Gå i ide...

fejko

Trådstartare
Varför kan inte människor gå i ide, när högt utvecklade djur som björnar, kan?
Någon läkare/biolog som kan förklara? Visst vore det skönt? Kanske kunde man stänga ner hela samhället en period under vintern...
 
Jag är varken läkare eller biolog, men det jag lärt mig är att björnens kroppstemperatur sjunker och hjärtfrekvensen minskar rejält, vilket gör att den gör av med extremt lite energi när den går in i viloläge. Utöver det omvandlas även fettlagret den har till vatten så den inte behöver dricka under vintern.

Och vad jag vet är det funktioner den mänskliga kroppen saknar, så därför blir det väl svårt för oss. :D
 
Varför kan inte människor gå i ide, när högt utvecklade djur som björnar, kan?
Någon läkare/biolog som kan förklara? Visst vore det skönt? Kanske kunde man stänga ner hela samhället en period under vintern...
Jag skulle hellre gå i ide under heta somrar. Nu är ju bästa tiden på året (förutom leran). Äntligen kan man vara ute i T-shirt och jobba utan att bli bränd och överhettad.
 
Det finns ju beskrivet att människor också kan sänka sin metabolism rejält genom meditation. I myter/legender finns beskrivet längre tidsrymder än en säsong och det vore ju väldigt intressant att kunna studera vetenskapligt någon som mediterar riktigt länge. Vissa myter hävdar tusen år, men jag tycker gott november-februari skulle duga som pilotstudie. :laugh:

Tex fridykare sänker väl sin metabolism (utöver ökad förmåga att tåla avvikande blodgaser). Vissa extremkallbadare ändrar också kroppens förmåga att tåla kyla genom att förändra metabolismen tex med hjälp av andningstekniker. Då rör det sig om bara timmar, och det vore ju intressant att veta var gränserna går. Klart är ju att människokroppen med lämplig träning kan tolerera tillstånd som vanligtvis är dödande.

Mediterande sadhus i Himalaya sägs kunna leva säsongsvis nakna i snön utan födointag. 🥶 men det är kanske inte exakt din målbild kring att kunna gå i ide på vintern. :D
 
Varför kan inte människor gå i ide, när högt utvecklade djur som björnar, kan?
Någon läkare/biolog som kan förklara? Visst vore det skönt? Kanske kunde man stänga ner hela samhället en period under vintern...
En läkare på mitt jobb var involverad i forskning om björnar. De försökte ta reda på vad som gör att en björn kan öka sin kroppsvikt så otroligt mycket som de gör innan de går i ide men inte få höga kolesterolvärden eller andra problem kopplade till kraftig viktuppgång hos en människa Jag tycker att de borde forskat på det här med att gå i ide istället, det låter så skönt😊
 
Men, nä, fy så trist... :(
Jag kan tänka mig att vakna till 1-2 veckor för att åka skidor i Alperna. Men det vore väldigt skönt att slippa bära varmvatten, klippa hästar, sätta på täcken, köra skottkärra i blötsnö, halka omkull, slåss med ensilagebollar, frysa och rida ut i mörker...
 
Jag hade gärna gått i ide. Hatar kyla och mörker. :( Min kropp med, nu väntar den där perioden med kliande hörselgångar, svidande luftrör och näsblod.
 
Men då skulle ju drygt 50% av ens liv vara ... bortkastat? Bättre då att bo nån annanstans under vinterhalvåret, om man vill. Jag gillar inte Skånevintern, t.ex. men saknar den norrländska vintern. Så i brist på den kan jag lätt tänka mig att tillbringa några månader på varmare eller framförallt SOLIGARE ort!

Men jag vill verkligen inte mista halva min levnad! Jag har svårt nog som det är att hinna med allt.
 
Men då skulle ju drygt 50% av ens liv vara ... bortkastat? Bättre då att bo nån annanstans under vinterhalvåret, om man vill. Jag gillar inte Skånevintern, t.ex. men saknar den norrländska vintern. Så i brist på den kan jag lätt tänka mig att tillbringa några månader på varmare eller framförallt SOLIGARE ort!

Men jag vill verkligen inte mista halva min levnad! Jag har svårt nog som det är att hinna med allt.

Har du vinter ett halvår? :cry:
 
Det är det ju i princip i Sverige. November-April. :) Fast April kan vara ganska trevlig och mer vårvinter.

Nä, i Uppsala är det november-februari som brukar vara kalla och mörka. Tyvärr har det senaste åren även inkluderat en del snö. Men inte hela april och sällan ens mars.
 
Nä, i Uppsala är det november-februari som brukar vara kalla och mörka. Tyvärr har det senaste åren även inkluderat en del snö. Men inte hela april och sällan ens mars.
Det beror givetvis helt på var man bor. Södra Sverige är lite mer flexibelt men samtidigt värre just eftersom det inte blir särskilt mycket snö och därmed är så förbaskat mörkt.
Motsägelsefullt nog tyckte jag det var ljusare att bo i Norrbotten. Skåne var rent ut sagt sorgligt. 😅 Men oavsett är vintern lång.
 

Liknande trådar

Samhälle Människor verkar i allmänhet haka upp sig på de närmaste små detaljerna. Och missa hur de stora sammanhangen påverkar de villkor som vi...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 116
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
464
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 529
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 454
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp