Fyrkantig eller rund

Spelar eg. ingen roll för mig.
Det är väl iofs bättre med en rund, eftersom det inte finns några hörn att "gömma" sig i.
 
Rund,för då slipper hästen att distraheras av att det dyker upp ett"hinder"framför i varje hörne.
 
Jag bläddrade i Hempflings "Dansa med hästar" på biblioteket och han föredrar fyrkant. Ni som har testat, eller sett hans video, vad tycker ni?
 
Finns fördelar och nackdelar med allt. Picaderon, den fyrkantiga, ställer högre krav på mig som människa. Jag måste jobba på ett så bra och roligt sätt att hästen inte vill ställa sig i hörnen och tjura. Men har man nåt den punkten är picaderon bra, då den ger lite mer valmöjligheter än rundcorallen - man kan jobba både på rakt och böjt spår.

Rundcorallen har då det motsatta, hästen kan inte ställa sig och tjura i hörnen, men å andra sidan ska man inte jobba på ett sånt sätt att hästen vill det. Men som Pelle_P (?) sa så kan rundcorallen vara enklare i början för då blir det lit emindre saker att tänka på. Fast man måste då vara mer uppmärksam på när hästen "mentalt" ställer sig i hörnen, och då lägga om strategin.
 
För att göra alla glada - en fyrkant med kapade hörn.

Lättare för hästen att gå på, men samtidigt ingen risk att den ställer sig i hörnen.
 
Jag har tillbringat lösarbetet i paddock de senaste åren,vilket funkat hyfsat då jag har en mkt trevlig häst att jobba med. Men nu i sommras byggde vi rundpaddock. Och OJ vad glad jag är över den!! :) Han har blivit känsligare för min position, nu när området att träna på blivit mindre. Och jag är ganska tacksam- för jag behöver inte springa så mkt :rofl:
 
Rund av samma skäl som andra, det är svårare att "gömma" sig i den, hörnen är annars lätta att typ tja smita undan till.
 
Bygg en fyrkantig redan från början o sätt en planka i hörnen så du skär av hörnen så fyrkanten blir åttakantig = nästan hyffsat rund. Sen när ni är mogna, ta bort plankorna så får du en fyrkantig.
 
Tycker att i hans video så får man se en gubbe jobba med en massa snygga hästar,, men han berättar inte hur han gör,, så jag är inte så imponerad av videon (men väldigt iponerad av arbetet med hästen) Videon känns mer som han vill vissa upp sig.. utan att dela med sig så mycket av sin kunskap
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den klassiska fyrkanten är en nyttig övning och inslag av den kan användas dagligen, menar C-tränaren och ridläraren Emma Byström. Här...
Svar
0
· Visningar
246
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det var de 9-åringarna som var snabbast i söndagens tidshoppning på Gothenburg Horse Show, men en rutinerad 15-åring var snabbare än...
Svar
0
· Visningar
133
Senast: Gunnar
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
371
Senast: Cs218
·
Utrustning Jag behöver fylla på mitt lager med vinterridbyxor och vill ha era tips! :D Önskvärt är högre midja och gärna softshell/annat lätt...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
10 671
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp