Fyrverkerier

MJLee

Trådstartare
Så var det dags för den årliga plågan och ångesten hos våra fyrfota vänner över det helvete som fyrverkerier innebär. Hur förbereder ni er? Något särskilt tips att dela om hur man bäst skyddar sina djur?

Tack och lov är Megara relativt oberörd och konstigt nog (ta i trä!) så är det inte särskilt mycket fyrverkerier trots att jag bor i Stockholm. Det har redan smällts lite men hon viftar inte med en öronspets. Iofs sover hon just bredvid datorn där jag kollar på film och serier. Så jag kommer göra som jag brukar och sätta på någon lite mer högljudd film eller serie i morgon kväll.
 
Vi ska vara hemma i år och hoppas att det är hyfsat lugnt här i byn. Förra året var vi i ett sommarstugeområde någon mil härifrån och där kom det ett par smällar runt 21.30-tiden och sen var det enbart under ca 15 min vid tolvslaget.
Det brukar inte vara alltför galet här och hunden är inte skotträdd.
Vi kör nog en favorit i repris från förra året och fryser in en Kong med räkost. Hunden var bara fokuserad på sin "glass" och hade inte tid att bry sig om några smällar.
 
Det allra bästa tipset är att träna, träna och åter träna redan från de är små.
Har tack och lov bara oberörda djur nu (katten brukar få rätt stora ögon men det brukar gå att dämpa med lite god mat vid midnatt).
Annars det vanliga - dra för, ha på annat ljud, ge tex tuggben innan det drar igång.
Hästarna brukar få mat en liten stund innan, imorgon kväll jobbar jag dock så då får de stå inne från typ 22 så de borde vara mätta och belåtna när det drar igång.

Bor i liten by så brukar vara lugnt utom precis vid tolvslaget, som tur är.
 
Här är det vanligtvis lugnt. Cirka 10 min vid tolvslaget brukar det smälla en del, men inte supernära. Jag brukar vara med hästar och katt i stallet, maken med hunden. Men i år är jag själv så jag får väl klona mig... Hunden brukar inte vara rädd, utan skälla argt. Förhoppningsvis är han likadan i år!
 
Lyckligtvis är katterna obrydda. De kommer vara ensamma hemma men vet av erfarenhet att de kommer sova sig igenom spektaklet.
Upplever inte att det är samma grej alls med raketer numera, men bor precis invid en bro över vatten så det är ett typiskt ställe där folk samlas vid tolvslaget
 
Det brukar vara helt lugnt i vår by, men enstaka år är grannens (vuxna) barn och firar i pappas fritidshus och skjuter då raketer knappt 200m från vår gård. Vi ska, för säkerhets skull, hänga en lapp på deras dörr där vi ber dem meddela oss vilka tider de ska skjuta raketer - OM de ens kommer dit - så vi kan hålla extra koll på våra djur vid den tiden. Jag tror att det är en bättre väg att gå än att skrika och skälla på dem, även om vi helst skulle se att de lät bli.
Mina hästar brukar inte bry sig nämnvärt och fåren tog det i alla fall lugnt förra året. Men dottern har stannat hemma här med sin känsliga hund (det är en omplaceringshund med trauman i bagaget, så det har inte direkt gått att vänja den, tyvärr) istället för att fira nyår i Uppsala där de normalt bor.
 
Brukar vara rätt lugnt här.
Hästarna kommer in lite tidigare och får mera mat. Har gått bra tidigare. Har dock en ny häst iår men han bodde tidigare närmare samhället så borde gå bra.
Katterna bryr sig inte mera än att Agda springer till alla fönster för att se fyrverkerierna
 
Hunden gillar inte raketer när hon är ute. Får inte panik men vill gå hem snabbt och kan inte tänka sig kissa om det smäller. Inne har det gått bra hittills, även på tolvslaget, men då har vi alltid varit hos mina föräldrar som bor i ett mindre samhälle där det inte skjuts precis vid deras hus. I år ska vi vara hemma där det smäller mer.

Kommer vara med ett gäng i en hundhall fram till 22 och träna hunden trött och planerar sedan stänga in oss i sovrummet med musik och tuggben.
 
Det allra bästa tipset är att träna, träna och åter träna redan från de är små.
Har tack och lov bara oberörda djur nu (katten brukar få rätt stora ögon men det brukar gå att dämpa med lite god mat vid midnatt).
Annars det vanliga - dra för, ha på annat ljud, ge tex tuggben innan det drar igång.
Hästarna brukar få mat en liten stund innan, imorgon kväll jobbar jag dock så då får de stå inne från typ 22 så de borde vara mätta och belåtna när det drar igång.

Bor i liten by så brukar vara lugnt utom precis vid tolvslaget, som tur är.
Svägerskan förra hund reagerade på tjutet. Hon blev skrämd av en raket vid tomtgränsen det satt i från 1 1/2 år till 13 år sista nyåret reagerade hon inte om det var dövhet eller demens är oklart. En gång mitt i sommaren var det nått firande med smällare hon kröp upp vid kudden på natten.
 
Ena hunden är bombsäker. Andra har varit obrydd men blivit mer berörd på senare år, om än hanterbart. Igår drog någon iväg tre raketer på 50 meters håll och han försökte fly av rädsla. Sen ville han bara hem, darrade med bakåtstrukna öron. Så nu är det nog kört.
 
Jag har turen att bo tvärs över från ett militärt övningsområde där det skjuts och så året runt. Alla mina djur är helt obrydda. Dessutom firar jag nyår med grannarna och ingen ägnar sig åt fyrverkerier numera. Skönt för alla inklusive de vilda djuren
Ja Kyra satt i fönstret och kollade på spektaklet förra nyår:)
 
Här är det ganska lugnt. Smäller en del vid tolvslaget och enstaka smällar annars. Enstaka smällar klarar hundarna bra efter mycket träning. Vid nyår är det gott tugg och hög musik som gäller.
 
Firar i vanlig ordning hemma hos mina föräldrar. Här skjuts det någon enstaka raket under kvällen. Vid 23 firar Finland nyår så då smäller det en del därifrån och vid 00 är det någon enstaka här i byn som skjuter några raketer. Men då ofta på sådant avstånd att det inte hörs hit.

Hunden i sig är helt trygg, förra året sköts det raketer på ca 100 meters avstånd (helt öppet då de var nere vid älven). Han ville helst springa dit, för i hans värld hade han hittat busar, som den patrullhund han är..
 
Vi gör inget speciellt. jag tittar väl på en serie som vanligt och han ligger och vilar kanske. vid 12 går vi ut på balkongen och tittar på fyrverkerierna och sedan går vi och lägger oss. Han brukar tycka det är intressant snarare än hemskt. Första året jag hade honom, när han var 1 år så var han lite rädd men han har insett att det är bara människor som beter sig skumt som vanligt. Han är så pass bra och stabil att om jag inte bryr mig brukar inte han bry sig. Reagerar jag, tex om jag blir rädd om någon kommer nära (cyklist som kommer intill, jobbar osv), så reagerar han på det. Annars tittar han på nya saker och sedan är det inte mer med det (han gav skall på personen med rullskidor men det var mer för att förklara att han såg konstig ut, inte av rädsla, och bara typ två så det är aldrig några hysteriska reaktioner).
 
Jag kommer vara i stallet, då jag inte vet hur mycket det skjuts i just det här området. Tar in hästarna och tar på reflexer, men sen får de gå ut igen.

Två av mina är helt obrydda, men min äldsta har varit livrädd sen sin andra nyårsafton då det smällde massor precis vid hagen och hela flocken var hysterisk. Sen dess har jag provat många olika varianter. Det som fungerar bäst för henne är att vara ute med flocken och få havre precis vid tolvslaget. Då glömmer hon att springa eller tar bara nån repa och återvänder sen till havren.

Jag hoppas att det blir en lugn nyår på nya stället och att jag kanske kan få fira nyårsafton hemma 2024…
 
Så var det dags för den årliga plågan och ångesten hos våra fyrfota vänner över det helvete som fyrverkerier innebär. Hur förbereder ni er? Något särskilt tips att dela om hur man bäst skyddar sina djur?

Tack och lov är Megara relativt oberörd och konstigt nog (ta i trä!) så är det inte särskilt mycket fyrverkerier trots att jag bor i Stockholm. Det har redan smällts lite men hon viftar inte med en öronspets. Iofs sover hon just bredvid datorn där jag kollar på film och serier. Så jag kommer göra som jag brukar och sätta på någon lite mer högljudd film eller serie i morgon kväll.
Vansinne, vansinne , vansinne.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp