Gå från att äga en till att äga två hästar

sandraros

Trådstartare
Ni som börjat med en häst och sedan har gått över till att ha två - vad är era upplevelser kring det? Bra och dåliga! Vill höra lite hur andra har upplevt skillnaden från att äga en eller flera, på alla aspekter.

Jag planerar att köpa häst nr två till nästa sommar eller vinter om allt går som det ska och att jag fortfarande vill det då. Har nu en 2åring så skulle isåfall bli en lite mer erfaren häst, till hobby och träning :angel:
 
Jag har ganska många hästar och den största skillnaden är faktiskt att gå från 1 till 2 hästar. Sen flyter det bara på 🙈
Du gör allt dubbelt, det kostar dubbelt så mkt och tar dubbelt så mkt tid. Åker du bort måste du hitta ngn som vill passa båda två vilket kanske kostar dubbelt så mkt det också.
 
Ni som börjat med en häst och sedan har gått över till att ha två - vad är era upplevelser kring det? Bra och dåliga! Vill höra lite hur andra har upplevt skillnaden från att äga en eller flera, på alla aspekter.

Jag planerar att köpa häst nr två till nästa sommar eller vinter om allt går som det ska och att jag fortfarande vill det då. Har nu en 2åring så skulle isåfall bli en lite mer erfaren häst, till hobby och träning :angel:
Hur står du? Vad ingår i hyran?
Jag har gjort det 2 ggr. Fast nu har jag tre, varav en shettis.

Jag gjorde det senast för 3,5år sedan.
Men det var när jag flyttade till egen gård samtidigt så det ändrades väldigt mycket i sysslorna och själva stallkostnaden.
Ändrades från box till lösdrift bland annat.
Men lösdriften ska fortfarande mockas osv, men lite mer flexibelt än att mocka boxar varje dag.
Om vi bara tar månatliga kostnaderna förknippade till hästarna som mat, strö, osv så står jag billigare för två än jag gjorde för en. Men driftskostnader och underhåll på gården är ju betydligt högre än det lilla huset vi hade innan. Försäkringar, vaccinationer och skoning däremot ärju dubbelt upp

Första gången jag gick från en till två var när jag vi köpte en ponny till min systerdotter som stod hos och tränades av mig.
Då var jag inackorderad, de skötte allt utom packa höpåsar, göra i ordning kraftfoder och mocka.
Jag har haft medryttare på båda så jag red bara båda samma dag ungefär 3 dagar i veckan båda gångerna. Stallsysslor a däremot var ju dubbla. Men jag upplevde det inte som ett problem eftersom allt utom foder/mockning ingick.
Mer tid har det ju tagit båda gångerna, nu med gården lägger jag ju såklart mer tid än första gången.
Har en förmåga att dyka upp oväntade saker som måste fixas på en gård.
Och som någon sa är det dubbelt så mycket jobb att leja ut om man ska åka bort.

I vintras när det bara regnade och regnade var det tungt, men överlag är det fantastiskt.
 
Ni som börjat med en häst och sedan har gått över till att ha två - vad är era upplevelser kring det? Bra och dåliga! Vill höra lite hur andra har upplevt skillnaden från att äga en eller flera, på alla aspekter.

Jag planerar att köpa häst nr två till nästa sommar eller vinter om allt går som det ska och att jag fortfarande vill det då. Har nu en 2åring så skulle isåfall bli en lite mer erfaren häst, till hobby och träning :angel:

Jag hade min ponny på lösdrift när jag skaffade en stor häst, så de gick tillsammans. Jag tyckte det var otroligt mysigt! :) Vi blev som en liten familj. De kunde alltid ha sällskap av varandra om man skulle göra nåt, det var ofta jag red ut med ponnyn som handhäst och moraliskt stöd. Blev ju inte mycket mer jobb iom att de gick på lösdrift med fri tillgång.

Däremot blev det jättejobbigt när jag flyttade dem till ridskolan där jag jobbade och en väldigt osympatisk stallchef gjorde sitt bästa för att göra livet surt för mig (olika hagar, olika stall, olika utsläppsscheman, var tvungen att ha halm = tog extremt lång tid att mocka mm). Tog också väldigt mycket tid att fylla höpåsar varje dag (min hat-uppgift). Så jag skulle inte ha två hästar uppstallade igen.

Sen har jag haft gamla ponnyn och ny ponny på lösdrift, och då var det tillbaka till ”mysigt” :) Kul att kunna rida ut med vänner och min partner, kul att kunna låna ut nån av dem när stallkompisens barn ville rida, återigen kunde de ha sällskap av varandra om vi skulle göra något, mm.

I alla fall har ridandet varit det minsta problemet. Jag har haft medryttare till båda och även skött allt själv. Men då har alltid gamla ponnyn varit promenadhäst. Jag hade nog inte orkat ha två tävlingshästar i full träning.

Men fan vad jag blev sugen på att skaffa häst igen nu :D
 
Jobbet tyckte jag inte var så betungande. Mocka åt två hästar istället för en är inte så besvärligt. Men det var svårare att hinna med att motionera hästarna, det tog ju absolut dubbelt så lång tid. Och vissa saker blir dubbelt så dyra. Eventuell stallhyra. Skoningar, tänder, vaccinering, foder osv.
 
Tiden för skötsel tycker jag inte tar så mycket mer tid alls. Det är nog det minsta 'problemet'.

Däremot tiden för motionering tar absolut mycket mer tid.
Dubbla kostnader (och tidsaspekten) med veterinär, träckprov, tandkontroll, skoning ev träning/tävling.
Även strö och foder även om man kanske ev kan få ner priset något när man köper större volymer.
 
Hade en häst i väldigt många år, och skaffade sedan en till. Dubbel stallhyra, dubbla stallpass javisst, men anledningen till två hästar var att min dotter också skulle kunna rida (och tävla på lite högre nivå än med den gamle hästen), så det var massor av plus också! Väldigt trevligt att alltid rida tillsammans och kul att kunna byta häst med varandra då och då!

Nu har vi, efter en försäljning, två köp och en födsel, fyra hästar - tre vuxna och ett föl. Ingen av dem är "hemma" för tillfället, dottern har med sig de två tävlingshästarna där hon jobbar och mitt sto går med föl hos vår tränare så just nu rider jag bara tävlingshästarna sporadiskt och hjälper en kompis med hennes häst en dag i veckan. Saknar faktiskt stalljobbet oerhört, nästan mer än ridningen faktiskt (mest för att jag ju rider minst en dag i veckan, oftast mer, även nu). Så jag letar egen gård just nu för att på sikt kunna ha alla hästarna på riktigt hemma!
 
Jag har haft två hästar samtidigt i två omgångar. Den största fördelen tycker jag var att de kan gå ihop, man blir lite mer sin ”egen” även om man är uppstallad. Det gav även mig en känsla av ”vi”, jag umgicks ofta med båda lösa, lösgalopp, löshoppning samtidigt etc och det blir väldigt mysigt. Men tränar man tar det mycket tid, båda ska fixas och ridas fram och man måste få ”bra” träningstider så det funkar. Kan inte hästarna gå tillsammans eller stå kvar i transporten blir det krångligt. Dyrt med då allt sådant som träningar, stallhyra, Vet, skoning blir dubbelt. Själva skötseln tyckte inte jag kändes jobbigt, går rätt snabbt att bara fortsätta mocka en box till etc
 
Jag tyckte det var oerhört stressande, oavsett hur mycket tid jag faktiskt hade att lägga så gnagde det alltid mig medan jag höll på med den första hästen att jag skulle hinna med den andre också. I slutändan tog det typ ändå lika lång tid i stallet eftersom jag blev mer effektiv, och att mocka två boxar istället för en är verkligen en försumbar mängd tid, och jag ägnade mindre tid åt allt småpill runtomkring men jag var väldigt mycket mer stressad och kände att det kvalitativa umgänget med hästarna blev betydligt mindre.

Nej, jag trivs bra med att bara ha en en häst, kom jag fram till.
 
Jag köpte en till häst när jag var tvungen att avliva min gamla sällskapshäst och nu har jag två hästar som verkligen inte går ihop, så trist med tanke på att jag har egen gård och bara de två hästarna. Vill egentligen bara en häst som jag kan lägga 100 % på men då måste jag antingen ha en inackordering eller hyra in hästen vilket jag inte är sugen på. Två hästar är dubbelt upp på allt ;-)
 
Vi hade en, men skaffade en till eftersom vi var fler i familjen som ville rida.

Det är mer jobb rent praktiskt, men man blir mer effektiv under tidspress. Jag mockar fortare och gör höpåsar mer effektivt.

Motionstiden är densamma när något av barnen rider den andra hästen. Skall jag rida båda, då tar det mycket tid.

Rent konkret så tar vardagen med ridning av en häst ca 3,5 timme. Rider jag båda så är det i runda slängar fem timmar.

Är vi på plats, både barn och jag, do sköter och rider vi en häst vardera och hjälps åt att ställa undan ryktsaker, en mockar för båda och den andra gör höpåsar osv. Då är tidsåtgången som en häst eller mindre, eftersom vi är två.

Ekonomiska aspekten är att det är dubbelt så dyrt med löpande kostnader. Vi har tur och samma dressyrsadel passar båda osv, så utrustning kan man dela.

En lärdom jag gjort är att ansvaret är mitt och bara mitt. Men vi har också lärt oss att samarbeta bra, och det bästa är att rida ihop. Så kul och värt allt!!
 
Jag har haft både två och tre hästar, som det kan bli när ens avelssto får stoföl som man behåller för man tror att avelsstoet ska trill av pinn, men fortsätter att vara frisk och pigg. Så en period hade jag tre ridbara hästar.

För mig var motionen och möjligheten att ge varje häst ordentlig omsorg det jobbigaste, förutom det rent ekonomiska. Jag skötte om dem själv och hade ständigt dåligt samvete för att jag inte orkade fullt ut.

Sen sålde jag en av avkommorna och hade två kvar, som i jämförelse med tre var plättlätt. Nu när gamla mamman är borta sedan några år och jag bara har kvar yngsta avkomman är det jätteskönt att bara ha en häst som jag känner att jag orkar ge allt till.
 
Vi hade som mest 3 st hästar och jag håller med flera här som skriver att den största skillnaden var att gå från 1 till 2, sen upp till 3 kändes knappt av :D då var man redan så inne i allt med stallarbetet så det gjorde liksom ingen skillnad, man vänjer sig fort vid att mocka 2 boxar istället för 1 och sådär så stallarbetet var inget problem.
Vi hade dom inackorderade i ett billigt stall där man skötte allt men delade på utsläpp per ägare - inte per hur många hästar man hade, så jag och mamma som hade hästarna tillsammans delade alltså på vår del av utsläppen. Så det var ju rätt sweet!

På den tiden hade jag inte barn och familj, men det märktes ju att det tog sjukt mycket längre tid när man skulle motionera 2 hästar istället för 1, så det är väl mycket det man får tänka på + ekonomin då.

Nu har jag ingen häst alls istället! Rider på ridskola en gång i veckan och nu har lilla barnet börjat på ridlekis, så nu får jag hänga i stallet 2 dagar i veckan iaf ;)
 
Jag har haft två hästar i två olika omgångar.
Så förutom alla ekonomiska aspekter som många har tagit upp, så är mina reflektioner dessa.

Första gången fick jag otroligt dåligt samvete för att jag inte hann med, då var det en 5-åring (M), och en 7-åring (G), där den senare skulle sättas igång efter lång konvalescens. Det dåliga samvetet kom när G var så pass bra att det funkade att rida i alla gångarter ute, men det höll i ca en månad, och sedan kom hältan tillbaka. Så G såldes sedan som avelssto, vilket kändes jätteskönt, alternativet hade varit att ta bort henne.

Den här gången har jag inget dåligt samvete alls. Nu har jag en medryttare till M, som har hunnit bli 10, och rider V (som är 5) själv. Medryttaren rider 2 ggr/vecka ibland mer om jag är bortrest. V är mer som en 4-åring, så just nu blir hon sysselsatt c 4 dagar i veckan. M går 5-6 dagar/vecka och V 4 dagar/vecka. Helgerna har jag vikt åt att hinna rida båda och lite mer, så långa uteritter är en helgaktivitet :) . På vardagarna blir det lite varvat, rider jag den ena så tömkör jag kanske den andra, och passen blir kanske inte så långa utan jag försöker tänka kvalitet istället för kvantitet. Vilodagar planerar jag in till vardagar, så som det funkar bäst med jobbet.
Längre viloperioder brukar jag lägga i november/december då det ändå bara är mörkt och ganska ofta inget roligt väder. Plus att det är lättare att reglerar matintaget när de står på stall.
 
Ni som börjat med en häst och sedan har gått över till att ha två - vad är era upplevelser kring det? Bra och dåliga! Vill höra lite hur andra har upplevt skillnaden från att äga en eller flera, på alla aspekter.

Jag planerar att köpa häst nr två till nästa sommar eller vinter om allt går som det ska och att jag fortfarande vill det då. Har nu en 2åring så skulle isåfall bli en lite mer erfaren häst, till hobby och träning :angel:


Haft eget stall och när det blev två hästar så blev det mer mockning i box o hagar, mer grovfoder osv så det blev dubbelt med sådant jobb runt i kring träning osv
 

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 568
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 042
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
360
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp