Gå i ide...

fejko

Trådstartare
Varför kan inte människor gå i ide, när högt utvecklade djur som björnar, kan?
Någon läkare/biolog som kan förklara? Visst vore det skönt? Kanske kunde man stänga ner hela samhället en period under vintern...
 
Jag är varken läkare eller biolog, men det jag lärt mig är att björnens kroppstemperatur sjunker och hjärtfrekvensen minskar rejält, vilket gör att den gör av med extremt lite energi när den går in i viloläge. Utöver det omvandlas även fettlagret den har till vatten så den inte behöver dricka under vintern.

Och vad jag vet är det funktioner den mänskliga kroppen saknar, så därför blir det väl svårt för oss. :D
 
Varför kan inte människor gå i ide, när högt utvecklade djur som björnar, kan?
Någon läkare/biolog som kan förklara? Visst vore det skönt? Kanske kunde man stänga ner hela samhället en period under vintern...
Jag skulle hellre gå i ide under heta somrar. Nu är ju bästa tiden på året (förutom leran). Äntligen kan man vara ute i T-shirt och jobba utan att bli bränd och överhettad.
 
Det finns ju beskrivet att människor också kan sänka sin metabolism rejält genom meditation. I myter/legender finns beskrivet längre tidsrymder än en säsong och det vore ju väldigt intressant att kunna studera vetenskapligt någon som mediterar riktigt länge. Vissa myter hävdar tusen år, men jag tycker gott november-februari skulle duga som pilotstudie. :laugh:

Tex fridykare sänker väl sin metabolism (utöver ökad förmåga att tåla avvikande blodgaser). Vissa extremkallbadare ändrar också kroppens förmåga att tåla kyla genom att förändra metabolismen tex med hjälp av andningstekniker. Då rör det sig om bara timmar, och det vore ju intressant att veta var gränserna går. Klart är ju att människokroppen med lämplig träning kan tolerera tillstånd som vanligtvis är dödande.

Mediterande sadhus i Himalaya sägs kunna leva säsongsvis nakna i snön utan födointag. 🥶 men det är kanske inte exakt din målbild kring att kunna gå i ide på vintern. :D