Fysik 1 - jättesvårt!!

Otherside

Trådstartare
Dottern ska läsa in Fysik 1 för att få behörighet till en specifik utbildning (hon läste samhälle på gymnasiet och där ingick tyvärr inte fysik) och har gått med i ett Komvux-program (NTI) på distans. Men redan en bit in i kapitel 2 känns det övermäktigt. Formlerna finns inte i boken och uppgifterna är nästan obegripliga. Den positiva känslan har rasat i botten och till att börja med har hon dragit ner lästakten till 25% för att få mer tid. Hon är en smart tjej med höga betyg från gymnasiet, men detta känns som nobelprisnivå. Handledaren hänvisar till reultat och resonemang, men det känns ändå astronomiskt svårt.

Nån här som känt likadant men ändå klarat kursen? Några tips??
 
Jag läste fysik på gymnasiet (för en halv evighet sen :o ) och kan säga att läraren är A och O.
Hade värdens bästa de två första åren och låg näst högst i betyg, byte tredje året och sjönk till näst lägsta betyg på en termin :cry: . Fattade inte ett jävla dugg av det nya läraren pratade om, helt plötsligt var det rena grekiskan 🤷‍♀️
 
På min skola har vi en fysik-bok och en formel-bok. Kan det vara något liknande i boken din dotter har, att det finns en separat bok med formlerna?

Nu läser jag inte fysik och har inte läst fysik 1. Men fysik 1 är en ganska stor kurs då den är 150p jämfört med de flesta andra gymnasie-kurserna som är 100p.

Jag vet inte hur det ser ut nu med tanke på corona, men tidigare har det funnits räknestugor som även erbjudit hjälp i fysik och kemi. Det kanske finns något liknande där ni bor? Annars håller jag med om att ta hjälp av FB grupper. En del räknestugor har flyttat in i FB eller andra digitala kanaler.

Vet inte om detta var till någon hjälp direkt, men önskar din dotter lycka till i alla fall! :)
 
Dottern ska läsa in Fysik 1 för att få behörighet till en specifik utbildning (hon läste samhälle på gymnasiet och där ingick tyvärr inte fysik) och har gått med i ett Komvux-program (NTI) på distans. Men redan en bit in i kapitel 2 känns det övermäktigt. Formlerna finns inte i boken och uppgifterna är nästan obegripliga. Den positiva känslan har rasat i botten och till att börja med har hon dragit ner lästakten till 25% för att få mer tid. Hon är en smart tjej med höga betyg från gymnasiet, men detta känns som nobelprisnivå. Handledaren hänvisar till reultat och resonemang, men det känns ändå astronomiskt svårt.

Nån här som känt likadant men ändå klarat kursen? Några tips??
Min fråga är om dotterna har läst den matematik som behövs för att förstå fysikkursen? Och då tänker jag på trigonometri, derivator och integraler, som gör att formlerna blir förståeliga och logiska.
 
Jag läste fysik på gymnasiet (för en halv evighet sen :o ) och kan säga att läraren är A och O.
Hade värdens bästa de två första åren och låg näst högst i betyg, byte tredje året och sjönk till näst lägsta betyg på en termin :cry: . Fattade inte ett jävla dugg av det nya läraren pratade om, helt plötsligt var det rena grekiskan 🤷‍♀️
Här är ju kruxet att det inte finns en lärare att liksom samtala med, utan en handledare som finns tillgänglig via email. Men det blir ju både långsamt och segt och man kan inte bolla frågorna fram och tillbaka direkt.
 
På min skola har vi en fysik-bok och en formel-bok. Kan det vara något liknande i boken din dotter har, att det finns en separat bok med formlerna?

Nu läser jag inte fysik och har inte läst fysik 1. Men fysik 1 är en ganska stor kurs då den är 150p jämfört med de flesta andra gymnasie-kurserna som är 100p.

Jag vet inte hur det ser ut nu med tanke på corona, men tidigare har det funnits räknestugor som även erbjudit hjälp i fysik och kemi. Det kanske finns något liknande där ni bor? Annars håller jag med om att ta hjälp av FB grupper. En del räknestugor har flyttat in i FB eller andra digitala kanaler.

Vet inte om detta var till någon hjälp direkt, men önskar din dotter lycka till i alla fall! :)
Hon har ingen formelbok men ett häfte som heter Ledtrådar och lösningar (Heureka). Men den visar inga formler. Hon har hittat en formelsamling på nätet nu som jag hoppas kan hjälpa lite.
 
Min fråga är om dotterna har läst den matematik som behövs för att förstå fysikkursen? Och då tänker jag på trigonometri, derivator och integraler, som gör att formlerna blir förståeliga och logiska.
Hon har läst matematik 2b på gymnasiet. Den utbildningen hon vill gå kräver bara matematik 2a så det borde ju räcka.
 
Dessutom kommer första delprovet redan på fredag, dvs efter 4 dagar, och det är helt orimligt. Detta när hon läser 50%. Nu har hon ändrat till 25% för att få mera tid, så jag hoppas det går bättre. Mer tid att fråga handledaren.....
 
Hon har ingen formelbok men ett häfte som heter Ledtrådar och lösningar (Heureka). Men den visar inga formler. Hon har hittat en formelsamling på nätet nu som jag hoppas kan hjälpa lite.
Jag blev nyfiken på läroboken, Heureka, och sökte upp den på nätet och vilket pris, 631kr för en så simpel bok. Håller med om att den inte verkar så bra, något den tyvärr delar med många andra läroböcker på lägre nivåer. I kapitel två, som hon körde fast på, som handlar om krafter är det egentligen bara några få enkla regler man man behöver kunna för att det hela skall ge sig av sig självt men de lärs inte ut ordentligt i boken.
 
Dessutom kommer första delprovet redan på fredag, dvs efter 4 dagar, och det är helt orimligt. Detta när hon läser 50%. Nu har hon ändrat till 25% för att få mera tid, så jag hoppas det går bättre. Mer tid att fråga handledaren.....
Vad är det som hon fastnat på? Jag har inte orkat kolla alla klippen på YT men det är enklare att förklara något om man vet vad som är problemet.
 
Hon har läst matematik 2b på gymnasiet. Den utbildningen hon vill gå kräver bara matematik 2a så det borde ju räcka.
Derivatorna kommer först i 3b, och för trigonometrin behövs c-kurserna. Fysik1-kursen hade blivit mycket enklare med rätt matematisk bakgrund, men den går säkert att klara utan. Som andra tipsat finns det mycket hjälp att få på nätet.

Mitt tips är att inte tro att det går att förstå allt direkt, utan att börja med att härma typexempel och låta förståelsen komma gradvis. Att tänka fysik är något man lär sig med övning, och det kan ta lite tid.
 
Vad är det som hon fastnat på? Jag har inte orkat kolla alla klippen på YT men det är enklare att förklara något om man vet vad som är problemet.
Jag ska höra med henne imorgon och återkommer. Det vore guld värt med lite hjälp.... Hela hennes framtidsdröm (yrkesmässigt) faller om hon inte fixar fysiken.....
 
Jag ska höra med henne imorgon och återkommer. Det vore guld värt med lite hjälp.... Hela hennes framtidsdröm (yrkesmässigt) faller om hon inte fixar fysiken.....


Kom på en sak till😊

Förutom YT så lyckades jag efter lite trixande komma i kontakt med en penisonerad lärare som hade privatlektion med mig när det blev riktigt svårt. Det var guld värt.
Möjligheterna är såklart lite mer begränsade nu i Covid-tider men mycket kan man lösa digitalt.
Jag fick hjälp av Komvux på min hemort att få info om vilka som arbetade där som lärarvikarier då och då och hade tur att en av dem mer än gärna ville hjälpa mig (mot en mindre betalning)
Finns inte möjligheten att läsa med närstudier? Det krävs ganska mycket mer av en elev att läsa på distans är min upplevelse.
 
Så brukar det väl vara - separat formelsamling, antingen en bok eller ett lösblad, som man får ha tillgång till även vid prov.
Ok. Jag vet inte hur det är i andra läroböcker utan talade bara för hur det är på min skola. De som läser fysik får nya lösblad med formlerna på prov, för att man inte ska kunna ha något skrivet i formelboken. Så jag tänkte att det kanske finns böcker med formlerna samlade i samma bok.

Hon har läst matematik 2b på gymnasiet. Den utbildningen hon vill gå kräver bara matematik 2a så det borde ju räcka.
Vi läser matte 1c, sen påbörjar vi fysiken medan vi läser matte 2c. Jag vet inte hur stor skillnaden i b-spåret och c-spåret är, men gissar att c-spåret är mer inriktat på det naturvetenskapliga medan b-spåret är lite mer företagsekonomi och samhällsekonomi.

Vissa av fysik-formlerna kanske är samma som i matten? I så fall har bland annat skolverket formelblad man kan ladda ner gratis.

Hoppas att det löser sig med formlerna. Ibland finns läroböcker att låna på biblioteket. Har ni/hon kollat om formel-boken finns på något bibliotek i närheten? :)

(Tillägger att jag alltså går natur, därav mitt "vi läser").
 
Dottern ska läsa in Fysik 1 för att få behörighet till en specifik utbildning (hon läste samhälle på gymnasiet och där ingick tyvärr inte fysik) och har gått med i ett Komvux-program (NTI) på distans. Men redan en bit in i kapitel 2 känns det övermäktigt. Formlerna finns inte i boken och uppgifterna är nästan obegripliga. Den positiva känslan har rasat i botten och till att börja med har hon dragit ner lästakten till 25% för att få mer tid. Hon är en smart tjej med höga betyg från gymnasiet, men detta känns som nobelprisnivå. Handledaren hänvisar till reultat och resonemang, men det känns ändå astronomiskt svårt.

Nån här som känt likadant men ändå klarat kursen? Några tips??
Här har vi väl nackdelen med vissa typer av distansstudier.
Vete sjutton om jag hade klarat fysiken (för många år sen) om jag inte haft laborationer och framförallt lärare och kamrater att bolla med och få förklaringar av..

Konstigt också om de inte ens informerat i kursmaterial eller på annat vis att en formelsamling behövs utöver lärobok också. De borde nämligen rekommendera lämplig variant av formelsamling.

Låter som hon skulle behöva en person att diskutera med? Videosamtal fungerar också.
Är läraren verkligen bara nåbar på mail?
Hon behöver nog någon som kan mer fysik än hon att bolla med. Hur man hittar det har du redan fått tips på här i tråden.
 
Hon har läst matematik 2b på gymnasiet. Den utbildningen hon vill gå kräver bara matematik 2a så det borde ju räcka.
Min erfarenhet (från mycket länge sedan) är att man kan behöva ha mer mattekunskaper än vad som krävs för att komma in. Speciellt om man har gått en inriktning som inte är så matteinriktad. Även om den kursen man läst kanske innehåller det man behöver så behöver man mer träning och helst ha nått en nivå högre för att ha tillgodogjort sig tillräckliga färdigheter för att kunna tillämpa dem i andra ämnen.

Har man valt att gå ett program som inte är så matteinriktat och det beror på att man inte har så lätt för matte så kan det vara ännu viktigare att få extra tid för att befästa kunskaperna, lite moment 22 alltså.

Själv läste jag ekonomi på universitetet under en period när kraven på mattekurser för att komma in inte var så högt ställda. Det innebar tyvärr att många försvann ganska fort när även "enkla" ekvationer blev för svårt. De hade helt enkelt inte tillräckligt med träning för att kunna "bolla" med variablerna eller vända och vrida på axlarna i ett diagram.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hallå hej. Varning för långt inlägg... :o Men jag har en del funderingar jag gärna skulle bolla med någon. Jag saknar slutbetyg...
Svar
13
· Visningar
2 107
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp