Bukefalos 28 år!

Gå tillbaka till "knapptelefon"

kolblakkur

Trådstartare
Har beslutat mig för att gå ifrån smartphonen och istället skaffa en knappmobil igen. Jag blir galen på att jag kollar mobilen hela tiden och känner att den äter så mycket energi och tid som jag kan lägga på annat. Någon annan som har gjort det? Fick ni mycket abstinens? :nailbiting::D
 
Har beslutat mig för att gå ifrån smartphonen och istället skaffa en knappmobil igen. Jag blir galen på att jag kollar mobilen hela tiden och känner att den äter så mycket energi och tid som jag kan lägga på annat. Någon annan som har gjort det? Fick ni mycket abstinens? :nailbiting::D
Henrik Schyffert! Och skrev bl a:

Dag 3 utan smartphone. Fick ringa 118 188 för att kolla när Åhlens öppnade. Tack Kristin i växeln för trevligt bemötande. Var den enda på tunnelbanan som läste baksidan på schampooflaska om och om igen och pratade med en man i 10 minuter om att det tråkigaste med att alla har telefoner är att man inte kan knuffa någon i poolen längre.

:D

----
Själv köpte jag väckarklocka för ett tag sen för att inte ha så nära till mobilen när jag borde sova. :meh:
 
Har beslutat mig för att gå ifrån smartphonen och istället skaffa en knappmobil igen. Jag blir galen på att jag kollar mobilen hela tiden och känner att den äter så mycket energi och tid som jag kan lägga på annat. Någon annan som har gjort det? Fick ni mycket abstinens? :nailbiting::D
Du kan ju börja med att avinstallera de appar som du inte kan låta bli. Redan det har hjälpt mig i alla fall. FB var min största fälla så den tog jag bort. Är det spel i olika former du fastnat i så ta bort dem. Jag vill inte byta bort min smartphone helt eftersom jag ibland behöver leta efter adresser och vägbeskrivningar i jobbet. Men annars försöker jag hålla nere app-antalet till minimum.

Du kan ju prova det först?
 
Jag var lika beroende av min knapptelefon (det går ju att surfa etc på dem också), tror skillnaden skulle vara marginell för min del tyvärr. Jag skulle bara bli sjukt frustrerad!
 
Jag har inte bytt- men jag har däremot aldrig haft en smartphone. Det är inte för att vara bakåtsträvande, inte för att jag inte gilla prylar etc- det är för att jag vet att jag skulle bli fullständigt hooked och antagligen kolla allt och hela tiden. Jag gillar min lilla Nokia knapptelefon. Den håller batteriladdningen i flera sagar, jag har tappat den i golvet/asfalten/trappan säkert hundra ggr och den är hel. Hade en likadan förut som levde ett hårt liv...men när jag råkade backa över den med 2.5ton bil blev den lite skev och knappen med 7:an funferade inte, sá då fick jag lov att byta;).

Enda nackdelen är kameran som inte är särskilt bra, men jag har kompenserat det med en liten, smidig digitalkamera av hög kvalitet.

Testa att byta! Jag tycker att det är toppen - när vi besökte en för oss ny stad för ett tag sedan höll till och med min man som knappt kan andas utan sin smartphone( han har en hälsoapp m pulsmätare- ibland tror jag att han tror att pulsen kommer stanna om han inte håller i telefonen:D) med om att papperskartor faktiskt är ganska trevligt;).

Hemma har jag dator och ipad- det räcker. Försöker vänja mig av vid ipaden också och har numer time lock på den vara för att påminna mig själv att lägga bort den.

Jag är helt övertygad om att jag aldrig kommer skaffa en smartphone. Satt med sonen på akuten i söndags och det var faktiskt lite sirgligt att se alla föräldrar som satt med telefonerna heeela tiden medan de sjuka barnen satt bredvid. Eller värre, folk som sitter med telefoner vid matbordet( både hemma och på restaurant).

Better a smartass with a dumphone than a dumbass with a smartphone:p
 
När min Samsung gav upp i januari köpte jag en enkel Nokia för 399 kronor. Hade den i ungefär 6 månader och det gick väldigt bra! Tycker jag hade ett annat lugn och satt inte och multitaskade lika mycket (typ buke på datorn, fb på telefonen och en serie på TVn). I somras köpte jag en smartphone igen och ja.. Det ÄR ju väldigt bekvämt med swish, internet, spotify, kartor, KAMERAN och kunna nå facebookgrupper var jag än är..

Men det blir också en annan stress, faktiskt. Funderar på att ha någon månad då och då med min Nokia igen för att avgifta mig. Och att göra som mandalaki skrev, skaffa väckarklocka så jag slipper telefonen på natten.. Nu har jag dock börjat stänga av telefonen ibland när jag inte vill bli störd eller inte bli frestad till "facebook-insta-pinterest-wordfeud"-nötningscykeln jag annars lätt hamnar i.

Tillägg: Dessutom var jag helt utan telefon i ungefär 14 dagar innan jag köpte Nokian. Så jag fick väl en chockavvänjning på en gång kan en säga. Men det var riktigt skönt!
 
Har beslutat mig för att gå ifrån smartphonen och istället skaffa en knappmobil igen. Jag blir galen på att jag kollar mobilen hela tiden och känner att den äter så mycket energi och tid som jag kan lägga på annat. Någon annan som har gjort det? Fick ni mycket abstinens? :nailbiting::D
Antar att det inte går att låta bli att kolla mobilen bara?
Jag ringer väldigt sällan med min så det skulle bli konstigt att byta. Skickar mest sms och facebookmeddelanden. Men jag tittar inte på den speciellt ofta heller.
 
Har beslutat mig för att gå ifrån smartphonen och istället skaffa en knappmobil igen. Jag blir galen på att jag kollar mobilen hela tiden och känner att den äter så mycket energi och tid som jag kan lägga på annat. Någon annan som har gjort det? Fick ni mycket abstinens? :nailbiting::D
Vi har istället bestämt att lördagen ska vara TV/dator/telefon/paddfri dag
Det enda vi får göra är att svara på mess och samtal på telefonen.
Vi tänker eventuellt utöka till att detta ska gälla även söndagen...

Så skönt att slippa alla skärmar en (två) dagar i veckan
 
Jag är helt övertygad om att jag aldrig kommer skaffa en smartphone. Satt med sonen på akuten i söndags och det var faktiskt lite sirgligt att se alla föräldrar som satt med telefonerna heeela tiden medan de sjuka barnen satt bredvid. Eller värre, folk som sitter med telefoner vid matbordet( både hemma och på restaurant).

Lustigt beteende, jag som tyckte smartphone var helt fantastiskt på barnakuten eftersom de visade nyheterna på TV och bara hade klätterställningar att roa sig med för barnen (Vi var ju där för att han akut var så dålig att han inte kunde klättra) alla böcker trasiga. Så film och spel på smartphonen blev en total räddning i fem timmar. För fyraåringen som hade smartphonen... Det är ju det som är halva poängen med smartphones, att kunna ge dem till barnen vid akut behov.

(Själv har jag alltid bok med mig, som jag läste, faktiskt, han var verkligen inte pigg nog klara fem timmars konversation.)
 
(Själv har jag alltid bok med mig, som jag läste, faktiskt, han var verkligen inte pigg nog klara fem timmars konversation.)

Detta leder osökt in mig på diskussionen om telefoner och barn. Alla tycker det är så bedrövligt att man som förälder bara tittar i sin telefon hela tiden, och inte ger barnen uppmärksamhet. Det kan jag absolut förstå, på många sätt (mina barn är rätt stora dock). Men ingen har problem med att folk läser böcker? Själv har jag alltid med mig bok om vi ska till simhallen eller leklandet, jag är lika fast i den som jag är i telefonen vid andra tillfällen... men det är det aldrig någon som kommenterar?

Samma sak när man sitter på möten. Att folk har en dator eller padda med sig, och glor i hela tiden - inga problem. Men om man tar upp telefonen då j-klar är man ouppmärksam :confused:.
 
Detta leder osökt in mig på diskussionen om telefoner och barn. Alla tycker det är så bedrövligt att man som förälder bara tittar i sin telefon hela tiden, och inte ger barnen uppmärksamhet. Det kan jag absolut förstå, på många sätt (mina barn är rätt stora dock). Men ingen har problem med att folk läser böcker? Själv har jag alltid med mig bok om vi ska till simhallen eller leklandet, jag är lika fast i den som jag är i telefonen vid andra tillfällen... men det är det aldrig någon som kommenterar?

Samma sak när man sitter på möten. Att folk har en dator eller padda med sig, och glor i hela tiden - inga problem. Men om man tar upp telefonen då j-klar är man ouppmärksam :confused:.
I simhallen skulle jag varken våga läsa eller surfa - men annars håller jag så med! Jag stör mig på det ständiga skuldbeläggandet av föräldrar med mobil. Jag säger INTE att någon i den här tråden gör det, men alldeles för ofta är det äldre herrar som förfasar sig över unga mammor i frågan.

Och ibland är det till och med barnmorskor. Här är ett så himla bra inlägg: http://blogg.sydsvenskan.se/nordfrancke/2015/10/26/och-sa-tar-vi-det-igen-dom-aldrig-en-annan-mamma/
 
I simhallen skulle jag varken våga läsa eller surfa - men annars håller jag så med! Jag stör mig på det ständiga skuldbeläggandet av föräldrar med mobil. Jag säger INTE att någon i den här tråden gör det, men alldeles för ofta är det äldre herrar som förfasar sig över unga mammor i frågan.

Och ibland är det till och med barnmorskor. Här är ett så himla bra inlägg: http://blogg.sydsvenskan.se/nordfrancke/2015/10/26/och-sa-tar-vi-det-igen-dom-aldrig-en-annan-mamma/

Haha ja den där amningsdiskussionen! Det var då jag gick i taket första gången, va fan, när jag ammade mina barn för 12 resp 16 år sen så läste jag böcker HELA TIDEN. Jag kollade väl inte på barnet??

Min barn litar jag stenhårt på i simhallen, de simmar bättre än mig ;), jag är bara med som chaufför - badar såklart för det mesta men inte alltid.
 
Har beslutat mig för att gå ifrån smartphonen och istället skaffa en knappmobil igen. Jag blir galen på att jag kollar mobilen hela tiden och känner att den äter så mycket energi och tid som jag kan lägga på annat. Någon annan som har gjort det? Fick ni mycket abstinens? :nailbiting::D
Jag har aldrig köpt någon smartphone.
Jag använder min mobil till att ta emot och skicka SMS och telefonsamtal och det räcker för mig.
Jag har inget behov av ständig uppkoppling mot internet. Har en bärbar dator hemma, som mest används som en stationär dator.
Dessutom har jag usel mobiltelefontäckning hemma och skulle därmed inte ha något bruk för smartphonens funktioner i hemmet.

Jag ser många människor som har en väldigt intensiv användning av smartphones i alla möjliga sammanhang och har svårt att se det bra i bruket.
Personer som promenerar tillsammans men hela tiden tittar i var sin smartphone.
Personer som lever tillsammans och sitter uppradade och leker med var sin smartphone och/eller surfplatta.
Personer på arbetsplatser som sitter bredvid varandra med var sin smartphone och spelar spel eller kollar facebook på rasterna.

Helt enkelt ett ganska osocialt beteende eftersom man hellre ägnar tid åt telefonen och dess innehåll.
 
Jag ser många människor som har en väldigt intensiv användning av smartphones i alla möjliga sammanhang och har svårt att se det bra i bruket.
Personer som promenerar tillsammans men hela tiden tittar i var sin smartphone.
Personer som lever tillsammans och sitter uppradade och leker med var sin smartphone och/eller surfplatta.
Personer på arbetsplatser som sitter bredvid varandra med var sin smartphone och spelar spel eller kollar facebook på rasterna.

Helt enkelt ett ganska osocialt beteende eftersom man hellre ägnar tid åt telefonen och dess innehåll.

Vad är skillnaden mot att de promenerande personerna lyssnar på varsin bok?
Vad är skillnaden mot att personerna som lever ihop kollar på TV?
Vad är skillnaden mot att personerna på jobbet läser tidningen?
 
Har beslutat mig för att gå ifrån smartphonen och istället skaffa en knappmobil igen. Jag blir galen på att jag kollar mobilen hela tiden och känner att den äter så mycket energi och tid som jag kan lägga på annat. Någon annan som har gjort det? Fick ni mycket abstinens? :nailbiting::D
Jag var fruktansvärt sen att byta från knapptelefon till modern, gjorde det i mars detta år, nu för någon månad sen fick jag nog av att man hela tiden kollade facebook och att den var stor och klumpig och framförallt att batteriet dog såå fort !
Så jag bytte tillbaka tiLl knapptelefon, en liten smidig vikbar med över en veckas batteritid när jag smsar mycket:)
Det enda jag saknar är enkelheten att ta bilder.
 
Vad är skillnaden mot att de promenerande personerna lyssnar på varsin bok?
Vad är skillnaden mot att personerna som lever ihop kollar på TV?
Vad är skillnaden mot att personerna på jobbet läser tidningen?

Vad är skälet till den typen av motfråga?

för att svara på den:
Inte stor skillnad. Mer än att man liksom många gånger tittar på TV tillsammans (man delar en upplevelse och kan reagera på det man ser gemensamt).

De mest "normala" alternativen i de beskrivna situationerna är väl å andra sidan att personerna som promenerar tillsammans, pratar med varandra. Och att personerna i personalrummet pratar med varandra.
Och att personerna som lever tillsammans eventuellt också gör något tillsammans och lever ett gemensamt liv i stället för parallella liv i var sin värld.

Om jag lyssnar på en bok (det gör jag inte; jag läser hellre pappersbok) så söker jag ju inte sällskap samtidigt.

Jag har sett en TV-reklam om någon app, tror jag, som visar en ung fräsch mamma som ska gå ut och gå med sitt spädbarn i barnvagn och då ska lyssna på en bok i stället för att ägna uppmärksamhet till sitt barn.
Det säger en del om att vi som vuxna människor förväntas vilja lägga vår uppmärksamhet på något annat än människorna runt omkring oss.
 
Jag har sett en TV-reklam om någon app, tror jag, som visar en ung fräsch mamma som ska gå ut och gå med sitt spädbarn i barnvagn och då ska lyssna på en bok i stället för att ägna uppmärksamhet till sitt barn.
Det säger en del om att vi som vuxna människor förväntas vilja lägga vår uppmärksamhet på något annat än människorna runt omkring oss.

Hej och hå, skuldbeläggande av mammor var det ja. Helst "unga och fräscha"

Med ett spädbarn i vagn tror jag dessutom att det är säkrare att hon tittar upp på sin promenad än stirrar på barnet i vagnen.
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
12 141
Senast: tott
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
828
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 846
Senast: Hellhound
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 011
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp