Gå förbi inhägnad tomt

Jag förväntar mig att ägaren kommer ut och säger till/kallar in hunden. Det är ett jäkla oskick med hundar som rusar vid staketet och gapar. Jag skulle aldrig tolerera att min egen hund gjorde så. Han var galen i att jaga bilar när han kom hit sju månader gammal. Det tog tid och envishet men han vande sig av med de dumheterna. Jag bor på landet men jag tycker inte att det spelar någon roll var man bor. En hund ska slippa känna ansvaret för att ha koll på det som händer utanför staketet. Det är precis samma sak som att det inte är okej att fortsätta vråla när man har öppnat dörren för besökare.
 
Vår hund skäller när det går förbi folk och springer ibland fram till staketet men har aldrig sett att hon sprungit med. Jag säger alltid till henne om jag är med ute för hon behöver inte göra så. Det är inte så att hon skäller som en idiot och härjar utan talar om att någon närmar sig vår gård och om det är en sån dag hon bryr sig så hon springer fram så stannar hon där och slutar skälla av sig själv. Hon är lite konstig för vissa dagar ska det morras och skällas på allt och ibland bara ligger hon och kollar.... :p
 
Jag förväntar mig att ägaren kommer ut och säger till/kallar in hunden. Det är ett jäkla oskick med hundar som rusar vid staketet och gapar. Jag skulle aldrig tolerera att min egen hund gjorde så. Han var galen i att jaga bilar när han kom hit sju månader gammal. Det tog tid och envishet men han vande sig av med de dumheterna. Jag bor på landet men jag tycker inte att det spelar någon roll var man bor. En hund ska slippa känna ansvaret för att ha koll på det som händer utanför staketet. Det är precis samma sak som att det inte är okej att fortsätta vråla när man har öppnat dörren för besökare.
Beror ju helt på vad man har för typ av hund och varför man har den. Många hundar mår ju knappast dåligt av att ha "ansvaret". Hade ju bott på landet hade Ammo gärna fått skälla på folk 🤷‍♀️
 
Blir ett himla spring på mig när jag hälsar på föräldrarna eftersom pudeln har lärt terriern att skälla på alla som går förbi, terriern har i sin tur lärt vinthunden och jag skäms helt galet. Grannen har tydligen smällt ganska ordentligt med sin soptunna i ett försök att få tyst på terroristerna :angel:
Folk med hundar brukar stanna precis utanför och låta sin hund skälla tillbaka och tonåringar kan ställa sig och hetsa precis vid staketet vilket faktiskt stör mig ännu mer än att våra hundar skäller nån gång och sen springer in.
 
Jag har ingen hund, men tycker det är sjukt jobbigt när man är ute med hästen och det kommer hundar springande och skällande från ingenstans. Jag har en generellt trygg häst, men han kan bli väldigt rädd när sånt händer.
Känns okej om ägaren till hunden bryr sig, men när den inte gör det blir jag rätt frustrerad.
 
Beror ju helt på vad man har för typ av hund och varför man har den. Många hundar mår ju knappast dåligt av att ha "ansvaret". Hade ju bott på landet hade Ammo gärna fått skälla på folk 🤷‍♀️
Jag vill inte att mina djur ska behöva ta ett sådant ansvar så för mig kvittar rasen. Ger man hunden ett sådant ansvar och det inte handlar om en vakthund på typ flygplatser eller andra miljöer där hunden vaktar självständigt utan en familjehund så får man också inse vilka följderna av det kan bli och det tycker inte jag är okej för hundens skull.
 
Jag vill inte att mina djur ska behöva ta ett sådant ansvar så för mig kvittar rasen. Ger man hunden ett sådant ansvar och det inte handlar om en vakthund på typ flygplatser eller andra miljöer där hunden vaktar självständigt utan en familjehund så får man också inse vilka följderna av det kan bli och det tycker inte jag är okej för hundens skull.
Vilka följder tänker du på?
Det är ju väldigt givande för vissa hundar att vakta så jag förstår inte ditt problem med att de gör det? Det är ju inte som att hundarna blir hangarhundar för att de vaktar..
(Att man inte vil ha en skällande hund på tomten är en sak, men det är ju något annat än det du pratar om).
 
Shiban kan skälla på förbipasserande ibland när hon ligger ute och solar, någon gång kliver hon upp och säger ifrån vid grinden - men min trädgård är ju en liten plätt så något springande blir det ju inte tal om. Jag tycker det är helt okej att hon skäller ett par gånger om det är något särskilt, det stör mig betydligt mer när folk stannar till utanför staketet (med eller utan hund), då ändrar hon ton i skallet och då går jag ut och kollar så att allt är okej. Jag har insynsskydd innanför staketet så att varken hundnäsor/tassar eller klåfingriga barnhänder kan komma emellan. .
Hon är bara ute när jag antingen är ute själv eller allmänpysslar i lägenheten med dörren öppen. Bor längsmed rätt välbesökt gata i småstad.
Går jag själv förbi hundar som skäller går jag bara över på andra sidan gatan om de verkar väldigt rabiata, annars bryr vi oss inte. Jag förväntar mig inte mer än att de stannar innanför staketet.
 
Jag förväntar mig nog att folk faktiskt har lite styr på sina hundar, speciellt om de är helt rabiata och far längs staketet och låter riktigt illa. En hund som skäller ett par skall och sen inte mer tycker jag är helt okej.

Nu bor vi på landet men skulle jag gå i stan och komma nära ett hus med hundar som beter sig så där så skulle jag nog byta sida, för både de hundarnas och mina hundars skull.

Vi har grannar som har två hundar modell mindre, den ena var inte speciellt skällig när han var ensam men sen tillkom hund nr. 2 och nu är det ett helt galet liv när man passerar. De bor några hundra meter från oss men då vi har rätt begränsat med promenadrundor här under tiden åkrarna är odlade (dvs. vår - sommar - tidig höst) betyder det att vi rätt ofta måste gå förbi deras hus. De har hägnat in en del av sin tomt (resten är mest äng) och den inhägnade delen ligger kanske 20-25 meter från vägen men hundarna blir helgalna när något passerar, framför allt promenerande människor med eller utan hund och det vrålskälls en god stund. Har noterat flera gånger nu att det räcker att de får vittring på oss och hundarna så drar de direkt igång, utan att ens ha behövt se oss.

Deras staket är högt nog för att hundarna inte ska ta sig över och våra hundar bryr sig inte speciellt alls, men jag får erkänna att jag tycker det är tröttsamt med detta vrålande. Och nej, jag tycker inte att det är ok bara för att det är på landet. Ljud bär ju hur långt som helst. Är det vindstilla eller när vinden ligger på från "fel" håll så hör vi dem tydligt hem till oss när vi är ute eller har ett fönster öppet. Sommartid har vi rätt mycket mer aktivitet i närområdet pga många sommarboende och det är ju förstås då hundarna är som mest ute i trädgården och det skälls många gånger per dag. De skäller i flera minuter i sträck, även när de som passerat hunnit en bit förbi.

Grannarna har faktiskt frågat mig en gång vad man kan göra åt skällandet, när jag berättade hur de kunde jobba med det (se till att bryta beteendet eftersom hundarna får vinst varje gång genom att de "jagar bort" allting, betinga passerande hundar/människor/bilar med något positivt, typ godis hos matte) så verkade de tycka att det var för mycket jobb. De hade kanske hoppats att jag, som instruktör, skulle komma med någon "supertips" som löste det hela på 5 minuter? Jag vet inte, men det kändes lite så.

Tidigare brukade de i alla fall försöka stoppa hundarna men nu senaste gångerna som vi gått förbi så har det inte ens kommit ut någon, tror till och med att det var någon/några personer ute i trädgården nån gång också men de lät tydligen bara hundarna vråla på. De har en rätt lång bit staket längs med vägen, kanske 50 meter, så hundarna har gott om utrymme att rusa fram och tillbaka som dårar, vilket de också gör.
 
Ingen måste gå på vägen över min tomt. Dock helt ok om dom gör det. Men då får dom tåla att hunden skäller bakom staketet för att larma. Enda gången hon springer med är om hon försöker bjuda in andra hundar till lek.
 
Vilka följder tänker du på?
Det är ju väldigt givande för vissa hundar att vakta så jag förstår inte ditt problem med att de gör det? Det är ju inte som att hundarna blir hangarhundar för att de vaktar..
(Att man inte vil ha en skällande hund på tomten är en sak, men det är ju något annat än det du pratar om).
Att hunden tar på sig ansvaret vem som får komma in eller inte och det brukar inte vara särskilt populärt när en hund avvisar någon.

Att få vakta är en sak och att ha ansvaret en annan. Min hund vaktar och larmar när någon kommer men det ska ju vara för att göra mig uppmärksam på att någon kommer, inte att han ensam ska ha ansvaret och fortsätta larma när jag har tackat för hjälpen utan han ska larma och sedan tar jag över för då är hans uppgift slutförd.
 
Även om jag inser att jag inte "har fog" för att tycka så mkt om grannens hundar så länge de inte skäller såpass att någon lagstiftning träder in, så driver de mig snart till vansinne. Det är två Cane Corsos som kommer farande som två pansarvagnar, kutar längs staketet och skäller som galningar så fort någon passerar (ffa hästar och hundar!). Tidigare rymde de också titt som tätt, detta har dock blivit mycket bättre på sistone. De skäller även på mig så fort jag rör mig på vår gårdsplan, rider på ridbanan osv. Det är vår närmsta granne och vi måste passera tomten/staketet för att ens ta oss ut från vår gårdsplan (hundarna har hundlucka och ständig tillgång till hela trädgården). Hundägaren är borta största delen av den vakna tiden så hen slipper ju höra dem. Jag å andra sidan är hemma hela tiden nu, iom arbete hemifrån. Efter ett samtal har hen har dock insett att det är ett problem när de tokskäller när vi rider förbi (ffa ena hunden är rädd för hästarna, vilket får honom att bli helt galen på dem). Vill inte att något av mina barn åker av en ponny ner i asfalten (det vill inte jag heller göra iofs :D). Hästarna har visserligen vant sig, men de är alltid tokspända förbi där och emellanåt reagerar de. Hundägaren vill dock att hundarna ska göra såhär då de ju är citat; "renrasiga vakthundar", så diskussionen dör där. Hen är dock trevlig, bryr sig om sina hundar och vi har egentligen en okej relation, men här är det svårt.

Vi har varit hundlösa i tre år nu, men får hem en valp om en månad. Jag hoppas verkligen att jag lyckas med uppgiften att få nya hunden att vara trygg i att gå förbi där. Vi måste ju liksom passera för att ens komma hemifrån :(
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 303
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en chihuahua hane på 4 år som sen valp varit försiktigt och osäker och alltid behövt mycket stöd. Har i vissa situationer blivit...
Svar
2
· Visningar
1 021
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Jag har en liten norfolkterrier som jagar bilar och även skäller ut de tills de har åkt ifrån henne. Anledningen till varför är lite...
Svar
17
· Visningar
2 646
Senast: Rialavargen
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 420
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp