Bukefalos 28 år!

Gå på lådan

farin

Trådstartare
Kan man lära en kattunge det på något sätt :confused:
Lillmissen som flyttade in i går är ju en hittekatt, med en mkt ung mamma som aldrig varit inomhus med ungen och aldrig kunnat lära henne. Lill-misse tycker att sanden i lådan är urmysig att ligga och rulla i, trampa i och allmänt ha det bra. Nu har hon legat där i över en halvtimme och bara spinner. Har till och med tagit med lilla leksaksbollen och leker med den i sanden :D Jättesöt är hon faktiskt.
Men tyvärr så kissar och bajsar hon på filten hon hade i buren när hon kom hem i går i stället... Och det blir ju lite äckligt efter en stund, ganska fort faktiskt :crazy:
Tidigare katter jag haft har alltid mamman lärt dem från början, till och med stallkatterna är ju rumsrena...
Tips??
 
Försöka ha sån koll att när hon är på väg att kissa/bajsa (alternativet, HAR kissat/bajsat) så lyfter du i henne i lådan.. hjälp henne på traven genom att själv gräva lite i sanden då. Tillslut borde hon lära sig. Men tyvärr finns det katter som är näst intill hopplösa.

Leka med bollen kan man ju försöka uppmuntra att göra någon annan stans. :)

Hoppas det går bra!
 
Det var så det blev... Och nu är hon jätteduktig och går på lådan. Det enda problemet är om hon är någon annanstans i huset, då hittar hon inte riktigt och börjar skrika lite... Men med guidning tillbaka till lådan så blir hon nöjd direkt. Så när hon är ensam hemma är huset begränsat till den yta jag vet att hon hittar på :)
 
Stackars liten :o - men att begränsa henne när hon är ensam är säkert bra. Hon kommer att lära sig på nolltid.

mandalaki
 
Det blir bättre för varje dag :) Nu hittar hon ut från köket och in igen :D Vardagsrummet är stooort och farligt, men ganska spännande... Uppför trappan har hon inte vågat gå alls. Jag väntar på henne, hon får ta det i sin egen takt för den senaste veckan har nog varit omtumlande så det räcker för henne. Men jag tror inte att hon någonsin blir en modig katt. Hon är ju hitte-bäbis och bodde i buskarna till för en vecka sedan, knappt, men nu vågar hon absolut inte följa med ut i trädgården... Så vi stannar inne :love:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Har en god vän som precis fått hem en 12-veckors kattunge idag. Tydligen var den inte helt rumsren visade det sig när kompisen frågade...
Svar
3
· Visningar
1 057
Senast: Ioxia
·
L
Katthälsa Hej! Det är så att min katt för fem veckort sen fick en kattunge och allt är som det ska, hon har nu dragot ner på diandet men eftersom...
Svar
3
· Visningar
1 462
Senast: Lollolollo
·
N
Övr. Katt Jag har en katt som är två år, en hona. Hennes mamma blev dräktig utan att vi visste nåt, hon gick på piller som hon antagligen då hade...
Svar
18
· Visningar
3 381
Senast: Heulwen
·
M
Övr. Katt Jag passar en katt, som ska vara här en vecka. Hur gör jag för att den ska känna sig trygg? Katten är en liten hona på 1,5 år som aldrig...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 261
Senast: Midi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp