Fysik 1 - jättesvårt!!

Det handlar om energiprincipen. Att energi inte kan skapas eller förstöras, utan bara omvandlas från en form till en annan.

I det här fallet så handlar det om rörelseenergi (m*v^2/2) och lägesenergi (m*g*h).

När bollen är högst upp har den bara lägesenergi och ingen rörelseenergi. Precis innan den träffar ytan så har all lägesenergi den hade högst upp omvandlats till rörelseenergi.

Sen studsar den. Precis efter studenten har den bara rörelseenergi igen. Den rörelseenergin omvandlas till lägesenergi på väg upp, och när den är som högst har den bara lägesenergi och ingen rörelseenergi.

All text ovan för att man ska förstå vad man räknar.

Om vi sen tittar på själva formeln m*v^2/2 = m*g*h så kan den först förenklas genom att man förkortar bort m på båda sidor. Då fås v^2/2 = g*h. Sedan multiplicerar man med 2 på båda sidor och får v^2 = 2*g*h, och slutligen drar man roten ur på båda sidorna och får v=sqrt(2*g*h)
 
Det handlar om energiprincipen. Att energi inte kan skapas eller förstöras, utan bara omvandlas från en form till en annan.

I det här fallet så handlar det om rörelseenergi (m*v^2/2) och lägesenergi (m*g*h).

När bollen är högst upp har den bara lägesenergi och ingen rörelseenergi. Precis innan den träffar ytan så har all lägesenergi den hade högst upp omvandlats till rörelseenergi.

Sen studsar den. Precis efter studenten har den bara rörelseenergi igen. Den rörelseenergin omvandlas till lägesenergi på väg upp, och när den är som högst har den bara lägesenergi och ingen rörelseenergi.

All text ovan för att man ska förstå vad man räknar.

Om vi sen tittar på själva formeln m*v^2/2 = m*g*h så kan den först förenklas genom att man förkortar bort m på båda sidor. Då fås v^2/2 = g*h. Sedan multiplicerar man med 2 på båda sidor och får v^2 = 2*g*h, och slutligen drar man roten ur på båda sidorna och får v=sqrt(2*g*h)
Tack!!! Jag vidarebefordrar! :heart
 
Det handlar om energiprincipen. Att energi inte kan skapas eller förstöras, utan bara omvandlas från en form till en annan.

I det här fallet så handlar det om rörelseenergi (m*v^2/2) och lägesenergi (m*g*h).

När bollen är högst upp har den bara lägesenergi och ingen rörelseenergi. Precis innan den träffar ytan så har all lägesenergi den hade högst upp omvandlats till rörelseenergi.

Sen studsar den. Precis efter studenten har den bara rörelseenergi igen. Den rörelseenergin omvandlas till lägesenergi på väg upp, och när den är som högst har den bara lägesenergi och ingen rörelseenergi.

All text ovan för att man ska förstå vad man räknar.

Om vi sen tittar på själva formeln m*v^2/2 = m*g*h så kan den först förenklas genom att man förkortar bort m på båda sidor. Då fås v^2/2 = g*h. Sedan multiplicerar man med 2 på båda sidor och får v^2 = 2*g*h, och slutligen drar man roten ur på båda sidorna och får v=sqrt(2*g*h)
Fråga:
Blir Vi, dvs hastigheten innan, 3,10 m/s?

@doppler
 
@doppler och ni andra kloka. Stämmer värdena (på bilden) i Ei, Ee och Ef?

För Ei och Ee gäller ekvationen: Ek=mv^2/2

Och för Ef gäller ekvationen: Ef/Ei= (Ei-Ee)/Ei.

Studsbollens massa är 0,058 kg.

//Tack på förhand! /Hannah
exempel 2.jpg
 
@doppler och ni andra kloka. Stämmer värdena (på bilden) i Ei, Ee och Ef?

För Ei och Ee gäller ekvationen: Ek=mv^2/2

Och för Ef gäller ekvationen: Ef/Ei= (Ei-Ee)/Ei.

Studsbollens massa är 0,058 kg.

//Tack på förhand! /Hannah Visa bifogad fil 59633
Jag blir inte kompis med siffrorna i tabellen, och tycker inte att de stämmer.

Ei på första raden borde bli 0,058*3,10^2/2 = 0,28 avrundat till två decimaler.

Ska man sen vara petig, och det ska man när man håller på med fysik, så ska man inte använda det avrundade värdet 3,10 för hastigheten utan det icke-avrundade man fick fram när man räknade ut hastigheten, med alla sina decimaler.
 
Jag blir inte kompis med siffrorna i tabellen, och tycker inte att de stämmer.

Ei på första raden borde bli 0,058*3,10^2/2 = 0,28 avrundat till två decimaler.

Ska man sen vara petig, och det ska man när man håller på med fysik, så ska man inte använda det avrundade värdet 3,10 för hastigheten utan det icke-avrundade man fick fram när man räknade ut hastigheten, med alla sina decimaler.
Tack snälla!! Jag vidarebefordrar.....
 
@doppler Ser det bättre ut nu? Om man tills vidare bvortser från att värdena för hastigheten fortfarande är avrundade. Visa bifogad fil 59635
Ja, det ser klart bättre ut. Jag kontrollräknade första raden och ser inget fel på Ei och Ee. För Ef så funderar jag på enheten som står i tabellhuvudet. Värdet som räknas ut blir ju mycket riktigt 0,5 men ska man ange det i % så blir det ju 50%.

En kommentar dock. Man brukar vilja ha samma antal värdesiffror på alla talen i en tabell, eller åtminstone för alla talen i samma kolumn. I den här finns tal med tre värdesiffror (exempelvis 3,10 och 0,115), tal med två värdesiffror (exempelvis 0,49) och tal med bara en värdesiffra (exempelvis 0,02).
 
Ja, det ser klart bättre ut. Jag kontrollräknade första raden och ser inget fel på Ei och Ee. För Ef så funderar jag på enheten som står i tabellhuvudet. Värdet som räknas ut blir ju mycket riktigt 0,5 men ska man ange det i % så blir det ju 50%.

En kommentar dock. Man brukar vilja ha samma antal värdesiffror på alla talen i en tabell, eller åtminstone för alla talen i samma kolumn. I den här finns tal med tre värdesiffror (exempelvis 3,10 och 0,115), tal med två värdesiffror (exempelvis 0,49) och tal med bara en värdesiffra (exempelvis 0,02).
Tusen tusen tack - du räddade dagen! Laborationen är nu inskickad :bow:
 
Nytt problem (fast det gått riktigt bra ett tag nu :-) ) :

Du använder en spisplatta med effekten 2,2 kW för att koka upp 1 liter vatten. Besvara följande frågor:
a) Hur mycket energi krävs det teoretiskt att värma 1 l vatten med temperaturen 18C till kokning.
b) Hur lång tid tar uppkokningen om verkningsgraden är 65%.
c) Anta att du därefter ska värma upp mjölk i samma kastrull - bör det ta längre eller kortare tid? Vilka faktorer kan påverka tiden?

Nästa fråga:

Någon har glömt en kastrull med vatten på spisen. Efter några minuter har 33 g av vattnet kokat bort. Hur mycket energi har krävts för detta? (Där har hon en lösning men är osäker på om den är rätt:

Vattens ångbildningsentalpi = 2260 kJ/kg eller 2,26 MJ
m=33 g = 0,33 kg
E=ck*m
E= 745 800 J = 0,75 MJ )

Nästa fråga:

Vid en laboration i elektriska kretsar utmanar din laborationskollega dig genom att be dig koppla upp en krets som har den totala resistansen (ersättningsresistansen) 1 000 ohm. Ett krav är att du använder minst 3 motstånd som alla har olika storlek och att både seriekoppling och parallellkoppling måste förekomma. Beskriv vilka motstånd du använt samt klart och tydligt hur du kopplat dessa.

Svara gärna på alla men vilken som helst är bättre än inget...!

TACK på förhand!!
 
Nytt problem (fast det gått riktigt bra ett tag nu :-) ) :

Du använder en spisplatta med effekten 2,2 kW för att koka upp 1 liter vatten. Besvara följande frågor:
a) Hur mycket energi krävs det teoretiskt att värma 1 l vatten med temperaturen 18C till kokning.
b) Hur lång tid tar uppkokningen om verkningsgraden är 65%.
c) Anta att du därefter ska värma upp mjölk i samma kastrull - bör det ta längre eller kortare tid? Vilka faktorer kan påverka tiden?

Nästa fråga:

Någon har glömt en kastrull med vatten på spisen. Efter några minuter har 33 g av vattnet kokat bort. Hur mycket energi har krävts för detta? (Där har hon en lösning men är osäker på om den är rätt:

Vattens ångbildningsentalpi = 2260 kJ/kg eller 2,26 MJ
m=33 g = 0,33 kg
E=ck*m
E= 745 800 J = 0,75 MJ )

Nästa fråga:

Vid en laboration i elektriska kretsar utmanar din laborationskollega dig genom att be dig koppla upp en krets som har den totala resistansen (ersättningsresistansen) 1 000 ohm. Ett krav är att du använder minst 3 motstånd som alla har olika storlek och att både seriekoppling och parallellkoppling måste förekomma. Beskriv vilka motstånd du använt samt klart och tydligt hur du kopplat dessa.

Svara gärna på alla men vilken som helst är bättre än inget...!

TACK på förhand!!
Har hon testat att googla lite?

Första problemet handlar om termodynamik, och där har fysikstugan en hel del bra information.

https://fysikstugan.se/termodynamik-fysik1-sammanfattning/instuderingsfragor-termodynamik/

Sista problemet handlar om ellära. Fina bilder och förklaring finns exempelvis hos kursnavet.

http://www.kursnavet.se/kurser/fy1201/fy1201w/El_10_0_050_ersattning.htm
 
Har hon testat att googla lite?

Första problemet handlar om termodynamik, och där har fysikstugan en hel del bra information.

https://fysikstugan.se/termodynamik-fysik1-sammanfattning/instuderingsfragor-termodynamik/

Sista problemet handlar om ellära. Fina bilder och förklaring finns exempelvis hos kursnavet.

http://www.kursnavet.se/kurser/fy1201/fy1201w/El_10_0_050_ersattning.htm
Tack! Ja, hon har googlat och letat men jag ska vidarebefordra de länkarna du nämnt!

(Hon är i sluttampen av kursen nu och det har gått jättebra en lång tid nu, men här blev det tvärstopp. ..)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hallå hej. Varning för långt inlägg... :o Men jag har en del funderingar jag gärna skulle bolla med någon. Jag saknar slutbetyg...
Svar
13
· Visningar
2 107
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp