Gå ur facket???

Texaz

Trådstartare
Funderar på att gå ur facket.
Avslutade min anställning pga arbetsbrist vid nyår, och chansen att jag kommer att jobba i samma bransch är nog rätt liten. Efterlyste även innan jag slutade att det skulle informeras bättre på hemsidan, men inget aktuellt finns, ingenting om aktiviteter och förmåner, trots att jag vet att massor ordnas/subventioneras...

Således har jag tröttnat på att betala nästan 700 i månaden till en fackklubb som jag inte har någon som helst nytta av:rage:

Dock undrar jag om det finns några risker/fallgropar med att gå ur???
 
Sv: Gå ur facket???

Är fackavgiften verkligen 700 kr per månad? Jag betalar typ 920 kr per 4 månader till mitt medlemsskap + sådär 360 kr i a-kassa för 4 månader.....

Så med a-kassan (ej fackavgift) blir det 320 kr per månad.

Bara fackavgiften = 230 kr/mån.

Jag tycker att inkomstförsäkringen som ger 80% av lönen vid arbetslöshet är en avgörande förmån. Eftersom jag annars inte får nästan några procent alls.
 
Sv: Gå ur facket???

700 i månaden lät dyrt :O kommer inte ihåg på rak arm vad sambon betalar men det är lätt värt det med tanke på all hjälp man får :)
 
Sv: Gå ur facket???

Ja avgiften är rätt hög, har ingen koll på andra fack???

Har ju tidigare tyckt att jag får en hel del för pengarna (+ att det funnits en hel del aktiviteter/förmåner) men då jag nu inte har någon aning om vad som sker, vilka aktiviteter som anordnas osv så ser jag ingen anledning att stanna.

Vilka risker finns med att gå ur???
 
Sv: Gå ur facket???

Du menar nog avgiften till ditt fack och akassan är 700? Har du förresten meddelat att du inte har någon inkomst? Det ger en lägre avgift.
A-kassan lär du ju inte gå ur om du är arbetslös?
Vad har ni för försäkringar? Det är ju förmåner du har även som arbetslöshet.
Sen som medlem i facket så får man ju ha ett solidaritetstänkande också.
 
Sv: Gå ur facket???

Du menar nog avgiften till ditt fack och akassan är 700? Har du förresten meddelat att du inte har någon inkomst? Det ger en lägre avgift.
A-kassan lär du ju inte gå ur om du är arbetslös?
Vad har ni för försäkringar? Det är ju förmåner du har även som arbetslöshet.
Sen som medlem i facket så får man ju ha ett solidaritetstänkande också.

Fast det är en extrem nivå om man jämför med mitt fullständiga medlemsskap i Sveriges Ingenjörer, med riktigt bra försäkringspaket. Texaz verkar liksom betala 2.5-3 gånger så mycket.

Jag skulle också vara enormt intresserad av hur många kronor av min medlemsavgift som går direkt till politiska broilers i (s) och till herr Löfven, när det är den nivån på avgiften. Jag har naivt nog trott att avgifterna typiskt är i nivå eller strax över dem jag betalar. Nu förstår jag något bättre varför organisationsgraden bleknar i många fackförbund.
 
Sv: Gå ur facket???

Ja fast a-kassan till nämnda fack betalas ju separat (dras via auotgiro)...

Försäkring har jag ju själv, får iofs kanske se över livdelen.
Vad gäller solidaritet, ska jag alltså vara solidarisk med ett fackförbund inom en bransch jag med 98 % säkerhet inte kommer att jobba inom? Ett förbund som inte alls hjälpt mig när jag gick hem från min tjänst och som inte vill informera mig om möten etc???

Har funderat på att istället gå in i småföretagarna, eller annat (om jag får ny anställning).
 
Sv: Gå ur facket???

Vet att Kommunals medlemmar betalar ganska saftig avgift också, runt 500 inkl a-kassa.

TS. Jag hade gått ur.
 
Sv: Gå ur facket???

Jo fast är det något jag måste tänka på i såna fall???
 
Sv: Gå ur facket???

Att göra det i tid. Det är tyvärr väldigt omständigt och en lång procedur att gå ur facket. Fick jag erfara när jag gick ur på 90-talet, det var m e m "you can check out, but you can never leave". Tror det var 6 månaders uppsägningstid eller något liknande.

Försäkringsskyddet och eventuella förmåner är väl det du förlorar, liksom det "stöd" de erbjuder när du hamnar i trubbel med din arbetsgivare. Hos vissa företag får de facklanslutna sina löneförhöjningar innan övriga.
 
Sv: Gå ur facket???

Jag kan inte råda dig i det här, du måste bestämma själv.

Vill bara tala om att i som medlem i Handels betalar jag lite drygt 600 kr i fackavgift inklusive A-kassa när jag tjänar ca 20 000 kr.
Dyrt, ja. Men jag har fått hjälp av facket så det är värt att vara med.
 
Sv: Gå ur facket???

Jag gick ur facket för ett par år sedan. Efter en omorganisation så skulle vi flytta från SKTF till Unionen, och därför kom en man och skulle berätta om vad det skulle innebära. Och han pratade mest om de olika förmåner vi skulle få som medlemmar i Unionen, exempelvis möjlighet att hyra stuga i fjällen och gå kvällskurser i afrikansk dans... say what?? O_o En kollega var smart och gick med för att nästan direkt få beviljat att ta jägarexamen på fackets bekostnad...

Enligt mig har facket en roll på arbetsmarknaden. Men då min medlemsavgift går till kurser i afrikansk dans och jägarexamen, nä, då får de klara sig utan mig. Gruppförmåner vad gäller ex försäkringar är en sak, men att stå för kostnader för enskilda medlemmar som intet har att göra med deras anställningar är ju helt galet. Jag tror de gräver sin egen grav, tyvärr.
 
Sv: Gå ur facket???

Fast man får ju inte blanda ihop päron med äpplen. Unionen är ju inte ett Lo-förbund.
 
Sv: Gå ur facket???

Nej, men de är ett fackförbund? Jag förstår inte riktigt, vilken skillnad är det på äpplena och päronen menar du?
 
Sv: Gå ur facket???

*kl*

Vill bara poängtera att jag inte har något emot facket som sådant, dock har jag inte längre något att göra med just det här facket. När jag dessutom inte ens får information om möten och aktiviteter så känner jag att det blir rätt kostsamt att sponsra en organisation som inte bryr sig mer om sina medlemmar.....

Frågan är bara vad jag ska tänka på vid utträdet? Bör jag gå in i ett nytt fack? Vilket??

Jobbar numer bara enstaka timmar i ett stall, och hur länge det varar vet jag inte alls i dagsläget...
 
Sv: Gå ur facket???

Vet att Kommunals medlemmar betalar ganska saftig avgift också, runt 500 inkl a-kassa.

TS. Jag hade gått ur.

Jag är medlem i Kommunal trots att jag inte arbetat på 10 år. Grundavgiften när man inte har någon inkomst är 230 kr. Man meddelar dem att man inte arbetar av nån orsak, och då betalar man bara grunden. När man börjar jobba sen igen får man börja betala full avgift igen, nu vet jag inte vad den ligger på, när jag jobbade var den närmare 600 kr i månaden. (i mitt fall lär det väl kanske inte hända, men pga två tidigare utförsäkringar från Försäkringskassan då man står utan ersättning från dem och måste förlita sig på A-kassan tänker jag inte gå ur) Har även försäkringar genom dem som jag utnyttjat och som är vettigt att ha kvar.
 
Sv: Gå ur facket???

Jag är medlem i Kommunal trots att jag inte arbetat på 10 år. Grundavgiften när man inte har någon inkomst är 230 kr. Man meddelar dem att man inte arbetar av nån orsak, och då betalar man bara grunden. När man börjar jobba sen igen får man börja betala full avgift igen, nu vet jag inte vad den ligger på, när jag jobbade var den närmare 600 kr i månaden. (i mitt fall lär det väl kanske inte hända, men pga två tidigare utförsäkringar från Försäkringskassan då man står utan ersättning från dem och måste förlita sig på A-kassan tänker jag inte gå ur) Har även försäkringar genom dem som jag utnyttjat och som är vettigt att ha kvar.

delvis KL

Men hur kommer det sig att Kommunal tycker att det är vettigt ta ut en avgift som är 3 gånger högre än Sveriges Ingenjörer? Jag är nyfiken på bakgrunden till det - eftersom den disponibla inkomsten hos Kommunals medlemmar knappast är större än SIs.

3 miljoner från Kommunal tycks gå direkt till (s) utöver hela LO:s stöd på ytterligare 6 miljoner. Men det är ändå inte en signifikant del av summan.
 
Senast ändrad:
Sv: Gå ur facket???

Om man inte arbetar finns det nog inga större risker med att lämna facket. Om du sen skulle ta jobb i den branschen ändå kan du ju alltid gå med igen.

Men du kan inte heller få fackets stöd i framtiden. Låt säga att du t ex vill överklaga en anställning till ett jobb du sökt men inte fått. Jag hade fortsatt att vara medlem men anmält till mitt fack att jag inte har någon inkomst och då fått en lägre avgift.
 
Sv: Gå ur facket???

Fast pappers lär väl inte hjälpa mig att överklaga inom en annan bransch?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är ni med i facket? A-kassa? Jag funderar på att gå ur. Har aldrig haft svårt att få jobb, har aldrig varit arbetslös, har behövt...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
10 170
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 221
Senast: Lavinia
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 821
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp