fylla ut kantig häst??

confetti

Trådstartare
jag har ett fyraårigt arabsto som har väldigt tunn och kantig rygg och bakdel. har försökt i över två år nu med diverse olika fodersorter men inte lyckats få till det ännu. har provat bla krafft groov, krafft protein, kornkross, havre, halm och olika hösorter i diverse kombinationer. nu börjar det bli dags att vända sig till andra för hjälp känner jag. har funderat lite på olja men jag vet inte riktigt hur det funkar...

detail

här syns det takiga korset och ryggen:crazy:

detail

takigt kors och rygg igen...:smirk:

detail

klen bakdel.
 
Sv: fylla ut kantig häst??

Låter som proteinbrist. Har du någonsin haft en analys på höet så du vet EXAKT vad som fattas i foderstaten? Kanske du helt enkelt provat med för lite protein? Själv fodrar jag med soja som proteintillskott när höet inte räcker till. Har hon fri tillgång på hö? :bump:
 
Sv: fylla ut kantig häst??

står i inackorderingsstall för det mesta men kommer hem på lov, så hon får olika höstorter beroende på vart hon står. men alla andra hästar håller hullet med samma hö:confused:

när hon är hemma får hon fri tillgång, och då går hon dessutom på lösdrift men i inackorderingsstallet får hon tolv kilo hö per dag.
 
Sv: fylla ut kantig häst??

nån sa till mig om min foderponny som har ungefär samma problem..
han har desutomde haft fång innan..
dom tipsade Lusern
jag nar inte testat på han än för att han inte kommit hem till mig ennu..
 
Sv: fylla ut kantig häst??

Hej!

Som Druvan skrev så är det svårt att säga utan analys på höt. Men prova att ge henne soja eller lusern (det är superbra för att få upp hull). Problemet vid oanalyserat hö att man inte vet SRP/Mj kvoten så det är svårt att veta vad som fattas henne.

Går hon på gräs nu så kommer hon nog att gå upp i vikt, om det är tillräckligt bra bete.

Det finns så mycket det kan vara. Proteinbrist, dåliga tänder, mask etc.....

Mvh / Fia
 
Sv: fylla ut kantig häst??

Viktigt att du inte byter tvärt av när du flyttar hästen, det tar ca 3 veckor att bygga upp ny bakterieflora i tarmen. Flyttar du hästen måste du ge av båda hösorterna under ett par veckor. Detta kan vara en orsak till att hon inte tar sig ordentligt. I värsta fall kan det orsaka kolik och magsår hos hästen, foderbyten måste alltid ske med försiktighet. Börja med att öka fodermängden. Räkna ut en kvot srp/MJ ca6-7. Är hästen sen svårfödd lägg på ca 10 % fodermängd på samma kvot. Viktigast är dock att du slutar med de snabba bytena av grovfoder. Lycka till!!!
 
Sv: fylla ut kantig häst??

Min häst är väldigt svårfödd.
KRAFT lusern hack har fungerat bra. Man får dock vara försiktig så att det inte blir för mycket protein. Har hört att de kan få korsförlamning om de överfodras med protein!
:(

Kolla hö:t om du har möjlighet så kan du se hur mycket extra protein din häst behöver.
Söt häst förresten! :D
 
Sv: fylla ut kantig häst??

varför inte olja? Enbart protein funkar väl inte utan att man ger energi samtidigt, och kanske E-vitamin..
 
Sv: fylla ut kantig häst??

*off topic*


OHHHH! Vilka fina foton du har på din häst med kompisar i albumet! Var så häftigt med fåret! Hur funkar det med får och häst?
 
Sv: fylla ut kantig häst??

ÅÅh vilken sööt häst du har:love: Lusern är jättebra, precis som de andra tipsade om, men lagom är bäst och för hög proteinhalt är ju inte bra heller. Så kolla grovfodret och se hur mycket du ska ge.

Dock tycker jag inte att hon är så farligt tanig för att bara vara fyra år. Vad jag kunde se påbilderna var hon ganska fin för sin ålder. Under de närmsta åren kommer hon ju lägga på sig lite mera utfyllnad på bredden än höjden, så hon kommer bli jättefin med lite extra protein.
 
Sv: fylla ut kantig häst??

Du kan ju lägga till lite linfröolja också. Det är ju bra för päls och ger lite extra energi på köpet. Men var försiktigt när du ändrar på saker för du verkar ha mixtrat en del på sista tiden så att hon inte får magknip;)
 
Sv: fylla ut kantig häst??

BIMM skrev:
Viktigt att du inte byter tvärt av när du flyttar hästen, det tar ca 3 veckor att bygga upp ny bakterieflora i tarmen. Flyttar du hästen måste du ge av båda hösorterna under ett par veckor. Detta kan vara en orsak till att hon inte tar sig ordentligt. I värsta fall kan det orsaka kolik och magsår hos hästen, foderbyten måste alltid ske med försiktighet. Börja med att öka fodermängden. Räkna ut en kvot srp/MJ ca6-7. Är hästen sen svårfödd lägg på ca 10 % fodermängd på samma kvot. Viktigast är dock att du slutar med de snabba bytena av grovfoder. Lycka till!!!


ok, det har jag inte tänkt på faktiskt:o iom att hon inte har reagerat nånting på det, men det skulle ju faktiskt kunna vara så att det blir bättre om man tar det lite lugnt:)
 
Sv: fylla ut kantig häst??

tgd skrev:
*off topic*


OHHHH! Vilka fina foton du har på din häst med kompisar i albumet! Var så häftigt med fåret! Hur funkar det med får och häst?


tackar:)

det funkade skitbra med det där fåret faktiskt. skaffade henne som sällskap till förrförra hästen när hon var skadad och stod på boxvila en tid, sen var vi tvungna att ta bort henne så då fick fåret följa med den nya hästen. hade en hingst ett tag innan jag skaffade araben och han och fåret gick verkligen inte ihop. han tyckte att hon var en slitochsläng-leksak:crazy: men med alla andra hästar har det gått bra.- var dock tvungen att sälja fåret när jag flyttade till inackorderingsstallet :(

om man tar dom när dom är lamm så blir dom som en häst-hund. hon följde med lös när jag var ute och gick, red, cyklade eller körde skoter:)
 
Sv: fylla ut kantig häst??

heidi maria skrev:
ÅÅh vilken sööt häst du har:love: Lusern är jättebra, precis som de andra tipsade om, men lagom är bäst och för hög proteinhalt är ju inte bra heller. Så kolla grovfodret och se hur mycket du ska ge.

Dock tycker jag inte att hon är så farligt tanig för att bara vara fyra år. Vad jag kunde se påbilderna var hon ganska fin för sin ålder. Under de närmsta åren kommer hon ju lägga på sig lite mera utfyllnad på bredden än höjden, så hon kommer bli jättefin med lite extra protein.


men så väljer man ju inte att lägga ut bilder på internet där hon ser förjävlig ut heller;) :angel:
 
Sv: fylla ut kantig häst??

Hade det varit min häst och jag inte hade något hö med analys hade jag gett fri tillgång på hö samt något kilo havre och några dl soja per mål. Har själv en nyinköpt kantig fem-åring på denna foderstat som börjat muskla sig bättre (hela dagsransonen är fri tillgång hö, 2 kg havre samt 5 dl soja). Men en del väldigt svårgödda hästar kanske kräver ännu mera energi beroende på hö. Tål dom inte stora havremängder kan man lägga på olja... Man brukar föresten säga att maxransonen soja är 100g per 100kg häst (mina hästar kan äta ca 6 dl) för att det inte ska vara skadligt, men det är såklart höets värden som i slutändan styr. Men eftersom din häst ser ut som hon gör får man kanske förmoda att höets proteinvärde inte är så högt....
 
Sv: fylla ut kantig häst??

havre?

hon har gått på det förut men blev gaaaanska nervig av det, galoppblodig som hon är:smirk:

och när det gäller olja, är det bara sojaolja som funkar?

har hört många som använt majsolja också?

förklara skillnaderna :)
 
Sv: fylla ut kantig häst??

Hästen är ju himla söt, men fåret charmar mig totalt. Vågar man fråga om fåret oxå hoppade det lilla hindret?:)
:)
 
Sv: fylla ut kantig häst??

Sojaolja har jag aldrig hört talas om att man använder till hästar? Vad är det för något? Man tillskottsfodrar med soja i form av "grus" för att få protein. Olja ger man för att få energi (fett) om havren inte räcker till- vanligen ger man raps eller majsolja (finns i stora dunkar på t ex Willys och Ica Maxi).

Om man har en mager häst måste den ha mera mat- blir den då för nervig får man helt enkelt inse att det är sådan hästen ÄR till sin läggning. Har själv köpt en extremt mager häst en gång- ägarna höll den mager för att då var den lugnare! När jag gött upp den blev den urtjusig men också väldigt livlig och svårriden, men det är ju sådan han var till sin personlighet. Dom förra ägarna borde istället för att dra ned på maten sålt hästen till en mera kunnig ryttare och köpt en lugnare häst... Jag tycker med andra ord att man inte ska försöka styra en hästs mentalitet med hjälp av maten- den behöver ju den mat den behöver :idea:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 425
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 430
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 565
Senast: axel
·
Hästvård Hej! Känner till en häst med följande problem: Hästen är rätt så tunn över hela kroppen, dvs revbenen syns och dåligt med muskler...
Svar
15
· Visningar
1 786
Senast: Cut3Leo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp