Gå ur a-kassan?

Bapelsin

Trådstartare
Jag har varit sjukskriven i över tre år och det finns tyvärr inget hopp om att kunna börja arbeta igen den närmsta tiden, kanske aldrig igen. Som sjukskriven skiter man ju inte direkt pengar, så alla utgifter är viktiga. Därför funderar jag på om jag ska gå ur a-kassan som kostar mig 150kr i månaden. När ska jag liksom få användning av a-kassan?

Finns det någon anledning att vara kvar i a-kassan som jag inte tänker på?
Hur hade ni gjort?
 
Jag har varit sjukskriven i över tre år och det finns tyvärr inget hopp om att kunna börja arbeta igen den närmsta tiden, kanske aldrig igen. Som sjukskriven skiter man ju inte direkt pengar, så alla utgifter är viktiga. Därför funderar jag på om jag ska gå ur a-kassan som kostar mig 150kr i månaden. När ska jag liksom få användning av a-kassan?

Finns det någon anledning att vara kvar i a-kassan som jag inte tänker på?
Hur hade ni gjort?
Om FK kräver att du ska börja söka andra jobb som de anser du har lättare att fungera på.
De kan vara så outgrundliga med när de anser att en ska kunna det så jag hade inte vågat chansa.
 
Om FK kräver att du ska börja söka andra jobb som de anser du har lättare att fungera på.
De kan vara så outgrundliga med när de anser att en ska kunna det så jag hade inte vågat chansa.

I mitt sjukintyg står det att återgång till arbete inte är troligt, och med mina diagnoser tror jag inte de kan kräva så mycket. Enligt min läkare är det olika beroende på diagnoser, att vissa diagnoser ”väger tyngre” än andra. På 3,5 år har jag inte blivit kallad till något möte eller någonting, och jag har bara pratat med min handläggare två gånger.
 
Jag antar att du inte längre får någon ersättning från A-kassan, eller?

Jag hade nog faktiskt ringt A-kassan och frågat vilken fördel det finns för dig att fortsätta vara med med hänsyn till dina omständigheter. Jag skulle även fråga vilka nackdelar de ser för dig om du går ur A-kassan.

Kanske även värt att bolla frågan med det fackförbund du är med i (via medlemsservice).
 
Jag har varit sjukskriven i över tre år och det finns tyvärr inget hopp om att kunna börja arbeta igen den närmsta tiden, kanske aldrig igen. Som sjukskriven skiter man ju inte direkt pengar, så alla utgifter är viktiga. Därför funderar jag på om jag ska gå ur a-kassan som kostar mig 150kr i månaden. När ska jag liksom få användning av a-kassan?

Finns det någon anledning att vara kvar i a-kassan som jag inte tänker på?
Hur hade ni gjort?
Får du inte ersättning från AFA som sjukskriven? Isf förlorar du de pengarna om du går ur. För mig är det helt klart värt det då a-kassan bara är 1/3 av ersättningen från AFA.
 
Jag hade inte vågat gå ur, vi har ett nära förestående val och både valfläsket och innevarande politiska inställning kan vända i ett nafs. D v s det kan mycket väl vara så att Försäkringskassan stramar åt tyglarna och anser att sjuka ska prövas hårdare mot arbetsmarknaden alt. arbetsmarknadsmässiga åtgärder likställda med arbete.
 
Får du inte ersättning från AFA som sjukskriven? Isf förlorar du de pengarna om du går ur. För mig är det helt klart värt det då a-kassan bara är 1/3 av ersättningen från AFA.
AFA är väl försäkring tecknad av arbetsgivaren, inte av a-kassan? Har jag missuppfattat?
 
Från min akassa(aea):
Har man ett arbete som man inte kan återgå till på grund av hälsoskäl kan man ha möjlighet att få a-kassa trots sin anställning.

Förutsättningarna är att:

Du har beviljats tjänstledighet utan lön, det vill säga att du inte är i tjänst och har heller inte rätt till lön från arbetsgivaren.
Du kan på grund av hälsoskäl inte återgå till vare sig tidigare arbete eller annat arbete hos din arbetsgivare.
Försäkringskassan har bedömt att du har arbetsförmåga i förhållande till arbetsmarknaden i övrigt.
Du har arbetsförmåga.
 
Ta reda på ifall din sjukpenning ändras om du går ur a-kassan. Det kan bli så att du får sjukpenning baserat på det du skulle fått om du varit arbetslös utan a-kassa.
 
Ska jag vara ärlig vet jag inte ens om jag är berättigad till a-kassa, då jag hade olika vik. innan sjukskrivningen. Och jag har svårt att tro att a-kassan skulle kunna svara på det utan någon typ av utredning av samma anledning. Och det orkar jag inte engagera mig i 😔
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 493
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 986
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 762
Senast: Mabuse
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 931
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp