Gå förbi inhägnad tomt

Sofie.S

Trådstartare
Vad har ni för förväntningar på hundar och dess ägare som är lösa på en inhägnad tomt?
Om hunden springer längs staketet och skäller när ni går förbi, förväntar ni er att ägaren ska komma ut och säga till hunden?
Byter ni sida om det är ett staket med hundar innanför när ni ska gå i ett kvarter tex?

Har funderat lite över vett och etikett med hundar lösa på tomten. Vore intressant att höra era tankar!

Jag har en valp hemma och nu står dörren öppen mycket när det är fint väder. Går det förbi någon så skäller hon, jag brukar då kalla in henne eller säga till henne. Men häromdagen gick det förbi en kvinna med en utåtagerande hund så det blev ett jäkla liv. Min hane reagerade också så fick gå ut och ta hundarna i halsbanden. Men blev så förvånad samtidigt för innan jag hann reagera och gå ut så gick kvinnan längs med vårt staket. Hade jag varit den med en utåtagerande hund hade jag gått över på andra sidan vägen och gått på den trottoaren..
 
Vad har ni för förväntningar på hundar och dess ägare som är lösa på en inhägnad tomt?
Om hunden springer längs staketet och skäller när ni går förbi, förväntar ni er att ägaren ska komma ut och säga till hunden?
Byter ni sida om det är ett staket med hundar innanför när ni ska gå i ett kvarter tex?

Har funderat lite över vett och etikett med hundar lösa på tomten. Vore intressant att höra era tankar!

Jag har en valp hemma och nu står dörren öppen mycket när det är fint väder. Går det förbi någon så skäller hon, jag brukar då kalla in henne eller säga till henne. Men häromdagen gick det förbi en kvinna med en utåtagerande hund så det blev ett jäkla liv. Min hane reagerade också så fick gå ut och ta hundarna i halsbanden. Men blev så förvånad samtidigt för innan jag hann reagera och gå ut så gick kvinnan längs med vårt staket. Hade jag varit den med en utåtagerande hund hade jag gått över på andra sidan vägen och gått på den trottoaren..
Beror på hur det ser ut.
På landet bryr jag mig inte om de kommer springande och skäller som fan men i stan kan jag tycka att det är ett störmoment om inte ägarna kommer och säger till. Mest för att man fattar att det händer 1000 gånger om dagen i stan. 😅

Jag byter sida om det är smidigt - annars har jag bara tummen i ögat på min hund och går förbi ändå.
 
Vad har ni för förväntningar på hundar och dess ägare som är lösa på en inhägnad tomt?
Om hunden springer längs staketet och skäller när ni går förbi, förväntar ni er att ägaren ska komma ut och säga till hunden?
Byter ni sida om det är ett staket med hundar innanför när ni ska gå i ett kvarter tex?

Har funderat lite över vett och etikett med hundar lösa på tomten. Vore intressant att höra era tankar!

Jag har en valp hemma och nu står dörren öppen mycket när det är fint väder. Går det förbi någon så skäller hon, jag brukar då kalla in henne eller säga till henne. Men häromdagen gick det förbi en kvinna med en utåtagerande hund så det blev ett jäkla liv. Min hane reagerade också så fick gå ut och ta hundarna i halsbanden. Men blev så förvånad samtidigt för innan jag hann reagera och gå ut så gick kvinnan längs med vårt staket. Hade jag varit den med en utåtagerande hund hade jag gått över på andra sidan vägen och gått på den trottoaren..
Vi går bara förbi. tänker att det är bra störningsträning för mina. Enda gången jag faktiskt byter håll, är när jag ser lösa hundar, som inte lyssnar på ägaren (dvs inte inhägnade).
 
Tycker det är skillnad på var det är. Är det i ett område där många går förbi varje dag kan jag väl tycka att det är lite drygt. På en tomt i närheten har de tre chihuahuaor ute som inte gör annat än att springa och skälla på förbipasserande... Men på landet tycker jag inte det gör något.

Jag tar ut så stort avstånd som möjligt. Nu bryr sig inte min hund direkt så hade han gjort det hade jag kanske stört mig mer på det.
 
Om jag är ute brukar jag säga till mina (bor på landet) men sitter jag inne så springer jag ju inte ut och säger till. Det är ingen annan i byn som säger åt sina hundar så jag tror inte det stör så mycket att jag inte gör det 🙈 Vi har byggt staketet så det inte går hela vägen ner till vägen så man har gott avstånd till hundarna.

Jag byter bara sida eller undviker att gå förbi där. Det är en gård där hunden slänger sig mot stängslet som är jättesvårt att ta sig förbi om jag går med flera av mina så då går jag inte där. Går jag bara med en så är det lite lättare att ha ordning på den jag går med :rofl:
 
Jag har en promenadstig som går längs med mitt staket, alltså så folk måste gå precis jämte staketet om dom vill gå där. Min hund skäller generellt inte på folk som bara går förbi där (men han springer gärna bredvid dom) men om dom har hund med sig kan han skälla. Det är sällan han är ute helt själv utan jag är oftast med i trädgården. Jag brukar säga till honom och om jag ser folk komma gående innan han ser dom så kallar jag på honom så han inte springer ner där men jag avbryter inte allt jag håller på med bara för att få honom att sluta skälla om han skulle dra igång heller.
 
Jag förväntar mig att hunden inte kommer ut från tomten, inte mycket mer än så. Det är deras tomt och så länge hunden stannar där så räcker det för mig, det är mitt ansvar att hålla reda på min egen hund medan vi passerar.
 
Är vi ute så säger vi till vår hund. Är vi inne så kallar vi in henne.
Hon skäller på hundar, inte på andra, men många med hund gillar att snedda genom vår gata så det blir ändå en hel del.

För några år sedan gick det förbi någon med flera hundar som blev helt tokiga när vår började skälla. Jag fick världens utskällning och hon skulle minsann anmäla mig osv. eftersom hennes hundar blev provocerade. Jag kände mest att det går bra att ta en parallellgata om man tycker det är så jobbigt. 🤷‍♀️
 
Vad har ni för förväntningar på hundar och dess ägare som är lösa på en inhägnad tomt?
Om hunden springer längs staketet och skäller när ni går förbi, förväntar ni er att ägaren ska komma ut och säga till hunden?
Byter ni sida om det är ett staket med hundar innanför när ni ska gå i ett kvarter tex?

Har funderat lite över vett och etikett med hundar lösa på tomten. Vore intressant att höra era tankar!

Jag har en valp hemma och nu står dörren öppen mycket när det är fint väder. Går det förbi någon så skäller hon, jag brukar då kalla in henne eller säga till henne. Men häromdagen gick det förbi en kvinna med en utåtagerande hund så det blev ett jäkla liv. Min hane reagerade också så fick gå ut och ta hundarna i halsbanden. Men blev så förvånad samtidigt för innan jag hann reagera och gå ut så gick kvinnan längs med vårt staket. Hade jag varit den med en utåtagerande hund hade jag gått över på andra sidan vägen och gått på den trottoaren..

MIna hundar skäller när folk går förbi på skogstigen en bit från staketet. De skäller på båtar och svallvågor också som går nedanför mitt hus. Jag bor på sista huset vid grusvägen och det är rätt liten vits att försöka säga till när de skäller på folk, båtar eller vågor. Då hade jag inte fått göra annat än tjata på hundarna
 
Jag bor bredvid en cykelväg. Har ett rejält staket så det är ingen chans att hunden kommer ut. Men låter ändå inte hunden vara ute ensam, då jag fortfarande har hopp att träna bort skällandet.
Hon skäller nästan bara på andra hundar, övrigt har vi nästan lyckats träna bort. Är hon dåligt aktiverad blir det värre och hon kan springa och skälla på människor. Brukar bli bättre under sommaren då vi varit ute mycket, och sedan glömmer hon en del över vintern.
 
Jag försöker att öht inte gå förbi sådana tomter, utan väljer andra promenadvägar eller att gå där på "konstiga" tider när hundarna förhoppningsvis inte är ute. Finns en tomt i närheten där det ibland är lös hund och även om hunden hittills inte hoppat när vi passerat så är staketet så lågt att det tveklöst är fysiskt möjligt för den att komma ut om den vill. Den rusar fram till staketet och skäller som en galning, så jag litar inte på den. Ägaren är inte alltid ute samtidigt som hunden och även när ägaren är med så verkar hen inte öht bry sig om att hunden beter sig så.

Går vi i annat område där det råkar dyka upp hund på tomt, då går jag absolut(!) till andra sidan gatan, gör allt som går för att komma så långt bort från hunden som möjligt. Är det lös hund som inte bryr sig om passerande, då bryr vi oss inte om den heller.
 
Förväntar mig är kanske fel ord, men jag tycker personligen inte att en hund som skäller och springer längst staketet efter varenda förbipasserande ska vara ute ensam i ett "normalt" villakvarter med mycket rörelse. På landet har jag en helt annan tolerans för det. Beter sig Skrället så kommer han definitivt ute vara ute själv, jag vill inte han ska ta på sig en sån uppgift; stressa upp sig själv, störa grannar och de som passerar.

Byter inte sida när jag är ute och går om det inte är en hund som ser ut att vilja ta sig ut från gården och verkar kunna göra det. Mer av självbevarelsedrift för vår egen del alltså.

Tycker det är lika ansvar åt båda håll vad gäller förbipasserande och hundar på tomt, ägarna har ansvar för sin egen hunds beteende. Jag ska inte behöva kryssa omkring över vägen för att undvika vissa tomter där ägarna släpper hunden vind för våg (men som sagt, har viss självbevarelsedrift också) och kan min hund inte bete sig på tomten kommer han inte att vara ute ensam.
 
Vad har ni för förväntningar på hundar och dess ägare som är lösa på en inhägnad tomt?
Om hunden springer längs staketet och skäller när ni går förbi, förväntar ni er att ägaren ska komma ut och säga till hunden?
Byter ni sida om det är ett staket med hundar innanför när ni ska gå i ett kvarter tex?

Har funderat lite över vett och etikett med hundar lösa på tomten. Vore intressant att höra era tankar!

Jag har en valp hemma och nu står dörren öppen mycket när det är fint väder. Går det förbi någon så skäller hon, jag brukar då kalla in henne eller säga till henne. Men häromdagen gick det förbi en kvinna med en utåtagerande hund så det blev ett jäkla liv. Min hane reagerade också så fick gå ut och ta hundarna i halsbanden. Men blev så förvånad samtidigt för innan jag hann reagera och gå ut så gick kvinnan längs med vårt staket. Hade jag varit den med en utåtagerande hund hade jag gått över på andra sidan vägen och gått på den trottoaren..

Min hund är lös på inhängnad tomt, och på våren kan hon gruffa lite på människor som går förbi, (eftersom hon inte sett det på hela vintern då hon inte är på gården när det är kallt) men då åker hon in snabbare än kvickt, och efter ett par dagar är hon knäpptyst när folk/hundar passerar. Skulle aldrig tolerera att hon springer runt och skäller/låter!
 
Det finns en del "staketspringare" i vårt område.

Jag bryr mig väl inte nämnvärt, undantaget är den malleliknande hunden som ser aggressiv ut på riktigt och staketet inte är så högt. Där går jag inte förbi på mina hundpromenader.

Däremot tycker jag nog att folk som låter sina hundar vara ute helt utan uppsikt inte känns som helt ansvarsfulla hundägare. Det kan ju hända vadsomhelst, de rymmer, en annan hund tar sig in, någon kastar in kött med råttgift eller glasbitar, plus att de nog kan uppfattas som ganska störande för grannarna om de skäller och lever rövare halva dagarna. :P
 
Skäll och spring gör mig inget, så länge de håller sig på tomten (andras hundar). Min vovve bryr sig inte. Däremot när grindar inte är stängda och de kommer utfarande blir jag vansinnig (på ägarna). Mest för trafiken och risken att de blir påkörda, men även för risken om de inte skulle respektera min hund och vad som då kan hända. Hittills har de hundar som kommit utfarande backat, men gör de inte det så kan det gå riktigt illa.
 
Jag förväntar sig att de håller sig på sin sida staketet.
Min hund skiter fullständigt i om de skäller på honom.

När jag bodde vi villa med tomt fick hundarna absolut inte springa och skälla längs staketet. Ordning och reda!
 
Jag förväntar mig att hunden inte kommer ut från tomten, inte mycket mer än så. Det är deras tomt och så länge hunden stannar där så räcker det för mig, det är mitt ansvar att hålla reda på min egen hund medan vi passerar.

Precis så. Men jag tänker också att det måste otroligt tröttsamt att ha hundar som beter sig så. Hur orkar folk? Jag hör ju det bara en gång när jag går förbi men de hör det ju varje gång nån går förbi. Jag förstår inte hur folk orkar.
 
Mina skäller absolut om dom är ute och det går hundar förbi - men givetvis säger jag till och dom åker in. Men det hindrar inte att dom gör om det tyvärr - dom är duktiga på att trigga varandra. Vissa hundar triggar mer - skäller en grannes hundar så går mina igång ordentligt. Dom behöver inte se dom - detta pga att några av mina blivit påflugna av en av deras och dom är en stor trigger pga det. Så allt beror på vilken hund som går förbi.
Det är mer vaktigt hemma när ja har valpkull ute, men givetvis säger jag till även då.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 397
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en chihuahua hane på 4 år som sen valp varit försiktigt och osäker och alltid behövt mycket stöd. Har i vissa situationer blivit...
Svar
2
· Visningar
1 018
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Jag har en liten norfolkterrier som jagar bilar och även skäller ut de tills de har åkt ifrån henne. Anledningen till varför är lite...
Svar
17
· Visningar
2 596
Senast: Rialavargen
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 401
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp