Gå fram till liggande häst?

M

maiden

Tycker ni att man ska göra det eller inte?
Själv tycker jag att känner man hästen och hästen accepterar att man kommer fram till den så kan man ju göra det. Vill hästen inte att man ska komma in till den så reser den sig ju upp!
Men det finns ju undantag, på en ridskola tex.
 
Som du säger, om man vet att hästen accepterar det och ligger kvar.
Annars bör man nog låta hästen vara ifred.

Men jag förstår inte vad du menar med :
"Men det finns ju undantag, på en ridskola tex."
 
Min gamla fjordhäst är en häst som på sommaren ligger och njuter av sommarvärmen. Till henne går jag gärna intill och pysslar om. Kratsar hov med mera.
Hon brukar då nästan börja snarka *S*

Men mina shettisar låter jag vara och andra hästar...
 
på ridskolor behöver verkligen hästarna få vara i fred!Det är mycket spring och stojj hela dagarna! Och lägger sig en ridskolehäst sig ner tycker jag man ska respektera det och lämna den i fred..MVH/Hanna
 
Min Pys brukar ofta ligga ner i boxen då jag kommer på kvällen för att ge hö. Han ligger ofta kvar då jag öppnar boxdörren så då brukar jag gosa med honom...han verkar tillfreds med det så jag ser ingen anledning till att inte gå fram till honom då.

Håller med om arr ridskolehästar som lägger sig ned ska få vara ifred! de behöver sin vilostund för att orka. precis som godfrenia skriver så är det mycket stoj och spring på ridksolor i övrigt!
 
Ridskola

Jo, men man ska ju respektera ALLA hästar.

Det kan vara precis lika mycket stoj och spring i ett privatstall.
 
Om min häst ligger och sover låter jag henne vara ifred tills hon vaknar. Om hon däremot är vaken men ligger ner och tex. äter så kan jag gå fram och klia lite på henne, bara flr att hon är så söt :love:
Andra hästar går jag inte fram till när de ligger om det inte är så att de behöver kliva upp, jag räknar inte med att de ligger kvar.
 
Re: Ridskola

jo då det menar jag oxå!!jag går aldrig fram till en häst som ligger .Om den inte är sjuk då kan jag gå fram till den men inte annars.Ligger en häst så annser jag att den bör lämnas i fred :)
 
Jag tycker också att man kan göra det, lite försiktigt, om man känner hästen bra.
 
Min förra häst gillade att ligga med huvudet i mitt knä. Verkade slappna av ordentligt och var mest nöjd om jag smekte henne över pannan. Mysigt! :)
Karin
 
jag brukar vanligtvis vänta till tossan har vaknat, men tex när hon senast var sjuk satt jag hos henne och viskade
 
På en ridskola är det mycket folk, främst barn, som finns överallt. Ska då alla fram å greja med en häst som ligger blir det ju jobbigt. Dom behöver ju få sin stund för sig själv.
I ett större privatstall så tror jag(hoppas jag) inte att alla går in till varandras hästar hela tiden :crazy:
 
Re: Ridskola

I mitt stall så är det tvärlugnt.
Vi brukar sitt och mysa med hästarna när de ligger.
De brukar lägga sig ned om vi sätter oss i boxen.
Det verkar ju tryggt om vi kan sitta, då finns väl inget att vara rädd för.

Jag kan gå ut i hagarna och kolla hovarna och benen på mina liggande hästar. Jag gör ju hälso och beteskontroll när det passar mig, råkar hästarna ligga ned, så blir det "liggande" besiktning. Hur de rör sig, kan jag se senare från mitt fönster.
 
Jag går inte fram till enhäst som vilar/sover. Då ska dom få vara ifred tycker jag.Men om jag ska ge mat å hästarna ligger häller jag in maten och då reser dom sig upp och äter :)

Men inte går jag in bara för att då in och klappa när dom ligger ner!
 
Härligt

Jo, det är ju som jag skrev i mitt första inlägg. :)

Jag vet hur härligt det känns när hästen litar så mycket på mig, att den ligger kvar när jag kommer. :bow:
 
Re: Ridskola

Guuu va det låter mysigt. Jag önskar att jag kunde vara i stallet när han ligger ned, men det är jag aldrig. Han står alltid när jag kommer.
 
Till mina egna hästar går jag fram när de ligger ned, men visar de minsta tecken på att resa sig så går jag därifrån, vill inte störa dem om de vill slappa lite.
Jag skulle aldrig ens tänka tanken att gå fram till någon annans häst om den ligger ned, undantaget om det ser ut som om häste mår dåligt!

/Hippo
 
Var i hela friden ska du gå in till en vilande häst för,om den nu inte är sjuk och du måste behandla den.?? :confused: :confused:
 
När mina hästar ligger ner, vilket dom gör sällan förrutom på natten så gissar jag att dom vill vila o då får dom göra det. Jag har försökt närma mig o ta kort ett par ggr, men då reser dom sig oftast...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
10 970
Senast: SiZo
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
371
Senast: Cs218
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 915
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 569
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp