Gå ner i tid på jobbet

Nepenthe

Trådstartare
Någon som gjort det?

Jag förstår att det blir mindre ekonomiskt.. även att det påverkar pensionen.
Påverkar det semesterdagar? Friskvårdsbidrag?

Har gått upp i lön de senaste åren och tjänar bra. Skulle inte fundera på det om de inte var så att jag inte vet om jag orkar 100%. Varit sjukskriven 1 år men kännt redan innan att det tar VÄLDIGT mycket energi.

Saker blir dyrare men jag måste erkänna att jag mådde som bäst, psykiskt och fysiskt en period där jag inte tjänade så bra.. nästan hälften av de jag gör nu.

Undanber tips om att byta jobb i denna tråd :)
 
Nu vet ju inte jag vilket område du jobbar inom, och det kan ju skilja med villkor och så - men allmänt så tjänar man ju in semestern genom att arbeta och sen har man en semesterfaktor beroende på vilket skift man jobbar. Så om man går ner i tid så tjänar man inte in lika mycket semester - dock har man fortfarande rätt till 25 dagar, men en del av dom blir obetalda.

Friskvårdbidraget påverkas inte hos oss iaf, men det får du nog kolla med just din arbetsgivare för där kan det vara väldigt individuellt som jag förstår det.
 
Jag jobbade ju deltid från det att jag gick tillbaka i jobb efter föräldraledigheten tills jag bytte jobb när min dotter var 8 år. Det som då kändes viktigt var att behålla en heltidstjänst, vilket jag gjorde, jag var alltså formellt delvis föräldraledig. Då har man ju också rätt att gå upp till 100% om och när man vill. Så jag skulle föreslå att om du t.ex. vill jobba 75% så kommer du överens med arbetsgivaren om att du tar tjänstledigt på 25% istället för att göra om din tjänst till 75%.

Jag är rätt säker på att jag hade kvar mina semesterdagar under den här perioden, men osäker på om det var för att det "ska" vara så eller om det var så just min arbetsgivare gjorde. Det påverkar ju såklart pensionen och SGIn, osäker på friskvårdsbidrag, det får du nog kolla med arbetsgivaren.
 
Det påverkar inte antal semesterdagar (mer än att även lönen under semestern blir för samma tjänstgöringsgrad som när du arbetar, plus semestertillägg) och inte heller friskvårdsbidrag som lagstadgat måste vara lika för alla anställda. Jag har tex inte jobbat alls i år men har rätt till friskvårdsbidrag som vanligt.
 
Jag har jobbat deltid i flera år eftersom jag inte orkat heltid. Om semesterdagar och friskvård påverkas måste du kolla med din arbetsgivare. Man har rätt till 25 semesterdagar enligt lag, men när jag var arbetsledare för en grupp med deltidsanställda och heltidsanställda vet jag att det var upp till oss i företaget om det var så att man drog t ex 1,25 dagar per uttagen semesterdag för de som jobbade 4 dagar i veckan eller om man drog 1 till 1. Men det var många år sedan så det kan ju vara så att det har ändrats.
 
Jag jobbade ju deltid från det att jag gick tillbaka i jobb efter föräldraledigheten tills jag bytte jobb när min dotter var 8 år. Det som då kändes viktigt var att behålla en heltidstjänst, vilket jag gjorde, jag var alltså formellt delvis föräldraledig. Då har man ju också rätt att gå upp till 100% om och när man vill. Så jag skulle föreslå att om du t.ex. vill jobba 75% så kommer du överens med arbetsgivaren om att du tar tjänstledigt på 25% istället för att göra om din tjänst till 75%.

Jag är rätt säker på att jag hade kvar mina semesterdagar under den här perioden, men osäker på om det var för att det "ska" vara så eller om det var så just min arbetsgivare gjorde. Det påverkar ju såklart pensionen och SGIn, osäker på friskvårdsbidrag, det får du nog kolla med arbetsgivaren.

Jag hade inte kvar mina semesterdagar när jag jobbade deltid pga små barn. Jag fickswmestwrdagar som motsvarade den tid jag jobbade.
 
Jobbar inom telekom/it för Ericsson

Läkaren föreslog även hen att ta tjänstledigt en viss procent. Får väl fråga om det
 
Jag har lika många semesterdagar som innan men de beräknas ju på en deltidslön så semesterlönen är ju också på deltid. Har samma friskvårdsbidrag som innan osv. Jobbar 75% dvs 6 h per dag.
 
Någon som gjort det?

Jag förstår att det blir mindre ekonomiskt.. även att det påverkar pensionen.
Påverkar det semesterdagar? Friskvårdsbidrag?

Har gått upp i lön de senaste åren och tjänar bra. Skulle inte fundera på det om de inte var så att jag inte vet om jag orkar 100%. Varit sjukskriven 1 år men kännt redan innan att det tar VÄLDIGT mycket energi.

Saker blir dyrare men jag måste erkänna att jag mådde som bäst, psykiskt och fysiskt en period där jag inte tjänade så bra.. nästan hälften av de jag gör nu.

Undanber tips om att byta jobb i denna tråd :)


Här finns en bra förklaring och tabell där du kan se hur semesterdagar påverkas vid deltidsarbete lite beroende på hur arbetstiden förläggs.

https://www.unionen.se/rad-och-stod/semester-vid-deltid
 
Någon som gjort det?

Jag förstår att det blir mindre ekonomiskt.. även att det påverkar pensionen.
Påverkar det semesterdagar? Friskvårdsbidrag?

Har gått upp i lön de senaste åren och tjänar bra. Skulle inte fundera på det om de inte var så att jag inte vet om jag orkar 100%. Varit sjukskriven 1 år men kännt redan innan att det tar VÄLDIGT mycket energi.

Saker blir dyrare men jag måste erkänna att jag mådde som bäst, psykiskt och fysiskt en period där jag inte tjänade så bra.. nästan hälften av de jag gör nu.

Undanber tips om att byta jobb i denna tråd :)
Om semesterdagar påverkas brukar bero på hur du lägger arbetstiden dvs om du jobbar samma antal dagar men färre timmar så får du samma dagar men mindre ersättning för varje dag. Om du istället jobbar färre antal dagar kan det bli så att företaget ger dig färre antal dagar men att en hel dag fortfarande är värd lila mkt i ersättning.
 
Om semesterdagar påverkas brukar bero på hur du lägger arbetstiden dvs om du jobbar samma antal dagar men färre timmar så får du samma dagar men mindre ersättning för varje dag. Om du istället jobbar färre antal dagar kan det bli så att företaget ger dig färre antal dagar men att en hel dag fortfarande är värd lila mkt i ersättning.
Jag menar alltså betalda dagar for 25 dagars ledighet har alla rätt till.
 
Jag jobbar 90%. Jag får lika många semesterdagar i systemet men för en ledig semesterdag dras 1,1 dagar och får också semesterlön därefter. På vissa ställen får man i stället vissa av sina semesterdagar utan helt ersättning, så det kan vara olika. Påverkar inte friskvårdsbidraget hos mig.

Jag började med att i nästan två år vara tjänstledig på 10% men sedan fick jag det inte beviljat längre utan fick göra om min tjänst till 90% om jag ville fortsätta. Detta för att mina 10% ihop med andras deltider skulle kunna användas till att bli en hel tjänst som någon kunde anställas på, vilket inte gick om jag fortfarande var anställd 100%. Det tycker jag är helt rimligt, men också bra att först kunna prova med tjänstledighet om det går, det är dock inget som måste godkännas.

Jag tjänar bra och kommer nog gå ner på 80% när jag fyllt 50 tänker jag.
 
Jag jobbar 75%, vilket är perfekt för mig då jag inte har energi till att jobba heltid. Är ledig på onsdagar, så även om jag har färre betalda semesterdagar så får jag ändå typ lika lång semester som de som jobbar heltid.
Älskar att vara ledig mitt i veckan, det gör att veckan känns mer hanterbar med en vilodag mitt i.
 
Hur menar du? Det beror ju på vad du tjänar nu och vad det andra jobbet har för lön. Samt om du har ork att jobba 100 % på ett annat jobb.

Jo det förstår jag men rent generellt skriker folk i min närhet så fort jag nämner att jag vill gå ner i tid. Som att 100% alltid är bäst oavsett vad jag tjänar.

Har länge haft en plan att komma upp i lön såpass att jag kan gå ner i tid.

Men då är det bara pengar som skiljer?
 
Jag jobbar 90%. Jag får lika många semesterdagar i systemet men för en ledig semesterdag dras 1,1 dagar och får också semesterlön därefter. På vissa ställen får man i stället vissa av sina semesterdagar utan helt ersättning, så det kan vara olika. Påverkar inte friskvårdsbidraget hos mig.

Jag började med att i nästan två år vara tjänstledig på 10% men sedan fick jag det inte beviljat längre utan fick göra om min tjänst till 90% om jag ville fortsätta. Detta för att mina 10% ihop med andras deltider skulle kunna användas till att bli en hel tjänst som någon kunde anställas på, vilket inte gick om jag fortfarande var anställd 100%. Det tycker jag är helt rimligt, men också bra att först kunna prova med tjänstledighet om det går, det är dock inget som måste godkännas.

Jag tjänar bra och kommer nog gå ner på 80% när jag fyllt 50 tänker jag.

Nä jag vet att de kanske inte godkänner varken tjänstledighet eller att ändra tjänsten 😕
Därför de är lite jobbigt att fråga 🙈
 
Jo det förstår jag men rent generellt skriker folk i min närhet så fort jag nämner att jag vill gå ner i tid. Som att 100% alltid är bäst oavsett vad jag tjänar.

Har länge haft en plan att komma upp i lön såpass att jag kan gå ner i tid.

Men då är det bara pengar som skiljer?
Jag tänker också ibland att jag skulle vilja gå ner i tid. Tycker det är kämpigt att få ihop livet med heltidsjobb. Nu klarar jag det för att jag har väldigt flexibla tider delar av veckan och kan jobba en del hemifrån. Men det svider ju att tappa inkomst och att pensionen kommer påverkas.
 
Nä jag vet att de kanske inte godkänner varken tjänstledighet eller att ändra tjänsten 😕
Därför de är lite jobbigt att fråga 🙈
Men det här är väll pga av sjukdom dvs utmattning, är du uppe i 100% arbete nu?
Det finns ingen självändamål att jobba 100% men man får ju mer i lön om man klarar det såklart. Det är ju inkomsten som avgör, det är inget annat som påverkas av att du jobbar mindre timmar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 646
Senast: Mineur
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 782
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 495
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp