Fysiologisk skoning med E.L.

coari

Trådstartare
Som jag nämde i en annan tråd så lovade jag att återkomma i en ny tråd om fysiologisk skoning med E.L.

Bakgrunden är en en (har jag rätt nu) en Tinker korsning, uppfödd på Irland som jag sedan minst 8 år haft nöjet och förtroendet att först verka, sedan sko.

Den har sedan den börjades sko alltid skotts "bacis fysiologiskt" och skos regelbundet var 8:e vecka (beroende på hovens tillväxt)

Den fick förra året ett fånganfall (beroende på för kort intervall mellan avmaskning och nytt bete) vilket ledde till "rubbad" tarmflora. Skoddes då med öppen tå och stabeliserande sulplast i hovens bakre del.

Frid och fröjd och fungerat u.a. hela vintern och våren. I sommar märkte ägaren plötsligt av en ny "indikation" på fång (trots enorma kunskaper om just sjukdomen fång) under drygt en tidsrymd på max tre timmar. Veterinär tillkallades omgående och medicinering startades omgående samt alla övriga åtgärder sattes in. Förutom ingrepp i själva hovvården eftersom jag ansåg att det skulle vara "överkurs" med tanke på trauma och fallbeskrivning.

Nåväl,, denna typ av hästar har som alla vet (som känner till rasen) en viss benägenhet att ha stora hovar med mkt välformad stråle, gärna med låga trakter och en tendens till att uppvisa en bakåt bruten benaxel( sett från sidan) Tillväxten brukar även vara "sparsam".

Denna häst skoddes om i fredags och jag va mer än missnöjd med hur den såg ut i hovarna och belastningen före skoningen så jag tänkte att kanske skulle vi prova ett helt nytt beslag som jag tror skulle passa denna individ.

Nu ska jag försöka lägga in en bild när v.f. är färdigskodd med det nya beslaget och h.f. är "gammelskodd"

Håll tummarna.
P9040002_redigerad.jpg
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Jabba!!!

Nu går vi vidare till h.f. som vi tar från början.

Observera gärna avståndet mellan strålspetsen och ytterkant på skon i tådelen. (lång??)

P9040010_redigerad.jpg


Nu tar vi av skon och då ser det ut så här.

P9040011_redigerad.jpg


På nedsatt hov utan sko ser det ut så här.

P9040016_redigerad.jpg
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Så nu är det dags att utföra en fysiologisk verkning,,

först renskär vi sula och stråle från gammalt dött sulhorn..

P9040012_redigerad.jpg


OJ!!! där hittade vi en blödning i sulan + strålens sidostrålfåra på mediala sidan efter ett den för max 3 dagar sedan trampat på en hård ojämnhet..

Efter kontroll så visar det sig att hästen inte ömmar för denna "stengalla"

Vi går vidare och verkar nu hoven efter bärrandens tillväxt så som man även så fint beskriver det i N.B.

Resultatet.

P9040014_redigerad.jpg
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Nu är det dags att placera skon i balanc med hoven, innan vi bearbetar själva vägghornet. Viktigt här är att skon placeras så att sömhålen följer vita linjen och att skon har sin bredaste del över hovens bredaste del och främst!! att skons trakter ligger i balanc med hovens trakter i förfållande till mittstrålfåran.

P9040015_redigerad.jpg


Som man kan se nu när skon ligger i balance med hästens naturliga hov så har vi ett överskot av utstickande vägghorn, (främst i hovens tådel.)

Detta överskott ta raspas bort.

P9040006_redigerad.jpg


Resultatet blir före

P9040005_redigerad.jpg


efter

P9040019_redigerad-1.jpg
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Bara lite bilder på själva skon så ni kan se hur den är utformad,,
P9040009_redigerad.jpg

P9040008_redigerad.jpg


P9040007_redigerad.jpg


Rund som en "natural" hästhov, bredare och med ett större understöd över själva tådelen så som en "natural" hästhov för att skydda hovbens spetsen.

avfasad tå/tåsidodel från andra sömhålet medialt till lateralt för att ge hästen en "natural" optimal fri över rullning samtidigt som sidodel/traktsidodel får ett optimalt understöd med plan belastning eftersom denna denna del "natural"
är hovens svagaste punkt.
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Tån är ju betydligt kortare efter än före.:laugh:
Varför är skon bredare i tån, vad är funktionen med det?
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Lite nyfiken på varför du raspar så mycket av hovvägen eller snarare så högt upp. Ser ut som om du har raspat på hela hoven och inte bara nere vid skon.
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Nu ska man inte ropa hej när man "tror sig" ha kunnat ge individen en bättre fysiologisk skoning enbart genom att ändra beslaget,, svaret ser man mkt tydligt den dagen det är dags att sko om individen och i så fall hur belastningen har ändrats.

Jag hoppas "vi" kan återkomma den dagen med nya bilder innan den skos om och jämföra dom med hur den vid denna skoning såg ut i belastningen före skoningen.

En sak är dock säkert,, den va mkt mera "gåvillig" efter denna skoning.

Hoppas ngn tyckte tråden va lite tänkvärd.

P.S.

Alla bilder är tagna av ägaren och ägaren har själv delgett mig bilderna,, jag har själv lagt ut alla dessa bilder och jag står för resultatet.
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Lite nyfiken på varför du raspar så mycket av hovvägen eller snarare så högt upp. Ser ut som om du har raspat på hela hoven och inte bara nere vid skon.


Därför att hornrören växer i den riktning dom belastas så har vi nu ändrat hornrörens belastning så måste man ocxå ändra hornrörens riktning.

Så mkt är det väl inte raspat??? Titta på en en äkta N.B skoning så ska du få se på raspning ända in till hovbenet.
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Tån är ju betydligt kortare efter än före.:laugh:
Varför är skon bredare i tån, vad är funktionen med det?

För att ge ett ökat understöd för själva så/ tåsidodelen precis som på en nanlig barfota hov.

N.B skon har precis samma utformning fast en helt annan form.
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Därför att hornrören växer i den riktning dom belastas så har vi nu ändrat hornrörens belastning så måste man ocxå ändra hornrörens riktning.

Så mkt är det väl inte raspat??? Titta på en en äkta N.B skoning så ska du få se på raspning ända in till hovbenet.

Lite fel formulerat av mig, jag undrade varför du öht raspade så långt upp på hoven. Och raspningar in till hovbenet är ju :eek::cry:
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

intressant och lärorikt och det ser ju betydligt bättre ut på efterbilden (i mina amatörögon iaf).:)

men vad är E.L.? N.B. är natural balance vet jag men det andra har jag inte hört om? är det en ny metod?
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Lite fel formulerat av mig, jag undrade varför du öht raspade så långt upp på hoven.

I min värld så startar vägghornets produktion i kronranden,, var startar den i din värld???

Jag tycker du är lite OF men jag har full förståelse om att du inte kommer vara ensam om det i denna tråd.

Kan vi komma överens om en sak för att tråden inte ska raderas,,

vi håller oss OT
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

men vad är E.L.? N.B. är natural balance vet jag men det andra har jag inte hört om? är det en ny metod?

E.L betyder "Equilibrium". Det är Mustas svar på Kerckhaerts "Classic roller" (Coari rätta mig om jag har fel:D). Jag tycker personligen E.L skon är bättre och mer genom tänkt än Classic rollern.
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

intressant och lärorikt och det ser ju betydligt bättre ut på efterbilden (i mina amatörögon iaf).:)

men vad är E.L.? N.B. är natural balance vet jag men det andra har jag inte hört om? är det en ny metod?


Nej det är inte en ny typ av metod,, bara en vanlig hederlig traditionell verkning med en ny fabriksmodell framtagen sko som heter Equi- Librium.

Märket vill jag inte nämna eftersom dom enligt mig tillverkar "skit skor" men ingen regel utan undantag.

Tydligen kan även en blind höna finna ett ägg.;)
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

E.L betyder "Equilibrium". Det är Mustas svar på Kerckhaerts "Classic roller" (Coari rätta mig om jag har fel:D).

Tyvärr måste jag rätta dig där. E.L. är deras motsvarighet till N.B. skon vilket enligt mig är mkt mer genomtänkt för att passa en hästhov.

Stålet i skon kan dock tyvärr för dagen tyvärr jämföras med stålet i N.B. skon som tillverkas i kina.

Det är dock endast en tids fråga innan den hollänska tillverkaren av kvalitets skor kommer ut med en modell som är optimal.
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Mkt intressant! Iom att jag är en insnöad antisko människa, men det här såg ju betydligt trevligare ut!
Gillar att du verkar i en fin vinkel med hovbenet!
På första bilderna tycker jag fortfarande att strålen är för lång och smal för att jag ska gilla det helt.
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

Som ägare till hästen i tråden så vill jag börja med att säga att det var väldigt intressant att i fredags få vara med och se resultatet växa fram. En riktig aha-upplevelse.

Och som Coari beskrev att han var mera "gåvillig" efteråt, så kan jag efter att nu ha ridit honom i tre dagar instämma i det fullt och fast. Jag har fått en häst som känns lösare och ledigare i sin trav och med mera spänstiga rörelser. En otroligt häftig känsla. Nu befinner vi oss bara i början av ingångsättning ännu efter fångvarningen, så det ska bli spännande att följa vartefter träningen ökas på.
 
Sv: Fysiologisk skoning med E.L.

En liten fråga från en amatör inom verkning. Det ser ut som att ena delen av strålen är högre/längre än den andra (jag ser på kortet som visar blödningen efter stengallan). Varför är det så (eller är det en synvilla?) och vad gör man åt det?
Verkningen ser för övrigt mkt bra ut för en amatör som mig men jag har tyckt att du verkar vara en duktig hovslagare även på tidigare material du lagt in.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 066
Senast: lindgreen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp