Gå ensam eller somna in?

Gretagris

Trådstartare
Vi har en häst som inte har några tänder. Tidigare har han haft tänder bak men inga fram så han har kunnat äta utan problem. Förra vintern började han falla ur och efter tandkoll konstaterades att det inte var mycket kvar av dom andra tänderna heller :(

Han fick massor av lusern och proteinpellets så han höll sig fram till sommarbetet och har ätit upp sig. Men nu börjar vi fodra med hö och det är för sorgligt att se honom stå och peta i höet medan dom andra äter..
Han är pigg och glad och får ca 2 kg höpellets varje dag.

Efter samtal med veterinär som sa att för bäste resultat och för mage och tarmar så bör man utfodra en häst som inte kan tugga hö med ”gröt” sex gånger om dagen, vilket betyder att han skulle få gå själv i princip dygnet runt och vi skulle behöva vara hemma för att utfodra honom så ofta.

Han har också känslig mage så hösilage kan han inte äta, då får han diarré.
Det känns jättehemskt att behöva ta ett beslut när han fortfarande är pigg och glad, men vad gör man? Hur tänker man?
 
Man tar bort dom. Det kommer inte bli bättre.

Att behålla i det läget är för sin egen skull och inte hästens.

Min 25åring fick blanka tuggytor och tandläkaren skrev i journalen att 'får hästen mer besvär att tugga eller faller ur bör den tas bort'.
Han fick en sista sommar och slapp vintern med allt vad det innebär. Gräs är lättuggat, grovfoder inte lika. Dessutom är en bister vinter svår för en häst som inte kan hålla värmen genom att äta.

Hästar är överlevare, de kan må mycket dåligt/ha ont men ändå vara pigga och glada (utåt).
 
Vi tog bort vår 27åring medan han fortfarande var pigg och glad.

Han hade börjat falla ur och kraftigt ökad fodergiva tyckte vi inte gav tillräckligt resultat på hullet. Magkänslan sa att det var dags, och att ta bort honom innan livsgnistan började falna var oerhört viktigt för oss. Trots att man där och då självklart önskade sig mer tid ihop med honom...
Och kanske hade vi fått några månader till genom att ställa honom i egen hage och då kunnat utfodra ännu mer, i hopp om att det skulle hjälpa. Men för vems skull hade det varit? För våran, för att vi hade önskat ha mer tid. Det kunde vi inte rättfärdiga.

Trösten i sorgen och saknaden är att ha fått se honom lycklig och levnadsglad ända till slutet.
 
Tack för era svar :heart
Dom senaste tre åren har vi varit tvungna att ta bort tre av våra hästar och alla gånger har det varit mer eller mindre akut = hästen har inte mått bra och det är fruktansvärt att se dom lida.
Men det är ju också hemskt att behöva planera in och bestämma samtidigt som det är snällast mot hästen när man vet vad som komma skall.
 
Frågan är hur länge hästen kommer att fortsätta vara pigg och glad när den plötsligt inte längre får gå med sin flock, inte äta maten den är van vid. När en stor del av hästens allra mest naturliga beteenden tas ifrån den.
Jag skulle ta bort innan hästen börjar lida av sin situation. Det är enklare att skriva än att säga, jag vet. Men jag tror att du kommer känna att det är rätt beslut när det väl är fattat.
 
@Gretagris tyvärr är det ju så med en åldrande häst att tänderna "tillslut är slut". Det är så naturen har skapat hästarna, och i vilt tillstånd, om de är friska i övrigt så är det statusen på tänderna som gör att de ändå går under och svälter ihjäl.

Jag säger tyvärr som övriga att det är dags att tacka av din gamle trotjänare innan han börjar bli sämre och får en sämre livskvalitet.
 
Tveklöst ta bort. Nu.

Det är en enorm gåva och en extrem förmån för en tamhäst att få somna INNAN de tacklar av. Att med mat i magen och krafter kvar avlivas. Istället för att sakta svälta ihjäl eller bli rovdjursmat.

Det finns bara ett val för hästen. För människan finns två val men det ena är enbart för människans skull..
 
Vi har en häst som inte har några tänder. Tidigare har han haft tänder bak men inga fram så han har kunnat äta utan problem. Förra vintern började han falla ur och efter tandkoll konstaterades att det inte var mycket kvar av dom andra tänderna heller :(

Han fick massor av lusern och proteinpellets så han höll sig fram till sommarbetet och har ätit upp sig. Men nu börjar vi fodra med hö och det är för sorgligt att se honom stå och peta i höet medan dom andra äter..
Han är pigg och glad och får ca 2 kg höpellets varje dag.

Efter samtal med veterinär som sa att för bäste resultat och för mage och tarmar så bör man utfodra en häst som inte kan tugga hö med ”gröt” sex gånger om dagen, vilket betyder att han skulle få gå själv i princip dygnet runt och vi skulle behöva vara hemma för att utfodra honom så ofta.

Han har också känslig mage så hösilage kan han inte äta, då får han diarré.
Det känns jättehemskt att behöva ta ett beslut när han fortfarande är pigg och glad, men vad gör man? Hur tänker man?
Utan tvekan ta bort en sådan häst, man ska inte ha kvar dom för att det är jobbigt att ta bort dom.
 
Jag fick ta bort min hund när han var 15 trots han var pigg och glad. Men hans organ höll på att lägga av ett efter ett. Visst. det var jobbigt att avliva någon som var så pigg men han hade inget bra liv pga organfelen. Tycker man får se lite bakom djurets pigghet. Ibland är de det bästa beslutet ändå, även om det är svårt och sorgligt och man är van att avliva synligt sjukt djur ☹
 
Vet hur svårt det är men håller med övriga; det låter som det är dags för din vän att vandra vidare ❤. Tugga hö är ju ändå det mest naturliga för hästen...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 495
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 325
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 724
Senast: Voeux
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 306
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp