Fyrhjulingsfrågor

Tjopphopp

Trådstartare
Vi funderar på en billigare fyrhjuling för att använda till de vanligaste förekommande göromålen kring stallet, dvs sladda och skotta ridbanan, hantera gödsel samt skrapa lera ur hagarna nu på hösten och våren.
Så min fråga till er är alltså: Funkar en fyrhjuling till detta och kan jag nöja mig med en billigare (under 20*) och vad ska jag tänka på? Vi har inget stort stall utan det är bara 3 hästar, mindre hagar och ridbana 20 x 40 m.
 
Skotta ridbanan med en fyrhjuling , hur menar du? :)
Samma sak med gödselhanteringen, vad ska du göra med fyrhjulingen?

Vi använder vår fyrhjuling till att köra hösilagebalarna, köra runt vagnar med diverse samt sladda ridbanan. Jag tror inte det går att ploga lera, det blir för tungt.
 
Skotta ridbanan med en fyrhjuling , hur menar du? :)
Samma sak med gödselhanteringen, vad ska du göra med fyrhjulingen?

Vi använder vår fyrhjuling till att köra hösilagebalarna, köra runt vagnar med diverse samt sladda ridbanan. Jag tror inte det går att ploga lera, det blir för tungt.
Snöskottning framförallt
 
Jag vet ett par som plogar (snö) med fyrhjuling och gjorde i flera år (skriver gjorde för att jag inte har kontakt med dem numera och inte vet om de fortfarande gör det). Inte just ridbana, men några hundra meters grusväg + uppfart + gårdsplan + en fd fårhage som används/användes till hundträning. Inga problem. Grannen deras, runt knuten, är lantbrukare och har traktor och plogade ibland den nämnda grusvägen tror jag, men annars jobbade fyrhjulingen även då det var ordentligt med snö. Däremot vet jag inte vad det är/var för modell eller vad den kostar att köpa - tror inte att det var nån liten "fjutt" utan troligen nåt lite rejälare (inte minst motorn).
 
(Försökte lägga till i mitt inlägg men mobilen vill inte :cautious:.)

Lera vågar jag inte uttala mig om, det vet jag ingen som skrapar ur hagarna öht. Men snö kan ju bli duktigt tungt det med, om den inte är helt torr (vilket ju märks på en del ridhustak emellanåt...).
 
Vi har en sexhjuling, dvs lite längre än fyra hjul och flak inbyggt.

Lätt det bästa redskap vi haft! Vi har en traktor också med sexhjulingen är så mycket smidigare. Jag kör dagligen ut hö till lösdriften och vattendunkar. Flaket är rätt högt så har man känslig rygg får man lyfta många gånger i små portioner. Det gör också att det inte funkar så bra till gödsel, eller jo när vi får låna grannens grävare är det supersmidigt, men manuellt blir det för högt.

Sen plogar vi snö, kör grus, hämtar pinnar och ris, staketstolp ut i hagarna. Har tom en grej så jag kan fästa en vinda på släpet och rulla ut, och in, tråden med den.

Sen är den väldigt populär på barnkalas också, får plats rätt många ungar på flaket :)
 
Liten traktor med bakskopa i hydralarmarna är en beprövad variant som stått sig under lång tid som ett kombiredskap som är gjort för att jobba.
 
Nej, du hittar inte en ny fyrhjuling för under 20 tkr som klarar det. Den måste ha fyrhjulsdrift, lågväxel mm. De billigaste vi tittade på låg strax under 50, men vi landade på en för ca 70. Vår gård är ung lika stor som din och vi använder den för ungefär samma saker. Det är 6 år sedan vi köpte vår.
 
Nej, du hittar inte en ny fyrhjuling för under 20 tkr som klarar det. Den måste ha fyrhjulsdrift, lågväxel mm. De billigaste vi tittade på låg strax under 50, men vi landade på en för ca 70. Vår gård är ung lika stor som din och vi använder den för ungefär samma saker. Det är 6 år sedan vi köpte vår.
Nej en ny blir nog hopplöst, den vi tittat på är begagnad (och fyrhjulsdriven såklart). Lågväxel har jag däremot dålig koll på, hur vet man sådant?
 
Vi köpte en kinesisk 4-hjuling den kostade 25' helt ny, den har fungerat bra och gjort sitt jobb. Jag släpar bana, sandhage och kör hö, spån o annat med en vagn bakom
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 167
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 564
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 546
Senast: Fiorano
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 808

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp