Gå in stövlar

Ninnurur

Trådstartare
Mamman här fyndade läderridstövlar i födelsedagspresent till 9-åringen. :up: De är såklart för höga nu innan de satt sig, men känns som att de kommer bli perfekta! Korkkilssula är införskaffat, men hur gör man bäst för att de ska forma sig bra? Jag har sagt att hon ska ha dem på sig efter skolan när hon ligger och kollar på skärm, det borde väl vara rätt första steg. Men sen? Ska man smörja för att mjuka upp dem? Med vad isf? De har dragkedja och resår baktill.
 
Man rider i dem så blir de mjuka och formar sig efter ens ben. Tycker inte det hjälper att bara ha dem på sig när man är stilla.
Ps inte läderfett på läderridstövlar i tron om att mjuka upp den. Rengöra och på med skokräm sen polera med nylonstrumpa. Dock inte på insidan för då knarrar och knisslar det en massa när man rider :)
 
De är för höga för att ridas i än, de måste sätta sig lite. Vi börjar med kroppsvärme och ser hur det funkar!
 
Gå promenader, ofta hellre än längre. De behöver röra sig kring fotvecken för att sätta sig.
Jag red med dragkedjan ett par cm ner i början, numera stänger jag den biten efter uppsittning. :)
 
Gå promenader, ofta hellre än längre. De behöver röra sig kring fotvecken för att sätta sig.
Jag red med dragkedjan ett par cm ner i början, numera stänger jag den biten efter uppsittning. :)
bra tips, det ska vi göra! Idag får hon bara vänja sig vid att ha dem på sig :)
 
Att ligga med dem på gör ingen skillnad, hon ska vara uppe och gå i dem så mycket som möjligt. Jag brukade ta på mina och dammsuga bl a. :D
 
Om det finns lite utrymme i foten på stövlarna så kan man lägga in korkkilar i hälen i början tills de satt sig lite. Ett annat tips som jag fått är att cykla med stövlarna på, har dock inte testat det själv...
 
Jag brukar blöta mina strumpor i vristen så lädret blir lite fuktigt. Då formar stövlarna sig lättare. Hade samma trix när jag skulle gå in fotbollsskor förr i tiden..
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vad tror ni om det här? 8 åring som alltid har haft svårt med talet, både uttal, förståelse för vad andra säger och att få till rätt...
Svar
18
· Visningar
3 455
Senast: Tora
·
Ridning Jag har sedan ett tag tillbaka en ny häst, min första storhäst (nästan, hade en i nån vecka bara men det räknar jag inte med) som jag i...
Svar
6
· Visningar
2 149
Senast: susanne
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 417
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Hästmänniskan Hej Buke, ny medlem här så ha överseende med eventuella missar! ;) Under början av året var jag, min dotter (16 år) och hennes...
17 18 19
Svar
373
· Visningar
89 223
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp