Gå på järna eller hjärta vid hästköp

Hade du varit 12 13 år hade jag sagt nummer 2, tycker det är omöjligt att rekommendera det ena eller andra. Någon på 17 år kan gott ha kunnat bli en riktigt duktig ryttare och när man är äldre vill många ha lugnare hästar är min uppfattning. I din ålder var jag själv helt orädd.
 
@kaninälskare nr 2 helt klart.
Du är ung, och det finns ingen som helst anledning att ta sig an en svårare, känsligare häst som du dessutom inte kände att ”du klickade med”. Det blir snarare en tankevurpa att hellre ta den hästen .

Nr 2 kan du ha roligt med och lära dig massor på direkt !
Lycka till med din nya kompis oavsett 😄🐴
 
Senast ändrad:
En reflektion,17 o ponny? Den får du väl inte tävla om ett år? Eller har reglerna ändrats?
men för att svara på frågan så hade även jag valt nr 1,lättridet o känsligt,kan inte bli trevligare!

Det ändrades för ett par år sedan, åldersgränsen är numera 20 år.
 
En reflektion,17 o ponny? Den får du väl inte tävla om ett år? Eller har reglerna ändrats?
men för att svara på frågan så hade även jag valt nr 1,lättridet o känsligt,kan inte bli trevligare!

Missade du den biten där TS skrev att hen klickade med 2 och inte 1? Hade du verkligen valt en häst du inte klickade med om du även provridit en som du kände att du klickade med?
 
Okej går rätt på sak.
Igår var jag och provred 2 stycken ponnys. Både superfina i samma prisklass. Jämngamla.

Första jag red var väldigt "svår". EXTREMT känslig men med väldigt mycket kapacitet inom både dressyr och hoppning. Full stam, sjukt fin. Men som sagt lite svår, och stressade upp sig lätt. (irländare). Hon hade även extremt svankig rygg? Eftersom jag inte suttit på en sån känslig häst på länge tog det ett tag att ställa om, var lite osäker på henne just för att hon märkte av ALLT. Alltså var jag lite för tydlig med t.ex handen att vi skulle svänga gick hon i sidled. Extremt känslig med lydig och gjorde ju allt jag bad om, även fast jag kanske inte bad om det medvetet :p Hoppade helt otroligt.

Den andra hästen var okänd härstamning. Det kändes dock bättre när jag red henne, att vi klickade lixom. Flög över 1m oxer som ingenting, kände mig väldigt säker på den hästen. Det gick superbra helt enkelt. På henne kunde jag vara mer tydlig med vad jag ville, och hon gjorde ju allt jag bad om också. Inte stressad utan lagom pigg. Hon var ej i bra kondition i dagsläget men tyckte ju hon var rolig i det skicket hon var i, så skulle väl bara gilla henne ännu mer sen ;) Hon hade ett fint steg och hoppade allt man styrde på.

Nu till grejen. Häst 1 tror jag att jag skulle kunna lära mig mer på och bli en bättre ryttare på. Känns typ dumt att sumpaa chansen att köpa en så fin häst så billigt. Känns som att jag skulle ha nytta i framtiden av att ha ridit en så otroligt känslig häst.

O andra sidan känns det som att häst 2 kan göra mig till en SÄKRARE ryttare. På henne behövde man rida mer (inte seg), utan att man behövde visa vad man ville hon skulle göra. Till skillnad från nr1 där det räckte att tänka på vad man skulle göra så gjorde hon det.

Jag vill ju komma ut och tävla och både är jättefina hästar, men har sån OTROLIG beslutsångest om vad jag borde göra.
Köpa hästen jag kände jag klickade bäst med, eller köpa den som jag kanske kommer lära mig mest på?Eller kommer jag kanske lära mig lika mycket?
Har så klart pratat med alla runt mig och alla säger det är upp till mig, vilket det så klart är. Men KAN verkligen inte bestämma mig. Man vill ju egentligen bara ha båda två?

Förlåt ifall inlägget kanske blev lite rörigt :crazy:

Jag tror som många andra att nummer två nog passar bättre. Jag har fått uppfattningen att du inte är så erfaren än och då är det bra att inte köpa på sig för mycket ponny. Jag har sett det massor av gånger, och det har i princip alltid slutat med att ponnyryttaren blir rädd, inte vågar hoppa de höjder de hoppades på, inte vågar rida ut, börjar tycka det är tråkigt i stallet eftersom det sällan är bara lätt och roligt.

Att klicka med en individ är för mig en av de viktigaste komponenterna (utöver frisk osv) dessutom, så för mig skulle nog både hjärta och hjärna säga nummer två.
 
Missade du den biten där TS skrev att hen klickade med 2 och inte 1? Hade du verkligen valt en häst du inte klickade med om du även provridit en som du kände att du klickade med?
Men då förstår jag inte ens ts fråga, om hon redan klickat med den ena och inte den andra 😁
 
Du behöver inte göra en ledsen gubbe. När ska folk sluta ta illa upp av precis allting ? Varför inte rätta någon som stavar så extremt fel. Bra att kunna stava hjärna rätt hur lättkränkt världen än blivit.

Att missa en bokstav i ett ord är alltså enligt dig "att stava så extremt fel". Ok, då vet vi.
Dessutom går det inte att själv i efterhand ändra stavningen i rubriken.

Sedan så ska man inte ha mellanslag mellan "allting" och frågetecken. Vore bra att kunna stava själv om man nu tänkt sig klanka ner på andras stavning.
 
Du behöver inte göra en ledsen gubbe. När ska folk sluta ta illa upp av precis allting ? Varför inte rätta någon som stavar så extremt fel. Bra att kunna stava hjärna rätt hur lättkränkt världen än blivit.
Du stavar inte heller korrekt, så du är inte rätt person att rätta stavfel. :)
 
Du behöver inte göra en ledsen gubbe. När ska folk sluta ta illa upp av precis allting ? Varför inte rätta någon som stavar så extremt fel. Bra att kunna stava hjärna rätt hur lättkränkt världen än blivit.
En rätt malplacerad kommentar när någon uttrycker att de är ledsen för att någon är språkpolis. Det är väl snarast du som är lättkränkt om någon.
 
Att missa en bokstav i ett ord är alltså enligt dig "att stava så extremt fel". Ok, då vet vi.
Dessutom går det inte att själv i efterhand ändra stavningen i rubriken.

Sedan så ska man inte ha mellanslag mellan "allting" och frågetecken. Vore bra att kunna stava själv om man nu tänkt sig klanka ner på andras stavning.
Ja jag tycker det. Även järna istället för gärna som en del skriver.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
917
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 544
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp