Bukefalos 28 år!

Gå ner i vikt, utfodringsdilemma

M

mellis

Har en fjording som behöver gå ner lite för att bli riktigt fin i hullet.
Jag vet att om man vill ha ner vikten på en häst så ska man i första hand dra ner på kraftfodret och i andra hand grovfodret, men problemet är att jag behöver göra tvärtom....

Nu står han på 50,9 MJ, vilket tydligen är för mycket. Har tänkt att dra ner till ca 48 MJ, men om jag tar bort kraftfodret och ger bara hö, samma mängd han får nu (6 kg), så blir det i allafall för mycket energi och kvoten blir för låg.
Alltså får jag minska höet till 5 kg och ge MER kraft och proteinfoder istället. Detta säger ju emot hur man "ska" göra egentligen. Det är detta som är dilemmat. Det känns ju lite knäppt om man säger så.

Nuvarande foderstat är:

6 kg hö
0,1 kg Krafft Grund
0,1 kg Krafft Protein

Ger 50,9 MJ, 311 g smrp, kvot 6,1

Det nya förslaget ser ut så här:

5 kg hö
0,5 kg Krafft Grund
0,2 kg lusern

ger 47,7 MJ och 286 g smrp, kvot ca 6

Är detta ett vettig lösning tycker ni, eller hur ska jag göra? :confused:
 
Vad är hästens idealvikt, rider du eller står hästen bara, vad är värdena på ditt hö?
Utan det kan ingen svara dig. :smirk:
 
Har inte räknat med halvkilon hö på flit, men får kanske göra det ändå...
Bara hö och K.Prot. går nog inte, 0,2 kg K.Prot. + 5,5 kg hö ger 46,9 MJ och 313,5 smrp. Blir för mkt protein och lite energi.

Ett förslag är ju isåfall:

5,5 kg hö,
0,2 kg lusern och
0,2 kg Grund.

Det ger 48,4 MJ och 284 g smrp.
Kvoten blir ngt låg, 5,8.
 
Tänk på att när du bantar en häst ska du inte dra ner på proteinet i foderstaten utan bara energin, dvs du får en högre kvot än 6. Då jag bantade min c-ponny var jag tvungen att ha kvoten på 7 för att hästen fortfarande skulle sätta muskler. Det är många som inte tänker på det utan drar ner på hela foderstaten.

Det vore kul att veta ditt hövärde, samt lite mer om din häst. ;)

//Alice
 
Idealvikten är 400 kg, han rids ca 5 dgr/v, (hopp eller dressyrträning för instr. 1 gång/v, +varierad uteridning, markarbete övriga dagar).

Höets värden kg/foder:
MJ 8.1
smrp: 45
Ca 3.5
P 1.8
Mg 1.1
 
Ska ge dig ett förslag på foderstat. Min "bok" säger 56 MJ och 338 gSRP vid lätt arbete och 400 kg fjording. Men hästen ska ju banta så vi säger 48 MJ och 338 gSRP

Ett ex:
5 kg hö
700 g lusern hack
100 g K.protein
Ger 48 MJ 332 gSRP

Ett till ex:
5,5 kg hö
300 g K.protein
50 g mineral vit
Ger 48 MJ och 346 gSRP (denna foderstat skulle nog jag ge om det var min fjord.)

Ytterligare ett ex:
5 kg hö
600 g Nya Krafft groov
100 g K.Protein
50 g miner vit
Ger 48 MJ och 333 gSRP

Om du rider hårdare än lätt arbete som jag räknat på behövs ju självklart mer protein än detta. Hoppas du blev lite klokare.

//alice
 
Det här tycker jag var mycket bra exempel.
Jag undrar vad Gammeln tycker?

Luzenhack-varianten var lysande.
Där blir det ju bara 100g kraftfoder, resten är grovfoder.
 
En till variant.

5 kg hö 40,5 MJ och 225 SmbPr
0.8 kg Edel Avel

48MJ och 340g SmbPr, Ca 26g, P 14,2 - Ca/P = 1.85

Allt klart på bara hö och pellets.
 
Varför ger du Grund som har ett högt enegiinnehåll jämfört med proteininnehållet, d.v.s. en ganska,låg kvot för ett kraftfoder och dessutom inte innehåller alla vitaminer och spårämnen?

Vore det inte bättre att ge Groov som ju dels har en betydligt högre kvot m.a.p. protein, samt innehåller allt annat som hästen behöver också?
 
Tack för förslagen!
Det med bara hö och Protein räknade jag faktiskt också på själv först men jag tyckte kvoten blev för hög eftersom den ligger på hela 7, (och ej kommer från grovfodret) men det kanske alltså är så att det inte gör något att det blir så?
Isåfall är det ju ett mycket enkelt och bra förslag, bara att ta bort Grunden och öka på Proteinet lite. (Och minska höet). :)
 
Tack för ditt förslag!
Tyvärr har jag inte Edel Avel hemma och känner inte till någon återförsäljare här i närheten heller, så i första hand försöker jag nog lösa det med de fodermedel jag har hemma. (K.Protein, lusern, soja och K. Grund).
Anledningen till att han får Grund och inte Groov? Jaa, vi körde med Groov förra vintern och det funkade väl bra , men eftersom jag har en fjording till som behöver lite mer energi och som jag vill ha lite mer "go" i, så tänkte jag prova Grund ett tag för att se om det hjälper.
Och eftersom hon fick Grund , så fick valacken det också, för enkelhetens skull. ;)
Att Grunden inte innehåller vitaminer och spårämnen har jag faktiskt inte reflekterat över, men det ser jag ju nu, när jag kollar. :idea:
 
Ett ännu enklare förslag med enbart grovfoder är annars 4 kg hö och 1,8 kg lucernhack. Ger 48 mj och en smrp/mj kvot på 7,7.(allt smrp överskott från grovfoder) Ca/p kvoten blir också något hög likaså ca/mg kvoten med eftersom allt överskottet från ca kommer från grovfoder så gör det inget.
Vill du ha vitaminer kan du ge Chevinal som innehåller allt, även alla b-vitaminer och det innehåller INTE ca och p och endast lite mg så det passar bra till den foderstaten.
 
Tackar! :banana: Ja, ibland får man till det. :o Självklart ska det ju vara så mycket grovfoder som möjligt, tycker jag iaf.

//Alice
 
Tack för ditt förslag också!
Fast det känns lite tokigt att minska på höet så mycket, för det är ju egentligen inget dåligt hö...
men hästen själv skulle nog gilla det förslaget för han rör knappt inte höet när han kommer in på kvällen, har ätit sig mätt på gräs i hagen hela dagen :d
Det är käket i krubban som gäller. :crazy:
 
Tack för ditt förslag också!
Fast det känns lite tokigt att minska på höet så mycket, för det är ju egentligen inget dåligt hö...
men hästen själv skulle nog gilla det förslaget för han rör knappt inte höet när han kommer in på kvällen, har ätit sig mätt på gräs i hagen hela dagen :d
Det är käket i krubban som gäller. :crazy:
 
Nu har jag funderat och funderat och jag tror att det lutar åt att jag kommer att använda ditt förslag nr 1, alltså det med 5 kg hö, 7 hg lusern och 1 hg K.Protein.
Främst för att det mesta av proteinet kommer från grovfodret där, men även för att det blir lite mer att tugga på i krubban, lusern gillar han bättre än K.Protein som ju var enda kraftfoder i förslag nr. 2.
Sist men inte minst tycker jag att det känns lite osäkert att utfodra med halva kilon. Det är så lätt att det blir fel, svårt att väga exakt mängd ( i.a.f.när man som jag har en hövåg som bara mäter hela kilon och det är smått, smått på skalan. :crazy:
Dessutom har de bra med bete i hagen så det känns inte så farligt att dra ner på höet till 5 kg. Jag märker ju att han inte är vrålhungrig när han kommer in, eftersom han inte ens rör höet då. Han har även fri tillgång på fin halm, men den rör han inte heller.
Kanske inte så konstigt att han är lite för tjock egentligen! :rofl:
 
Lycka till!

Håll koll bara så h*n inte tappar muskler vid bantning! Det är så otroligt lätt att hänt. Och du behöver inte vara så jätterädd för "proteinöverskott" när du bantar en häst. Som sagt, när jag bantade min låg hästen på en kvot på drygt 7 och där de mesta proteinet kom från k.protein eftersom höet var så himla dåligt. Hästen tog inte skada av det. Han står fortfarande på en kvot på 7 och mycket av proteinet kommer från kraftfodret. Men eftersom det är protein han gör av med är det inte någon fara.
Om din häst tappar muskler/inte musklar sig måste du lägga till mer k.protein. Börja med 100 g och se vad som händer.

//Alice
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 236
Senast: Kalkon87
·
Hästvård Jag har ett holländskt varmblod på ungefär 165 cm. Valack, normalt hull, normalbyggd, lättfödd och välmusklad. Han är 12 år. Han...
Svar
3
· Visningar
614
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 819
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp