GÅ NER I VIKT UNDER SOMMARLOVET

Tropic

Trådstartare
Hallå. Jag är 19 år och trött på min alldeles för stora rumpa, något som många verkar gilla att påpeka. Jag är 167 cm och väger 61-62 kg. Jag är fullt normalviktig, men vill gå ner till 55-58 kg. Jag har väl inga större komplex över min kropp, jag har dock svårt för att gå i kläder som på något vis framhäver min rumpa (och det är svårt att täcka den, går alltid med någon längre tröja eller dylikt) och jag vet inte hur jag ska kunna gå i bikini i sommar haha. Jag har gått upp på senare tid och nu vill jag gå ner till den vikt jag trivs bäst i. Jag kommer aldrig strunta i vad andra tycker, så är det något i stil med det ni tänker skriva så kan ni hoppa det. Sen handlar det mest om vad jag tycker, och jag vill komma i mina gamla kläder helt enkelt och trivas med mig själv som jag gjorde förut.

Problemet är att jag bor med mina familj och jag vet inte om jag vågar gå på någon diet eller så. Morsan har ju kört med lchf och lite sånt, funkade dock inte. Kanske för att hon fuskade typ jämt haha. Men jag är rädd att dom börjar tro att jag ska bli anorektisk eller så, tycker nästan det är pinsamt att säga att jag vill banta (läs: tajta till kroppen lol). Men nu är det så att jag har en stor förkärlek till mat och kommer inte kunna räkna kalorier. Det är antingen 5:2 eller LCHF som gäller, + träning några gånger i veckan. Men jag vill att det ska hända något också, inte bara att jag tränar och tränar men det står still! Tänkte börja i sommar, är ledig så har mycket tid. Men det är nu jag vill få massa tips av er, hur går man ner och håller sig kvar där? Hur mycket träning osv? Tacksam för svar! =)
 
Senast ändrad av en moderator:
Alltså... det enklaste sättet är just att du gör av med mer än du stoppar i dig. Alltså kalorier. Det måste inte vara svårare än så.

Dieter där du förbjuder dig själv saker eller svälter din kropp i perioder kommer oftast komma tillbaka till dig och du kommer gå upp de kilorna igen (t.ex. LCHF, förbered dig på en kolhydrat binge när du "är klar" och börjar äta igen). Det finns många lågkalori alternativ, typ ta mycket gurka eller sallad hellre än en macka. Ha som mål att gå/springa 30 min per dag osv. Sen handlar det mycket om kontroll och det finns inga genvägar, du måste vilja gå ner i vikt och vara hälsosammare.
Ett bra tips är att gå över exakt vad du stoppar i dig idag, hur mycket du rör dig och vilka små förändringar i vardagen du kan göra. Och sen börja tänka att du alltid tar de "jobbigare" alternativen i vardagen, t.ex. alltid trappan istället för hissen osv. :) Jag tror inte på 5:2 dieten eller någon annan diet. Kalorier ut och kalorier in, det är det mest simpla och enklaste du kan göra.
 
Alltså, viktnedgång handlar till 85% om kost. Och då inga förkastliga dieter eller förbud. Sunt förnuft.
Sedan kan du ju inte punktförbränna.
Träning - gör sådant du tycker är ROLIGT , det är förmodligen enda, eller åtminstone bästa sättet att få det hållbart i längden.
Kolla om det finns något utegym där du bor t.ex.?
Tänk lätt, enkelt och roligt. Oavsett om det gäller kost eller motion , krångla inte till det.
Jag kör ca 8 pass (3 skivstång, 1 core, 3-5 danspass) i veckan, går förvisso ner en del i vikt, men främst får jag bättre styrka, hållning, kondis, energi, glädje, humör...vilket gör ALLT så mycket enklare.
Äter däremot lite för dåligt, lite för lite. Men inga förbud.
 
Om du inte kan tänka dig att kontrollera intaget kommer du inte tappa i vikt. Du kan egentligen käka vad du vill men i rimlig mängd. Sen mår många bra av att dra ner på kolhydrater, skippa godis osv. Oftast äter man mer än man tror och jag tror att matdagbok/nån typ av kontroll av intaget (i början gärna kcal-räkning så du får ngn slags hum om hur mycket och vad du stoppar i dig innehåller) är nog viktigt.

Sen är det ju så att man ser olika ut. Jag är kurvig och har en stor rumpa i förhållande till min kropp, även om jag väger så lite som 47-48 kilo (ja jag har testat ;) ) samtidigt har jag platt mage även om jag skulle väga 75 kilo. Kroppar ser helt enkelt olika ut.
 
Jag rekommenderar styrketräning! strunta i vikten det är irrelevant - muskler kräver också energi dvs att du får även en högre energiförbrukning på köpet.

Med hjälp av muskler ser kroppen snyggare ut.
 
Objektivt sett så kan du inte ha en "alldeles för stor" rumpa, om den nu inte ger dig hälsoproblem förstås, utan det är din värdering, men ok, du tycker inte om den och vill att den ska vara lite mindre och tajtare.

Tipsar om uthållighetssporter, löpning och sånt som kräver kondition. Styrketräning är jättebra men beroende på hur du är byggd så kan din rumpa bli större av det, beror på hur mycket fett du har att ta av och hur lätt du bygger muskler.
 
Ett glas vatten före maten lär mig att kontrollera hungern bättre så jag inte sätter mig och vräker i mig en massa mat jag inte behöver.
 
Om du inte kan tänka dig att kontrollera intaget kommer du inte tappa i vikt. Du kan egentligen käka vad du vill men i rimlig mängd. Sen mår många bra av att dra ner på kolhydrater, skippa godis osv. Oftast äter man mer än man tror och jag tror att matdagbok/nån typ av kontroll av intaget (i början gärna kcal-räkning så du får ngn slags hum om hur mycket och vad du stoppar i dig innehåller) är nog viktigt.

Sen är det ju så att man ser olika ut. Jag är kurvig och har en stor rumpa i förhållande till min kropp, även om jag väger så lite som 47-48 kilo (ja jag har testat ;) ) samtidigt har jag platt mage även om jag skulle väga 75 kilo. Kroppar ser helt enkelt olika ut.

Jag är likadan. Min bakdel är alltid redig oavsett hur smal jag är. Trist att det inte går att punktförbränna. :cautious:
 
Som många skrivit ovan så är det faktiskt intaget av kalorier/mat som är HELA problemet.

visst är det bra att röra på sig och träna. Men för vikten gör det - enligt rätt samstämmig forskning - bara marginellt.

Fortsätt äta. Men ät mindre! Se till att äta sådant som mättar.

Du kommer aldrig att räkna kalorier säger du.Men skit i det då. Men sannolikt vet du mycket väl hur du bör äta. Ät mycket av sådant som inte är så kaloritätt.

Jag vill inte vara elak - men det känns lite som om du vill gå ner i vikt men vill att det ska ske genom trolleri? Inte äta mindre, inte gå på diet.
Att enbart träna sig till viktnedgång kommer ALDRIG att fungera. Tro mig.
 
Rör dig mer än mindre.... bara det som funkar och är snällt mot kroppen. Sen är man ju byggd olika från början med, jag har också lite stor /utstående rumpa men smal i övrigt. Och stor rumpa brukar vara uppskattat av många killar iaf:p
 
Rent teoretiskt går det ju att träna sig smalare. Men då får man träna väldigt hårt och/eller väldigt mycket; jag får ofta känslan av att de flesta överskattar hur mycket kalorier deras träning bränner..

Att träna "några gånger i veckan" är jättebra för din hälsa och kommer att knuffa dig i rätt riktning men som flera har sagt är det kosthållningen som är avgörande. Kalorier in, kalorier ut.
 
Jag har gått på något som heter Dukan-dieten. Bygger på att man äter proteiner och vissa utvalda grönsaker. Dieten på att man går in i ketos och därmed ökar sin förbränning. Jag har gått ner mycket, ca 3 storlekar sen i mars, trots att jag har fuskat lite ibland. Utav proteiner och grönsakerna får man äta hur mycket som helst så man behöver inte vara hungrig. Ett par veckor emellan har jag fuskat men inte gått upp i vikt då den ökade förbränningen hänger kvar. Det som är bra också är att dieten är lätt att ta några veckor igen om man känner att kilona trillar på.

Den här dieten passade mig då det händer mycket och fort och jag inte har tålamod att banta bort 1 kg per månad typ. :D
 
Du behöver inte göra särskilt mkt för att gå ner så lite. Byt ut en macka om dagen mot ett äpple och rör lite mer på dig så fixar det sig automatiskt. Små långsiktiga förändingar för hållbart resultat!
 
Apropå det som skrevs om att de flesta överskattar hur mycket de förbränt vid träning så tycker jag att ungefär 90% av alla som tycker att de har "alldeles för stor rumpa" överskattar hur stor deras rumpa faktiskt är.

I 9 fall av 10 när någon ojar sig över hur stor deras rumpa är så tänker jag "jaha var då?", de flesta ser ut som folk gör mest liksom.
 
Som många skrivit ovan så är det faktiskt intaget av kalorier/mat som är HELA problemet.

visst är det bra att röra på sig och träna. Men för vikten gör det - enligt rätt samstämmig forskning - bara marginellt.

Fortsätt äta. Men ät mindre! Se till att äta sådant som mättar.

Du kommer aldrig att räkna kalorier säger du.Men skit i det då. Men sannolikt vet du mycket väl hur du bör äta. Ät mycket av sådant som inte är så kaloritätt.

Jag vill inte vara elak - men det känns lite som om du vill gå ner i vikt men vill att det ska ske genom trolleri? Inte äta mindre, inte gå på diet.
Att enbart träna sig till viktnedgång kommer ALDRIG att fungera. Tro mig.

Fast t.ex. LCHF är långt ifrån snålt på kalorier och ändå går man ner i vikt. Jag tänkte mest på om det finns någon här som fixat det på ett "lagom" vis, inte gå stenhårt på någon diet eller träna varje dag. Att äta rätt är jag fullt medveten om att jag måste göra samt träna regelbundet. Är inte ute efter något trolleri, snarare för att se om någon har bra tips att komma med som jag kan ta med mig. Ibland kanske viktnedgång inte är så svårt som alla säger, bara man bestämmer sig. Man behöver inte göra det svårare för sig än vad det är och därför kändes det bra att vända sig till något forum där alla möjliga kan komma med sina tips.
 
Apropå det som skrevs om att de flesta överskattar hur mycket de förbränt vid träning så tycker jag att ungefär 90% av alla som tycker att de har "alldeles för stor rumpa" överskattar hur stor deras rumpa faktiskt är.

I 9 fall av 10 när någon ojar sig över hur stor deras rumpa är så tänker jag "jaha var då?", de flesta ser ut som folk gör mest liksom.
Jag har också tänkt på det... Men folk har ju påpekat det på mig många gånger, så nånting säger mig att den är större än normalt
 
I dina skor hade jag börjat med träning. Just att strama till musklerna gör att formen på kroppen blir annorlunda. Självkänslan får sig också en rejäl sving uppåt, och du lär märka att kläderna sitter annorlunda.

Om du efter fyra veckors träning (säg tre gånger/vecka?) fortfarande känner att du vill lägga till någon åtgärd, fundera över vad du äter. Gör en matplan - utan att för den skull bli hysterisk i diet. Lägg upp maten, på en mindre tallrik än normalt. Ta inte om. Tänk dig för vad du lägger på tallriken, i vilka mängder. Fundera över hälsosamma alternativ, och ge dig också fritt rum att t ex på lördag äta det där lilla extra. Jag vill nästan lova att du kommer uppskatta maten betydligt mer!

Jag tycker inte du behöver banta, jag tror det räcker om att bli medveten och göra bättre val. Och låta musklerna förändra formen.
 
Fast t.ex. LCHF är långt ifrån snålt på kalorier och ändå går man ner i vikt. Jag tänkte mest på om det finns någon här som fixat det på ett "lagom" vis, inte gå stenhårt på någon diet eller träna varje dag. Att äta rätt är jag fullt medveten om att jag måste göra samt träna regelbundet. Är inte ute efter något trolleri, snarare för att se om någon har bra tips att komma med som jag kan ta med mig. Ibland kanske viktnedgång inte är så svårt som alla säger, bara man bestämmer sig. Man behöver inte göra det svårare för sig än vad det är och därför kändes det bra att vända sig till något forum där alla möjliga kan komma med sina tips.

Ok, en gång för alla: kalorier in och kalorier ut den enda lösningen. Om de som äter LCHF går ned i vikt innebär det bara att de omfördelar sitt kaloriintag till en (mycket) större andel fett och således blir mättare (dvs. äter inte lika mycket). Dessutom tvingar LCHF folk att utesluta de livsmedel som ofta är de största bovarna; läsk, godis, snacks, kakor, etc.

Jag har också tänkt på det... Men folk har ju påpekat det på mig många gånger, så nånting säger mig att den är större än normalt

Schysst. Är de inte dina vänner; ignorera. Är det dina vänner som påpekar hur stor din rumpa är så skulle jag ta en allvarlig funderare på min bekantskapskrets.
 
Hallå. Jag är 19 år och trött på min alldeles för stora rumpa, något som många verkar gilla att påpeka. Jag är 167 cm och väger 61-62 kg. Jag är fullt normalviktig, men vill gå ner till 55-58 kg.
Att någon påpekar att din rumpa är för stor, betyder inte automatiskt att din rumpa är för stor. Det kan lika gärna betyda att de människorna har taskig självkänsla och är avundsjuka på dig och därför försöker hitta "nåt fel" på dig för att känna sig bättre själva - och hittar de inte nåt fel, så hittar de på nåt. Det behöver alltså inte ha ett dugg verklighetsanknytning.

Tyck om dig själv som du är och försök inte anpassa dig efter andras mål. Då hittar de bara på nåt nytt "fel". Du är bra som du är.
 
Jag har också tänkt på det... Men folk har ju påpekat det på mig många gånger, så nånting säger mig att den är större än normalt
Äg din rumpa stor eller liten! Det är DIN rumpa, DIN kropp. Man ser olika ut, kroppsformen dras man med oavsett om man går upp eller ned i vikt. Om du vill ha förebilder med stora rumpor så är Nicki Minaj och JLO exempel på stjärnor som profiterar på sina bakdelar. Så du har en stor rumpa, se det som en tillgång.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hamnat i en ond spiral där jag har ett sug hela tiden. Mitt problem har ju varit anorexi men helt plötsligt har jag upptäckt att...
2
Svar
30
· Visningar
3 857
Senast: Qelina
·
Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 646
Senast: Qelina
·
M
Kropp & Själ Detta gäller en närstående till mig, och det jag är ute efter är hjälp att fundera - finns det kanske någon "vanlig" fysisk/medicinsk...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
6 521
Senast: Lenis
·
Kropp & Själ Kort bakgrund: jag mådde väldigt dåligt i tonåren vilket ledde till att jag var inaktiv, tröståt en massa o gick upp väldigt mycket i...
Svar
10
· Visningar
1 685
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp