Gå över broar/genom vattendrag

alextheasparagus

Trådstartare
Hej! Vid vårt stall finns inte så mycket ridvägar, det finns en skog och det är mest stigar av varierande storlek. Det finns en anlagd grusväg som går genom hela skogen som är helt ny, och på den kan man rida till mer ridbara områden som tidigare varit otillgängliga för oss. Men, den här vägen går över en stor mosse och där har de byggt en typ, flytande bro. Den är inte pålad så vi får inte rida där, även om vi gjorde det i början innan de sa till att vi inte får. Det finns en liten stig som man kan ta för att komma runt bron, men den korsar en bäck som min häst VÄGRAR att gå över. Hon har hoppat över den från andra hållet en gång (då hade jag gått över på bron och sedan vänt för att ta stigen tillbaka) men från stallet går det inte, inte ens om jag hoppar av. Vill ta med någon annan med en mindre mesig häst någon gång men jag rider typ alltid ensam och det är svårt att få till något. Likadant är det på en annan stig som i övrigt är jättefin, där det finns en bro över en större bäck samt ett vadställe. Just den bron vågar jag inte rida på så mitt alternativ är vadstället... Hur kan jag öva på det?

Min andra fråga handlar om broar. Markerna häromkring är väldigt blöta och det är väldigt mycket spänger och småbroar överallt som kan vara svåra att undvika. Spängerna vågar jag inte gå på, men hur är det med små broar? Det är små broar över bäckar, typ 1-2 m långa och någon meter breda med tvärsgående brädor. Hästen skulle säkert gå över om jag bad henne men jag är skiträdd för att bron ska gå sönder. Vågar ni gå över broar eller hur gör ni?
 
Hej! Vid vårt stall finns inte så mycket ridvägar, det finns en skog och det är mest stigar av varierande storlek. Det finns en anlagd grusväg som går genom hela skogen som är helt ny, och på den kan man rida till mer ridbara områden som tidigare varit otillgängliga för oss. Men, den här vägen går över en stor mosse och där har de byggt en typ, flytande bro. Den är inte pålad så vi får inte rida där, även om vi gjorde det i början innan de sa till att vi inte får. Det finns en liten stig som man kan ta för att komma runt bron, men den korsar en bäck som min häst VÄGRAR att gå över. Hon har hoppat över den från andra hållet en gång (då hade jag gått över på bron och sedan vänt för att ta stigen tillbaka) men från stallet går det inte, inte ens om jag hoppar av. Vill ta med någon annan med en mindre mesig häst någon gång men jag rider typ alltid ensam och det är svårt att få till något. Likadant är det på en annan stig som i övrigt är jättefin, där det finns en bro över en större bäck samt ett vadställe. Just den bron vågar jag inte rida på så mitt alternativ är vadstället... Hur kan jag öva på det?

Min andra fråga handlar om broar. Markerna häromkring är väldigt blöta och det är väldigt mycket spänger och småbroar överallt som kan vara svåra att undvika. Spängerna vågar jag inte gå på, men hur är det med små broar? Det är små broar över bäckar, typ 1-2 m långa och någon meter breda med tvärsgående brädor. Hästen skulle säkert gå över om jag bad henne men jag är skiträdd för att bron ska gå sönder. Vågar ni gå över broar eller hur gör ni?
Nej, jag rider inte över en träbro om jag inte är säker på att den håller.

Där jag bodde förut fanns en träbro på ett ställe och den var rejäl. Den körde de traktorer på så den vågade jag rida över.
 
Hur grova plank har de lagt? Jag rider över de broar jag sett är rejält konstruerade och väl underhållna. Har tex en där det ligger ekplank över järnbalkar men även en helt i trä som är anpassad till fyrhjulingar.
 
De är helt i trä, vet att folk åker mountainbike över dem men inga motorfordon. Planken varierar ju, men den jag tänker på nu känns ganska okej ändå. Men känns ändå läskigt. Tror nog att jag är mer rädd för broar än hästen haha.
 
Jag hade inte ridit över en bro som inte går att köra motorfordon över. Det är stor vikt som läggs på varje hov på en mycket liten yta i förhållande till vikten som ett fordon lägger på samma yta och det krävs att bron är rejäl för att den ska hålla. Särskilt om hästen hoppar till för något. Så, min regel har blivit, går det inte att köra bil över så rider jag inte över.
 
Hur kan jag öva på det?
Bästa är att ha med andra hästar som hjälper till som draghjälp.
Jag hade en häst som var livrädd för ett dike jag med, jag väntade ut henne och på något sätt fick henne över diket. Jag tror det hjälper om man gör det mer regelbundet också så hästen får rutin på det.

Jag vet min häst kunde inte ens gå i vattenpölar, vi övade på det, först lite och gärna så nära det gick, nästa gång ännu närmare osv. Mycket beröm när hon gjorde rätt.

Allra enklaste är draghjälpen av andra hästar. Kanske får kliva över diket fram och tillbaka några gånger.
 
Draghjälp vore absolut det bästa! Men jag ska testa att ta med en grimma och ett långt grimskaft nästa gång jag rider ut, och lite godis, så att jag kanske kan leda henne över. Är lite svårt att leda i träns, speciellt om hon tar ett långt skutt och det kanske blir ett ryck. Har lärt henne att gå över en bäck, men det var skitläskigt och hon kan fortfarande tycka att det är lite jobbigt. Men innan vågade hon inte ens gå i vattenpölar liksom.
 
Draghjälp vore absolut det bästa! Men jag ska testa att ta med en grimma och ett långt grimskaft nästa gång jag rider ut, och lite godis, så att jag kanske kan leda henne över. Är lite svårt att leda i träns, speciellt om hon tar ett långt skutt och det kanske blir ett ryck. Har lärt henne att gå över en bäck, men det var skitläskigt och hon kan fortfarande tycka att det är lite jobbigt. Men innan vågade hon inte ens gå i vattenpölar liksom.
Kanske är självklart men ta gummistövlar själv så inte matte också är "rädd" för vattnet.
 
Uppdatering! Det jobbiga diket/bäcken jag måste över för att kunna ta mig runt bron har vi fortfarande inte kommit över, men har hittat en annan övergång lite längre uppströms där hon faktiskt kan gå över! Och idag när vi var ute och promenerade testade jag att gå en skogsslinga som går över två bäckar (med väldigt lite vatten) och hon gick över båda två! Testade att gå över några gånger från båda hållen och det gick! Mycket beröm fick hon. Har också tränat på att gå genom några vattenpölar så att hon kanske kan lära sig att gå genom vatten också. Vi har en bäck kvar, en större där man verkligen måste vada igenom. Den kanske är lite svårare men förhoppningsvis kanske vi kan lära oss det också.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 872
Senast: yamyam
·
Samhälle Testar att skriva här i hopp om att någon haft erfarenhet av något liknande; jag är så uppgiven, trött och ledsen. För ganska exakt ett...
2
Svar
32
· Visningar
4 012
Senast: athena
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 667
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
20 453
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp