Fyra katter på 52 kvadrat?

Shenzi

Trådstartare
Jag behöver lite råd och tankar, tänker så hjärnan kokar.

För tre månader sen kom tre kattungar till världen, en förrymd kattmamma födde sina ungar i vår vedbod. Ingen hade ju hjärta att avsluta de tre liven utan vi har tagit hand om de små.

Jag och min pojkvän har bestämt att vi ska ta en unge, han har två katter sen tidigare. Vi kommer om en månad att flytta ihop i ett radhus, tillhörande uteplats ska vi inreda till "kattbur". Kims katter är innekatter, men eftersom jag vill att de ska få lite luft ska vi viga uteplatsen (5*2) åt katterna.

Fast nu till problemet: En av kattungarna har fått ett hem, en ska vi ha men det är en som är kvar. Jag är blödig och vill inte ge honom till vem som helst. Vår granne brevid (gammal bonde) vill ha den, men han vet inte vad kastrering, avmaskning eller kattmat är. Det känns inte som ett bra hem, katten ska få bo i ladugården.

Inte vill jag avliva honom, inte lämna honom till grannen och är tveksam till om jag kan ha honom.

Kims två katter och ungarna går bra ihop, de bor ihop nu medan vi väntar på flytten. Men lägenheten är ju bara 52 kvadrat, inte kan vi ha alla fyra? :(

Jag tänker då på att de inte får tillräckligt med utrymme, att det blir hemsk lukt inne, att det kommer bli äckligt i största allmänhet. Dessutom att det kommer bli dyrt med alla katter :crazy:

Säg mig kloka bukare, vad ska jag göra? Hjälp mig tänka:bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Fyra katter på 52 kvadrat?

Det behöver inte lukta om du har flera kattlådor och städar dom regelbundet, morgon och kväll och sedan städar ordentlig i lägenheten. Vi har just nu fem katter och den sjätte är på väg. Fast jag måste erkänna att det är MYCKET djur (två stora hundar också) i en lägenhet. Men vi har 123kvm och ska flytta till hus snart. Men vi städar och städar och städar och gör rent i kattlådorna ofta.
Jag hade nog behållt den andra kattungen i väntan på rätt hem....
 
Sv: Fyra katter på 52 kvadrat?

Fyra katter tar inte mycket mer plats än två om dom kommer överens.
Däremot är det givetvis en extra kostnad för kisse fyra.
Jag har bott med tre katter på 27 kvm och det luktade inte alls eller blev äckligt;) Nu bor jag på 71 och planerar för nr 4:angel:

Vill du ha ungen och har råd tycker jag du ska slå till;)
 
Sv: Fyra katter på 52 kvadrat?

Jag hade nog behållt den andra kattungen i väntan på rätt hem....

Har tänkt så med, fast jag antar att jag inte kommer kunna skiljas från honom sen, om det inte dyker upp ett bra hem :)

Fyra katter tar inte mycket mer plats än två om dom kommer överens.
Däremot är det givetvis en extra kostnad för kisse fyra.
Jag har bott med tre katter på 27 kvm och det luktade inte alls eller blev äckligt;) Nu bor jag på 71 och planerar för nr 4:angel:

Vill du ha ungen och har råd tycker jag du ska slå till;)

Jag vill ju ha den lilla odågan :love:
Han var mer vild än tam från början, men nu börjar han bli riktigt kelig, så det blir nog så att han får följa med mig :)

--------

Nya frågor

Jag har köpt Royal Canin (stavning?) torrfoder för innekatter till katterna, finns det något annat bra märke utan stor mängd spannmål i som är överkomligt i pris? Tycker det är rätt bra pris på Royal (10 kilo för 500 :-). Tänkte mer för variationens skull.

Nu har jag gått på min killes linje och använd Pussys kattsand, tycker dock inte att den suger åt sig lukten speciellt bra. Tips på annan bra kattsand?

:bow:
 
Sv: Fyra katter på 52 kvadrat?

Nya frågor

Jag har köpt Royal Canin (stavning?) torrfoder för innekatter till katterna, finns det något annat bra märke utan stor mängd spannmål i som är överkomligt i pris? Tycker det är rätt bra pris på Royal (10 kilo för 500 :-). Tänkte mer för variationens skull.

Nu har jag gått på min killes linje och använd Pussys kattsand, tycker dock inte att den suger åt sig lukten speciellt bra. Tips på annan bra kattsand?

:bow:

Mjau burkmat är det inge spannmål i alls. Billigt är det också:D

Jag använder Pussys sand, tycker den är bra och prisvärd. Everclean är också helt ok men betydligt dyrare.
 
Sv: Fyra katter på 52 kvadrat?

Vi använder Katty kattströ, bildar klumpar och gör att lukten blir minimal.
 
Sv: Fyra katter på 52 kvadrat?

Har tänkt så med, fast jag antar att jag inte kommer kunna skiljas från honom sen, om det inte dyker upp ett bra hem :)



Behåll honom då! Vi är som sagt var snart inne på katt nr. 6 (även om det nog blir fem snart i alla fall då gammelkatten nog inte lever så länge till)
 
Sv: Fyra katter på 52 kvadrat?

Vi använder Katty kattströ, bildar klumpar och gör att lukten blir minimal.

Tack för tipset :)

Mjau burkmat är det inge spannmål i alls. Billigt är det också:D

Jag använder Pussys sand, tycker den är bra och prisvärd. Everclean är också helt ok men betydligt dyrare.

Mjau har vi köpt, känns som det är bra kattkkrubb :)
Vad tror du/tycker du om Friskies kattmat? Köpte en burk och jag tyckte det verkade vara mycket mat i, burken räckte länge :)
Fast sen är ju frågan om den innehåller spannmål, vet du/ någon om den innehåller spannmål?
 
Sv: Fyra katter på 52 kvadrat?

Mjau har vi köpt, känns som det är bra kattkkrubb :)
Vad tror du/tycker du om Friskies kattmat? Köpte en burk och jag tyckte det verkade vara mycket mat i, burken räckte länge :)
Fast sen är ju frågan om den innehåller spannmål, vet du/ någon om den innehåller spannmål?

Mjau är den enda BRA kattmaten du kan köpa på ica och dyl. Friskies innehåller inte bara spannmål utan även socker vilket jag inte tycker hör hemma i kattmat. Mjaus burkmat räknas av de flesta kattmänniskor som det absolut bästa alternativet du kan ge en katt om du inte barfar.
 
Sv: Fyra katter på 52 kvadrat?

Mjau är den enda BRA kattmaten du kan köpa på ica och dyl. Friskies innehåller inte bara spannmål utan även socker vilket jag inte tycker hör hemma i kattmat. Mjaus burkmat räknas av de flesta kattmänniskor som det absolut bästa alternativet du kan ge en katt om du inte barfar.

Nä, socker vill vi inte ha, usch! Något lurt tänkte jag att det måste vara med Friskies eftersom det är så billigt och mycket i burken.

Tack för svaret, då blir det Maju kattmat hädanefter :bow:
Känns bra med Mjau också, för det står ju att det är svenskt kött i :)
 
Senast ändrad:
Sv: Fyra katter på 52 kvadrat?

Nä, socker vill vi inte ha, usch! Något lurt tänkte jag att det måste vara med Friskies eftersom det är så billigt och mycket i burken.

Tack för svaret, då blir det Maju kattmat hädanefter :bow:
Känns bra med Mjau också, för det står ju att det är svenskt kött i :)

Det är tyvärr socker i mjaus "bitar i sås" också så jag ger bara färsvarianten. Men jag håller med dig, det känns bra med svensk kattmat:)
 
Sv: Fyra katter på 52 kvadrat?

Det är tyvärr socker i mjaus "bitar i sås" också så jag ger bara färsvarianten. Men jag håller med dig, det känns bra med svensk kattmat:)

Socker i kattmaten används oftast som "naturligt färgämne" och är i så pass små mängder att det spelar väldigt liten roll. Jag ger både färs och bitar. Trots allt är även bitar, trots sin lilla sockermängd, fortfarande hästlängder bättre än torrfoder :D
(Detta är alltså min åsikt. Förtydligar så vi slipper torrfoderförespråkare som anser att jag styr om domderar vad andra bör göra. )
 
Sv: Fyra katter på 52 kvadrat?

RC tycker jag funkar bra! Kattungarna bör gå på RC Kitten istället för något av deras Indoor foder.. Iaf det första halvåret!

Bra kattsand som absolut tar bort lukten är Ever Cleans "Fresh Guard" Den kostar ca 179:- för 10kg men det tycker jag det är värt.. Sen kanske du även bör ha 2 stora kattlådor om inte 3 om alla skall kissa och bajsa inne =) Jag hade 2 stora och en liten åt mina tidigare.. Då var de 2 vuxna samt 3 små bebisar =) Men då gick de även ut och inte bara på lådan.. Men 2 bör räcka om du rengör dem ofta!

Hur blev det med lillen nudå? Behåller ni honom/henne?
 
Sv: Fyra katter på 52 kvadrat?

Men 2 bör räcka om du rengör dem ofta!

Jag skulle rekomendera minst tre lådor, helst fyra. Katter är väldigt renliga djur och många kan få för sig att hitta en annan toalett om dom tycker den anlagda är smutsig:angel:

Jag har tre katter och tre lådor, en var alltså. Ena kastraten protesterar högljutt om det är smutsigt i lådorna och i värsta fall protestbajsar han helt enkelt utanför:crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Alltså min granne, hon ger mig gråa hår! Jag har två underbara kattgubbar som flyttade hem till mig i somras när deras husse dog. De är...
2
Svar
30
· Visningar
6 518
Senast: hastflicka
·
Katthälsa Startar en egen tråd istället för att ta över en annan tråd jag började skriva i. :D Jag funderar starkt på att skaffa katt! :banana...
Svar
1
· Visningar
665
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
905
Senast: Elisha
·
Övr. Katt Jag har en ganska liten uteplats intill min lägenhet, lite gräsmatta, någon rabatt och en altan. När jag precis flyttade hit och skulle...
Svar
6
· Visningar
3 838
Senast: ponilover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp