan ersätta delar av högivan. På så sätt får du automatiskt upp proteinet på ett gynnsamt sätt! Man kan inte överutfodra protein genom grovfoder så det är ingen fara om du ger mycket lusern. ;)
Tyvärr är vissa hästar dåliga på att äta lusern - eller grovfoder överhuvudtaget. Men prova lusern så får du se vad hästen tycker!
Du kan ge pellets också om du vill - enda skillnaden är att hästen slafsar i sig det mycket snabbare och får inte tugga lika mykcet (vilket är viktigt som du säkert vet). Men om du ändå ger den 7-8kg hö och t ex 3-4kg lusernpellets så får den ju tugga tillräckligt ändå.
Bara som exempel alltså...

Med tanke på att hästen flyttas fram o tillbaka sådär så skulle kanske lusernet underlätta så att den åtminstone jämt kan äta DET även om höet byts ut. Det var lite så jag tänkte också.

I vilket stall står hon största delen av året? Försök att åtminstone analysera DET höet.

Du får gärna PM:a mig om du vill fråga nåt :smirk:

By the way så tycker jag inte att hon ser så himla kantig ut på bilderna - har du ingen bättre bild där hon står uppställd till exempel?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 513
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 493
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 577
Senast: axel
·
Hästvård Hej! Känner till en häst med följande problem: Hästen är rätt så tunn över hela kroppen, dvs revbenen syns och dåligt med muskler...
Svar
15
· Visningar
1 792
Senast: Cut3Leo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp