Fysioterapeut

keons

Trådstartare
Hej på er!

Ibland hör jag talas om folk vars häst blivit kollad av en fysioterapeut. Jag kan inte hitta någon utbildning till fysioterapeut men inriktning häst. Menar de typ equitarapeut eller liknande, eller är det en "vanlig" fysioterapeut?

Tack på förhand. :)
 
Det kommer upp ganska mkt om du googlar ju fysioterapeut häst. Bland annat en utbildning i Falkenberg som verkar heta
Professionell Hästfysioterapeut Equiopat®
 
Hej på er!

Ibland hör jag talas om folk vars häst blivit kollad av en fysioterapeut. Jag kan inte hitta någon utbildning till fysioterapeut men inriktning häst. Menar de typ equitarapeut eller liknande, eller är det en "vanlig" fysioterapeut?

Tack på förhand. :)
det är inga skyddade titlar, så man kan nog kalla sig för fysioterapeut oavsett om man har utbildning (t.ex equiterapeut eller nåt liknande) eller om man hittat på nåt eget.
 
Hej på er!

Ibland hör jag talas om folk vars häst blivit kollad av en fysioterapeut. Jag kan inte hitta någon utbildning till fysioterapeut men inriktning häst. Menar de typ equitarapeut eller liknande, eller är det en "vanlig" fysioterapeut?

Tack på förhand. :)
Man kan utbilda sig till fysioterapeut för djur men det finns väldigt få i Sverige som gjort det. Man måste vara utbildad på människa först och sedan gå en påbyggnad. Tror inte den finns i Sverige för häst. Det är alltså en akademisk examen. Fysioterapeut ska inte sammanblandas med t.ex. Equiterapeuter som inte har samma utbildning.
 
Hej på er!

Ibland hör jag talas om folk vars häst blivit kollad av en fysioterapeut. Jag kan inte hitta någon utbildning till fysioterapeut men inriktning häst. Menar de typ equitarapeut eller liknande, eller är det en "vanlig" fysioterapeut?

Tack på förhand. :)

Det finns några legitimerade human-fysioterapeuter som gått över till djur och därefter vidareutbildat sig inom djur. Det finns fysioterapeut-utbildning med djurinriktning i andra länder.

Jag hade en hästägare som tog ut en fysioterapeut till rehabhästen jag tränade. Den kvinnan är leg human-fysioterapeut och har läst djur-fysio i på universitet i Liverpool.
Sambon jobbar i team regelbundet en leg human-fysio som studerat vidare inom djur, bla häst-fysioterapi på universitet.
Båda dessa har alltså många års studier på universitetsnivå bakom sig.

Sen finns det ju de som gått typ Equiopat- eller Equiterapeut-utbildningar. De har inte en i närheten lika djup och kvalitativ utbildning.
 
Tack för svar! Vet att man behöver legitimeras för att kalla sig fysioterapeut för människa, så tänkte väl att det vore konstigt om det inte är liknande för djur. Tråkigt att det inte finns utbildning i Sverige.
 
Jag kollade upp det för nått år sen och backade när man va tvungen och läsa till human fysioterapeut först. Inte intresserad av att jobba med människor så varför lägga tid och pengar på att först läsa om människan och sen häst. Dessutom läste man mest om människan.
Hade hoppats på en utbildning bara djur/häst
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
754
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Min lillasyster ska rida för första gången på ett par år om några veckor. För tillfället så är detta en engångsföretelse och därför...
Svar
10
· Visningar
512
Senast: Gimlan
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp