Gå med hund i hage med djur

Silver Girl

Trådstartare
Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur?

Jag har under mina åtta år som hundägare endast ryktesvägen hört om en hund som skadats av djur i hage och den var lös, så den kan ju ha provocerat.

Häromkring går delar av vandringsleder och även en välanvänd motionsslinga genom hagar där det sommartid går betande djur, oftast kor eller får. Jag brukar tänka att det är lugnt att gå där mot mitten/slutet av sommaren när djuren vant sig men undvikit att gå där under våren. Men nu har jag som projekt att gå hela lokala vandringsleden och det syns inte på kartan om det är hagar och det syns ju inte alltid att det är djur där förrän man är inne i dem.

Hur gör ni?
 
Kor är ena nyfikna typer så jag skulle iallafall ta men en käpp att kunna hötta med om de vill ha närkontakt. I övrigt tänker jag ingenting mer än att hålla avstånd och inte störa dem.
 
Jag gör det ofta på sommaren. Ibland vänder jag tillbaka om de är precis vid ingången och ibland tar jag en eller båda hundarna under varsin arm.
För mig är det avståndet som avgör vad jag väljer att göra snarare än att det är djur i hagen.

Jag har nog aldrig hört talas om skadad hund utan oftare om stressade/ rivna djur.
 
Jag gör det ofta på sommaren. Ibland vänder jag tillbaka om de är precis vid ingången och ibland tar jag en eller båda hundarna under varsin arm.
För mig är det avståndet som avgör vad jag väljer att göra snarare än att det är djur i hagen.

Jag har nog aldrig hört talas om skadad hund utan oftare om stressade/ rivna djur.
Det har varit fall i Örebro där kor dödade en sällskapshund som gick på leden genom naturreservatet där de betade. Jag har för mig att ägarna släppte kopplet i hopp om att hunden skulle hinna undan. Det gjorde den inte.

KL
Jag skulle gå med hundarna i kort koppel, hålla mig på stigen och vara beredd att lyfta upp hunden om det är kor med kalv där. Det är svårt att skrämma bort nyfikna kor, och det går snabbt för dem att ha ihjäl en hund om den inte vet hur den ska hantera dem. Mina hundar jobbar med kor, men jag skulle absolut tänka mig för innan jag gick igenom en hage med främmande kor.

(När folk möter flockar med kor på fjället så gäller det att hinna undan innan korna fattar att man är där!)
 
Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur?

Jag har under mina åtta år som hundägare endast ryktesvägen hört om en hund som skadats av djur i hage och den var lös, så den kan ju ha provocerat.

Häromkring går delar av vandringsleder och även en välanvänd motionsslinga genom hagar där det sommartid går betande djur, oftast kor eller får. Jag brukar tänka att det är lugnt att gå där mot mitten/slutet av sommaren när djuren vant sig men undvikit att gå där under våren. Men nu har jag som projekt att gå hela lokala vandringsleden och det syns inte på kartan om det är hagar och det syns ju inte alltid att det är djur där förrän man är inne i dem.

Hur gör ni?

Jag skulle gå igenom en hage med får med hunden utan problem men aldrig att jag skulle ta med hunden in i en hage där det går okända nötkreatur.
 
Vandringslederna här går mer som regel än undantag genom fält med betesdjur, både får och nöt. Jag undviker dem inte (det vore i stort sett omöjligt) men om jag ser att där finns nöt är jag extra försiktig helt enkelt. Har varit med om en eller två hotfulla situationer med kor (ena gången var dock kossan på stigen Utanför hagen och dessutom inklämd mellan två staket så det var extra obehagligt). Om nöten samlats vid grinden till exempel väljer jag oftast att vika av och klättra över en mur eller två för att ta mig förbi dem istället för att försöka mota dem.
Fåren är jag aldrig orolig över även om en del av dem kan försöka vara ganska tuffa de också. :D
 
Kor är jag lite försiktig med efter en otrevlig upplevelse där kanske ett 30 tal ungtjurar kom gåendes på samma stig som jag och hunden gick på. Vi mötte dem alltså och trots mina försök att runda dem (med hunden upplyft) kom de hela vägen fram.

Tycker dessutom att nöt har en tendens att omringa det dom är nyfikna på och då är ju risken att bli klämd ganska stor.

Eftersom att de började omringa mig och hunden så gick vi raskt i en riktning, och jag fick veva med kopplet ganska friskt mot dem när de i princip knuffade på mig.

Så gick vi i kanske 2 km, och hade jag varit helt ovan med kor, eller inte haft en grundtrygg hund som går att bära tror jag att det hade kunnat gå illa.

De var inte alls aggressiva/hotfulla men alldeles för nyfikna. Brydde sig inte alls om att jag röt åt dem.

I efterhand skulla jag ha lyft ut hunden genom elstängslet och sedan trasslat mig ur själv. Hellre stötar än en liknande upplevelse igen.

Jag var också ensam och inga andra människor inom hör eller synhåll.

Och då är jag inte alls rädd för kor egentligen.
Får är jag inte så oroad för, kanske griniga baggar isf.

Jag hade kunnat gå bland korna igen, men då på en tid när fler människor är där, och hållt mig efter staketet om korna är påväg mot en eller är väldigt nyfikna. De flesta gånger vi har gått där innan har de (då kor med kalvar) på sin höjd kollat på en på avstånd.
 
Kor är jag lite försiktig med efter en otrevlig upplevelse där kanske ett 30 tal ungtjurar kom gåendes på samma stig som jag och hunden gick på. Vi mötte dem alltså och trots mina försök att runda dem (med hunden upplyft) kom de hela vägen fram.

Tycker dessutom att nöt har en tendens att omringa det dom är nyfikna på och då är ju risken att bli klämd ganska stor.

Eftersom att de började omringa mig och hunden så gick vi raskt i en riktning, och jag fick veva med kopplet ganska friskt mot dem när de i princip knuffade på mig.

Så gick vi i kanske 2 km, och hade jag varit helt ovan med kor, eller inte haft en grundtrygg hund som går att bära tror jag att det hade kunnat gå illa.

De var inte alls aggressiva/hotfulla men alldeles för nyfikna. Brydde sig inte alls om att jag röt åt dem.

I efterhand skulla jag ha lyft ut hunden genom elstängslet och sedan trasslat mig ur själv. Hellre stötar än en liknande upplevelse igen.

Jag var också ensam och inga andra människor inom hör eller synhåll.

Och då är jag inte alls rädd för kor egentligen.
Får är jag inte så oroad för, kanske griniga baggar isf.

Jag hade kunnat gå bland korna igen, men då på en tid när fler människor är där, och hållt mig efter staketet om korna är påväg mot en eller är väldigt nyfikna. De flesta gånger vi har gått där innan har de (då kor med kalvar) på sin höjd kollat på en på avstånd.
 
Här är naturreservatet med grusvägar, vandringsleder m.m. uppdelat i flera olika enorma hagar. Man vet aldrig på förhand var korna befinner sig. Så, att undvika dem är snudd på omöjligt.

Som tur är så står de sällan mitt på vägarna, de är ju där maten finns. Men ser jag dem så tar jag enorma omvägar, framförallt om hundarna är med. Även om de bara är vänligt nyfikna så vill jag inte hamna i en situation där en kalv kommer av nyfikenhet och kon tycker att hon behöver försvara sin kalv...
 
Hagar med kor i undviker jag i längsta möjliga mån. Har blivit förföljd när jag gick utanför en hage med hundarna av ett gäng väldigt nyfikna och busiga kor och jag var väldigt tacksam över att det var ett staket emellan. Dock tyckte korna det var så roligt med hundarna att de började bralla loss i hagen 🤪 så jag gick och kollade mig över axeln ett tag efter för jag var rädd för att korna skulle spränga staketet helt enkelt...

Har passerat genom en flock kor på en vandringsled med hundarna en gång men då hade jag min bror och mamma med som gick före och föste bort korna lite. Hade hellre vänt och gått flera mil tillbaks igen än passerat genom en flock kor på egen hand 😅

Går jag i en hage med får tänker jag mest på att jag och hundarna inte ska störa fåren.
 
De gånger det kom in nån hund i fårflockarna så blev den rätt brutalt bemött av (ffa de äldre) tackorna.
Nu hade vi iofs väldigt många djur, mindre flockar brukar kunna vara lite mer skvättiga och hålla sig undan.
 
Jag är nog lite dumdristig men jag går faktiskt bara :)
Tycker man brukar kunna se om korna är i närheten eller om man närmar sig.
Har dock aldrig varit med om att kor attackerat eller ens sprungit efter.

Övriga djur är jag inte rädd för hästar vet jag hur man jagar bort om det skulle vara så och mindre djur är jag inte rädd för.
 
Här är naturreservatet med grusvägar, vandringsleder m.m. uppdelat i flera olika enorma hagar. Man vet aldrig på förhand var korna befinner sig. Så, att undvika dem är snudd på omöjligt.

Som tur är så står de sällan mitt på vägarna, de är ju där maten finns. Men ser jag dem så tar jag enorma omvägar, framförallt om hundarna är med. Även om de bara är vänligt nyfikna så vill jag inte hamna i en situation där en kalv kommer av nyfikenhet och kon tycker att hon behöver försvara sin kalv...
I min grannstad finns ett liknande reservat där kan man numera följa korna genom en app :)
 
Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur?

Jag har under mina åtta år som hundägare endast ryktesvägen hört om en hund som skadats av djur i hage och den var lös, så den kan ju ha provocerat.

Häromkring går delar av vandringsleder och även en välanvänd motionsslinga genom hagar där det sommartid går betande djur, oftast kor eller får. Jag brukar tänka att det är lugnt att gå där mot mitten/slutet av sommaren när djuren vant sig men undvikit att gå där under våren. Men nu har jag som projekt att gå hela lokala vandringsleden och det syns inte på kartan om det är hagar och det syns ju inte alltid att det är djur där förrän man är inne i dem.

Hur gör ni?
Går inte in i hage med kor, men får går bra.
 
Här på västkusten är det vanligt att populära vandringsstråk går genom kohagar i kustbandet. På sånna ställen har jag inga problem att gå med hundarna. De korna är vana vid folk och kopplade hundar. De har även väldigt stora ytor och det är inte ens säkert att man ser dem.
Hästhagar skulle jag inte gå i.
Fårhagar ja, om det var en tydlig stig som indikerade på att här går folk ibland. Men jag vill helst inte störa djur öht i deras hagar så det är sällan jag går på sånna marker när djuren är där.
 
Växt upp med kor och har hagar med nöt runt mig nu.
.
Jag skulle aldrig - varken med eller utan hund - gå in i en hage med ungdjur. Knappast vuxna kor heller.
Vi har haft incidenter med bönder skadade av sina egna nötter.
Nöt är stora, tunga och starka djur. Jag har respekt.
Får vete katten, skulle nog vara mer orolig att störa någons får.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Först lite bakgrund till det hela innan jag kommer till min frågeställning (kan bli långt detta): Hundägarna i det här fallet är mina...
2
Svar
29
· Visningar
3 453
Senast: DizAngel
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 313
Senast: Fetaost
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
1 814
Senast: Disen
·
Däggdjur min granne som bor typ 20 meter ifrån oss, har haft två kaniner.. ena dog för ett halvt år sen ungefär förmodligen då andra grannens...
Svar
8
· Visningar
1 489
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp